Chrissofsweden skrev:
Jag utgick lite från vad GoEk gjorde i sin stuga :) Kändes säkrast så.
Jo dom brukar säga det! ;)
 
Chrissofsweden skrev:
... "båtrep" i mellan som räcke. /Christian
Ouch! Hade jag haft det hade jag nog slagit mig några gånger redan. I en trång, relativt brant trapp vill man gärna ha något rejält att ta tag i, sedan kanske mormor vill kunna ta sig upp någon gång!?
 
Chrissofsweden skrev:
Så här blev starten. Jag utgick lite från vad GoEk gjorde i sin stuga :) Kändes säkrast så.

Sedan kommer det gå en brant trappa till höger. Under trappan kommer jag bygga ett skafferi d^_^b

/Christian
Trevligt med ett timmerhus. Har två frågor efter att ha sett bilderna. Det svarta i isoleringen? Är den fuktskadad? :wow: Och virket som du skruvat fast passar ju inte alls in. Övriga stugan är ju fin kärnfur medan du har skruvat dit snabbvuxen gran med en stor kvist i. Kan du inte få tag i samma typ av virke som stugan är byggd i? Skulle göra utseendet lite snyggare. Annars försök få tag i mer tätvuxen gran. d^_^b
 
cem77 skrev:
Trevligt med ett timmerhus. Har två frågor efter att ha sett bilderna. Det svarta i isoleringen? Är den fuktskadad? :wow: Och virket som du skruvat fast passar ju inte alls in. Övriga stugan är ju fin kärnfur medan du har skruvat dit snabbvuxen gran med en stor kvist i. Kan du inte få tag i samma typ av virke som stugan är byggd i? Skulle göra utseendet lite snyggare. Annars försök få tag i mer tätvuxen gran. d^_^b
Ramen kommer byggas i gran, ja. Sedan kommer platån att kläs in med samma material som brädan bakom. Trappen blir i samma furu som bjälklaget är byggt av, furu.

Angående isoleringen så är den inte fuktskadad. Det svarta är vindpapp.


/Christian
 
cem77 skrev:
Trevligt med ett timmerhus. Har två frågor efter att ha sett bilderna. Det svarta i isoleringen? Är den fuktskadad? :wow: Och virket som du skruvat fast passar ju inte alls in. Övriga stugan är ju fin kärnfur medan du har skruvat dit snabbvuxen gran med en stor kvist i. Kan du inte få tag i samma typ av virke som stugan är byggd i? Skulle göra utseendet lite snyggare. Annars försök få tag i mer tätvuxen gran. d^_^b
Det där inlägget har fått mig att tänka väldigt mycket mer på vilket material jag stoppar in i stugan! Även om det skrevs för ett bra tag sen så vill jag verkligen lyfta upp fram det igen! Snabbvuxen gran passar inte in.. :)

/C
 
Chrissofsweden skrev:
Det där inlägget har fått mig att tänka väldigt mycket mer på vilket material jag stoppar in i stugan! Även om det skrevs för ett bra tag sen så vill jag verkligen lyfta upp fram det igen! Snabbvuxen gran passar inte in.. :)

/C
d^_^b Jag är väl lite bortskämd med som är uppväxt med ett sågverk. Byggde kojor i kvistrent virke i princip :rolleyes: men när man lägger ner sin tid, engagemang eller pengar genom att anlita en hantverkare så tycker jag personligen inte att man ska snåla på materialets kvalitet. Bättre då att bygga i lugnare tempo eller mindre. Keep up the good work. :D
 
Varför inte göra en platå och sedan en stege på väggen attt klättre upp på.. en sådan liten stuga och så får trappen ta så stor plats.. känns knasig...
 
Chrissofsweden skrev:
Snygg trappa! :) Jag skulle tro att jag satsar på en liknande konstruktion, fast min kommer byggas längs med väggen. Under finns då möjlighet för skåp/krokar/förvaring..

Enkelheten kanske vinner i slutändan :cool:

/Christian
Hej, vi har ett liknande "problem" efter tillbyggnad av villan. Vi har valt att förstora tillgänglig yta för våra barn och byggt ett loft ovanför de två nya rummen. Från varje sida är det nu möjligt att komma upp till deras nya TV-rum.

Jag har därför byggt en prototypstege av fasadbrädor och glespanel, bara för att testa funktion, stabilitet osv. Den är inte snygg och redan börjat bli lite svajig, avståndet mellan sättstegen är lite för stort, men ungarna märker inget förstås :)

Nu till min tankegång.

Skulle det vara praktiskt möjligt att bygga vangstycken av 22 eller 30 mm MDF-board, ett bakstycke av 12 mm MDF och sättsteg av rillade brädor? Jag tänker mig sedan att konstruktionen är skruvlimmad med frästa spår för sättstegen i vangstyckena. Ev en bakre vertikal fyrkantslist som stöttar såväl sättsteg som bakstycke mot vangstyckena.

Kolla på min skiss och kommentera, jag är lite osäker på hur skjuvtålig en MDF-skiva är. MDF är ju annars känt som både vridstyvt och perfekt för möbelbygge.

Konstruktionen skall vara vitmålad när den är klar och de rillade sättstegen skall jag fräsa själv eftersom jag bara hittat impregnerade motsvarigheter, inget lyckat alternativ inomhus. För att stegen inte skall glida har jag utvecklat en hake uppe på loftgolvet som vid kanten är försedd med hörnkantlist. Haken greppar över listen och förhindrar att stegen glider bakåt eller åt sidan. Mellan stegens "fot" och golvet kommer jag att klistra fast några överblivna IKEA-gummikuddar för att minska friktionen.

Hoppas jag uttryckt mig väl och att ni som byggt kommenterar.


loftstege.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.