Vi ska ta överföräldrarboendet och har ca 4-500k att renovera för. Tanken är att ta hjälp med fönsterbyte, resning rivning av väggar, avbärning, elen,vvs, tot entreprenad på båda badrummen. Spackla måla sätta lister, lägga golv,montera kök osv gör vi själv. Även alla "småjobb" som vi anser att det är spill med pengar att betala en hantverkare för gör vi själva.

Tror ni denna budget räcker, vi snackar rivning och avbärning av väggar enligt planskiss. Flytt och byte av elskåp 1,5M. Byte till jordade uttag i hela huset. Nya golv i hela huset. Fönster i hela huset.10st + 2 altandörrar.

Köket blir nog Ikea med Miele vitvaror. Golven blir varierande kvalitet då vi har två småbarn. Taket på uterummet ska bytas 21kvm. Blir det pengar över ska det byggas trädeck i uterummet då det ligger sten idag. På södergaveln där det ska bli två små rum sitter idag ett stort gavelfönster som är i sådant skick att det måste bytas. Vi tänkte sätta två vanliga fönster där vilket medför att det behöver byggas en ny yttervägg där.

Har ni tankar och ideer om var vi kan spara pengar?
Hade vi inte haft två små barn som vi inte vill ta förmycket tid från så hade vi gjort betydligt mer själv.

Själv har vi budeterat följande

Kök> 120k
Badrum> 75kx2
fönster + väggar 100k

orginalplanlösning
bottenplan.jpg

Ny planlösning
bottenplan1.jpg

Orginal
ovanvning.jpg

Ny
ovanvning1.jpg
 
Troligtvis inte. Det är ytterst sällsynt att den håller :).
Du har en plan - dela den i sektioner som är oberoende av varandra och börja med det som är viktigast för er och se hur långt pengarna räcker. Det är mycket bättre att få några få delprojekt avslutade än att stoppa mitt i en röra där allt är halvklart och bara pengarna helt slut :).
Jag skulle börja uppifrån och prioritera ombyggnad och badrumrenovering där uppe ..... för att sen flytta byggröran neråt :)
gaia
 
Efter att ha renoverat 3 hus och en lägenhet kan jag bara hålla med "gaia" budgetar håller sällan eller aldrig, bättre göra klart en sak i taget.
 
Vi ska påbörja vårt badrum i vår nya hus som vi får nycklarna till på måndag och har ett badrum på 6,5kvm. Min sambo gör det mesta själv förutom flyta golv, fuktspärr, sättning av kackel/klinker och vi är uppe i 100-120k. Vi har inte valt jätte billiga grejer men inte heller tokdyra.

En budget brukar inte alltid hålla så bra som man tänkt från början om man itne räknar väldigt högt då..
 
hmm , nog är det så. Ändå har man tyckt att man räknat högt. Planen är iaf att fixa hela OV först sen kök/toa på nederplan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.