Vi sitter nu och fyller i tillvalen till vårt hus. Jättekul såklart, men fortfarande tvekar vi inför vissa saker, så nu behöver jag lite goda råd!!!

Vi kommer att välja ett massivt ekkök, Studio från Ballingslöv (http://www.ballingslov.se/se/kitchen/wood_natural/studio/studio ek). Till detta hade vi tänkt ha en laminatskiva, typ grå/svart. MEN när vi tidigare var i kontakt med Ballingslöv rekommenderade deras säljare en ljusare skiva, och nu vi har börjat snegla på granitskivor såhär i sista minuten. Alltså en vitspräcklig granitskiva till ekköket (tredje skivan uppifrån, kolla denna länk http://www.ballingslov.se/se/kitchen/cupboard_extras/skivor/granit).

Vad tycker ni om denna skiva i kombination med ekköket? Kanske får man en lite "mjukare" känsla med den ljusare skivan, men å andra sidan är väl granit lite kallt/hård i sig själv? Det ska vara klinkers på golvet (som vi ännu inte valt, kommer i senare skede...) och planlösningen är öppen till allrum/matplats (där blir det ekparkett och ljusa väggar) vilket innebär att köket alltså delvis syns från soffhörnan...

Alla åsikter mottages tacksamt! Ännu har vi några timmar på oss...  ;)

/Lena
 
Ingen som har åsikter??? :( :( :(

/Lena
 
Hmmm.... det blir snyggt oavsett vilket ni väljer, en mörkare grå laminatskiva ev. med ekkant till ekköket blir kanon och inte så jättedyrt...

En grå-vit granitskiva till samma kök blir ursnyggt, men betydligt dyrare.... jag vet inte om jag kan gradera när det ändå rör sig om förhållandevis stor prisskilllnad, skulle ni få välja fritt för samma pengar så skulle jag säga...., -Ta Graniten!!... *blink*
om det nu kan vara till någon hjälp ;)

MVH//Christina.
 
Min svärmor har motsvarande kök i körsbär. Det är ursnyggt men tar väldigt mycket ljus, så jag skulle rekommendera en ljus skiva. Laminat eller sten är ju till stor del en kostnadsfråga så där har jag inga kommentarer. Hon har en ljus spräcklig laminatskiva med massiv kant som hon är väldigt nöjd med. Kaklet är cremefärgat och det ångrar hon att hon inte tog ett vitt. Golvet är plastmatta som ser ut som en ganska mörk klinker och det är OK, även om jag personligen tycker riktig klinker är snyggare. Till en början hade hon en malvafärgad fondvägg men den målades ganska snabbt vit just för att hela köket blev för mörkt. Lycka till!
 
MEA skrev:
Vi sitter nu och fyller i tillvalen till vårt hus. Jättekul såklart, men fortfarande tvekar vi inför vissa saker, så nu behöver jag lite goda råd!!!

Vi kommer att välja ett massivt ekkök, Studio från Ballingslöv ([länk]). Till detta hade vi tänkt ha en laminatskiva, typ grå/svart. MEN när vi tidigare var i kontakt med Ballingslöv rekommenderade deras säljare en ljusare skiva, och nu vi har börjat snegla på granitskivor såhär i sista minuten. Alltså en vitspräcklig granitskiva till ekköket (tredje skivan uppifrån, kolla denna länk [länk]).

Vad tycker ni om denna skiva i kombination med ekköket? Kanske får man en lite "mjukare" känsla med den ljusare skivan, men å andra sidan är väl granit lite kallt/hård i sig själv? Det ska vara klinkers på golvet (som vi ännu inte valt, kommer i senare skede...) och planlösningen är öppen till allrum/matplats (där blir det ekparkett och ljusa väggar) vilket innebär att köket alltså delvis syns från soffhörnan...

Alla åsikter mottages tacksamt! Ännu har vi några timmar på oss... ;)

/Lena
Ett tips är att höra med den lokala stenhuggaren om ni nu bestämmer er för granit. Ofta betydligt billigare än att köpa från kökstillverkaren, efter vad jag hört. Och har förmodligen mycket större urval.
 
Har precis satt in ett Marbodal med Form Ek-luckan med deras svarta Brasil-laminatskiva, liknande den svarta på din Ballingslöv länk. Jag kan bara säga att det blev mkt snyggt. Skulle personligen inte välja en ljus laminatskiva. Passar liksom inte. Lycka till!! ;)
 
Tusen tack för input! Det var ju åsikter som går åt helt olika håll.

Jag har ställt lite följdfrågor till säjaren så vi har ytterligar några dagar på oss. Det lutar faktiskt mer och mer åt granit - skillnaden är ca 10' vilket förvisso är mycket pengar, men skillnaden känns inte så stor om tillvalen hamnar på 210' eller 220'. Fartblinda - javisst, men så fick vi också 300' mer för vårt hus än vad vi räknat med. :D

Funderar vidare...

/Lena
 
MEA skrev:
Tusen tack för input! Det var ju åsikter som går åt helt olika håll.

Jag har ställt lite följdfrågor till säjaren så vi har ytterligar några dagar på oss. Det lutar faktiskt mer och mer åt granit - skillnaden är ca 10' vilket förvisso är mycket pengar, men skillnaden känns inte så stor om tillvalen hamnar på 210' eller 220'. Fartblinda - javisst, men så fick vi också 300' mer för vårt hus än vad vi räknat med.  :D

Funderar vidare...

/Lena


Är priset före eller efter en hårdprutning, det är värt att vara lite jobbig om man får sig en lyxsemester på köpet...
Det finns enorma marginaler i hela byggmtr sektorn ;)

R
 
Via blocket.se kan du hitta folk som gör granitskivor för 1500 kr / m uppe i dalarna.. Min kollega beställde där och blev väldigt nöjd.
 
Tusen tack för alla goda råd! Nu har vi gjort alla val färdiga.

Att köpa egen granit är tyvärr inget alternativ. Vi bygger på totalentreprenad och vill göra så lite som möjligt själva... Och efter åtskilliga diskussioner och besök i köksaffärer har vi bestämt oss för den mörka laminaten. Såg exakt "vårt" kök uppbyggt i Ballingslövs nya affär här i Malmö och det var supersnyggt! Fick också intryck av att graniten var något svårskött och ömtålig när vi talade med personalen, alltså inget för en stökig barnfamilj.

Än en gång, tack för synpunkter!!!

/Lena, nöjd med valet! :D
 
Min åsikt är att inte köpa bänkskiva från Ballingslöv. Vi skulle ha en massiv 40 mm ekskiva till vårt Ballingslövkök och de gav oss ett pris på ca 30.000 kr :surprised:. Efter lite letande och offertförfrågningar hade vi hittat ett ställe där det kostade 8.000 kr :D. Visserligen fick vi olja skiva själva då, men man kan köpa mycket olja för 22.000 kr!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.