Vet någon om det finns tvättmaskiner med både varm- och kallvattenanslutning på svenska marknaden?

Varför ?

Jo för att spara elenergi i anläggning med ved och solvärme på varmvattnet.

Dessa tvättmaskiner har inbyggd blandare för temperaturer under 50°C och finns på den sydeuropeiska marknaden, men efterfrågan är liten i sverige.


/Patrik

 
  • Gilla
Leitol
  • Laddar…
Tror att dom finns som "tvättstugemaskiner". Men då hamnar de nog i en lite annan prisklass, gissar på 15-20 000. Och man får nog tvätta VÄLDIGT många tvättar innan besparingen i el kan räkna hem investeringskostnaden.
 
Har oxå funderat på detta.
Kan man inte sätta en blandningsventil och altid ge maskinen tex 20gradig
vatten istället för 3-6gradig. Man skulle ju spara ganska mycket ändå.
Man kan ju inte gå över 40grader tror jag, för då "dödas" enzymerna i tvättmedlet.

/Thrax
 
thrax skrev:
Har oxå funderat på detta.
Kan man inte sätta en blandningsventil och altid ge maskinen tex 20gradig
vatten istället för 3-6gradig. Man skulle ju spara ganska mycket ändå.
Man kan ju inte gå över 40grader tror jag, för då "dödas" enzymerna i tvättmedlet.

/Thrax
Jo det är ett alternativ esbe har lite olika förslag till användning av termiska ventiler bland annat just för att ge varmvtten till tvättmaskin.

http://www.esbe.se/download/sv/Termo_cat_SE_utgC.pdf

Med en termisk ventil så ställer man själv in önskad temp. Nackdelen är väl att man måste ändra temperaturen på både maskin och ventil.

Kan man inte gå över 40°C ?
Hur fungerar det då med vanlig tvättmaskin upp till 90°C?

/Patrik
 
Enzymerna i "moderna" tvättmedel funkar visst upp till ca 50 grader har jag hört. Detta är en av finesserna med att använda kallvatten, enzymerna hinner göra sitt jobb (lösa upp proteiner) medan vattnet blir varmt. Sedan är det andra processer som tar vid.
 
thrax skrev:
Har oxå funderat på detta.
Kan man inte sätta en blandningsventil och altid ge maskinen tex 20gradig
vatten istället för 3-6gradig.
/Thrax
Har någon här koll på hur många gånger maskinen värmer vatten kontra kör i kallt vatten. Om man som jag bara har "billigt" varmvatten kan det bli förlust i stället.
Hur pass stabila är dessa blandningsventiler över tiden?

/m
 
Beror ju vilka tvättprogram man brukar köra. Men ibland kanske
man vill köra 30grader, då kan ju inte blandaren stå högre
om du inte vill justera mellan varje tvätt.

/Thrax
 
Dessutom så använder maskinen kallt vatten i sköljningarna normalt, så netto blir det nog en förlust istället. Den större delen av vattnet en tvättmaskin förbrukar går nämligen till just sköljningarna.

Däremot så kan det vara intressant att kunna förkorta tvättprogrammen rejält. Det tar nämligen lång tid för maskinen att själv värma upp tvättvattnet, jag menar ett 40[sup]o[/sup]C-program går mycket fortare än ett 90[sup]o[/sup]C.
 
  • Gilla
Leitol
  • Laddar…
SkaneErik skrev:
Dessutom så använder maskinen kallt vatten i sköljningarna normalt, så netto blir det nog en förlust istället. Den större delen av vattnet en tvättmaskin förbrukar går nämligen till just sköljningarna.

Däremot så kan det vara intressant att kunna förkorta tvättprogrammen rejält. Det tar nämligen lång tid för maskinen att själv värma upp tvättvattnet, jag menar ett 40[sup]o[/sup]C-program går mycket fortare än ett 90[sup]o[/sup]C.
Därför skulle det vara bra med en maskin som har både varm och kallvattenanslutning då maskinen själv sköter valet av vatten temperatur, mao så sköljer dom med kallvatten.

Diskmaskiner skulle även dom ha två vattenanslutningar.

Enda tvättmaskinerna med kall- och varmvattenanslutning jag hittat har varit fastighetsmaskiner som är stora och allt för dyra.

/Patrik
 
Hittade en lite märklig skrift från svensk fjärrvärme.
http://www.svenskfjarrvarme.se/download/1838/

Denna rapport berör den senare delen: Fjärrvärmelasten i småhus. Lyckas man öka
linjetätheten, så minskar även de specifika anslutningskostnaderna. Vår uppgift är
därför att definiera möjligheter att utöka fjärrvärmelasten. Detta kan åstadkommas på
flera sätt:
a) Fjärrvärme ersätter elkraft.
b) Fjärrvärme för ökad komfort i huset
c) Tillgång på en enkel värmekälla såsom fjärrvärme som skapar nya behov.
Nedan analyseras olika typer av potentiella laster i syfte att beräkna den energiökning
som dessa nya lasttyper (förutom värme och varmvatten) kan svara för.
;D

Det intressanta är att det finns en hel del skrivet om elenergieffektiva vitvaror.
Tydligen har dom räknat ut att man endast sparar 77 kWh per år med varmvattenanslutning till tvättmaskinen , skulle i såfall ta flera år att tjäna in extra rördragning och maskine far inte kosta många kronor mer än en vanlig tvättmaskin vilket gör att det hela känns ganska meningslöst.
Moderna maskiner tvättar tydligen med endast ca 12 l varmvatten per tvätt.

Då finns det kanske andra vitvaror där det går att spara mer tex kyl o frys energiklas A+ och torktummlare med värmepump i energiklass A+++.

/Patrik
 
Pasta skrev:
Då finns det kanske andra vitvaror där det går att spara mer tex kyl o frys energiklas A+ och torktummlare med värmepump i energiklass A+++.

/Patrik
Våran kyl o frys från -82 drog 5,6 kw/dygn o de nya 1,35 så de gör 1550 kWh/år så de gör betydligt mer.. ;)

Kopplade in elmätarn på svärfars frys box från slutet på 50 talet o den drog 6,3 kW/dygn.. :surprised:
 
Man kommer i en annan sitts när man eldar med
ved från "egna" skogen....

/Thrax
 
  • Gilla
Leitol
  • Laddar…
thrax skrev:
Man kommer i en annan sitts när man eldar med
ved från "egna" skogen....

/Thrax
Nja tjänar man inte mer än 77kWh /per (enl rapport från svensk fjärrvärme) år så tjänar man inte in extra investeringen på väldigt lång tid.

/Patrik
 
Hittar inte vilket forum jag såg den.. :-/ M

Men de va nåt danskt företag som sålde en liten box som styrde om de skulle va varmt el kallt vatten som man kopplade in före diskmaskin.. Tydligen vanligt i Tyskland..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.