janwide
Har isolerat taket utvändigt med cellplast men har ett dilemma kvar.

Jag ska sätta igen (den begränsade) tafotsventilationen men kan inte bestämma på vilket sätt.
Konstruktionen ser ut som bifogad bild. Öppningen vid B är mycket liten, på vissa ställen obefintlig och i övrigt upp till c:a 10 mm.
Egentligen borde jag sätta igen vid A (OBS!). Men där är det mycket svårt att komma åt, eftersom B är så liten.

Funderar på om jag kan köra fogskum i hela utrymmet D men är orolig att få fuktproblem bakom tegelfasaden pga detta. Kan man motverka det genom att ta bort några fogar i tegelfasaden någon decimeter ned?

Ett alternativ är kanske att endast sätta igen B men då får jag ju upp fukt och kyla från tegelfasaden på vinden(luftspalten.

Någon med goda råd och dåd angående detta?

Tipset att fixa detta innan cellplasten monterades vill jag inte ha :S

Of topic;: Jag kan inte bifoga jpeg bilder. Och hur får jag in bilden så att den ligger med i texten?
 
Redigerat:
Hej,
Jag har tyvärr ingen bra lösning på ditt problem, men måste fråga varför du vill sätta igen B, är det förfarandet vid iso med cellplast utvändigt?
Mvh,
//HE
 
Vad har du för matrial i taket under cellplasten. Det känns som att den luft spalten är ganska viktig för hela huskonstruktionen och att du kommer få fukt problem om du sätter igen den. Samtidigt fyller inte isoleringen någon funktion om du inte tätar. Hur har du tänkt lösa ventilationen om du tätar utan att det blir skador på innertaket under cellplasten.
 
janwide skrev:
Of topic;: Jag kan inte bifoga jpeg bilder. Och hur får jag in bilden så att den ligger med i texten?
Använd "Posta svar" istf Snabbsvar. Klicka på gemet och bifoga.
 
janwide
på landet skrev:
Hej,
Jag har tyvärr ingen bra lösning på ditt problem, men måste fråga varför du vill sätta igen B, är det förfarandet vid iso med cellplast utvändigt?
Mvh,
//HE
Jag vill sätta igen A (har editerat mitt inlägg).
Ja, man ska inte ha någon (öppen) luftspalt vid utvändig isolering med cellplast.
 
  • Gilla
Burra08
  • Laddar…
janwide
jerk skrev:
Vad har du för matrial i taket under cellplasten. Det känns som att den luft spalten är ganska viktig för hela huskonstruktionen och att du kommer få fukt problem om du sätter igen den. Samtidigt fyller inte isoleringen någon funktion om du inte tätar. Hur har du tänkt lösa ventilationen om du tätar utan att det blir skador på innertaket under cellplasten.
Jag har råspont av trä. Det ska inte vara någon luftspalt vid utvändig isolering. Det finns många trådar om detta, men anledningen till att jag isolerat utvändigt är att jag haft problem med fukt. Med denna lösning är det tänkt att kondenspunkten flyttas ut så att man slipper fukt under råsponten. Jag kommer dock ha ett par gavelventiler kvar samt ev. någon fläkt som hjälper luften att cirkulera i hela utrymmet inkl. ner i luftspalterna (som ju är kvar även om de är igensatta i takfoten).

Hoppas att detta löser mina problem. Väntar spänt på vintern med hartass i ena handen och hygrometern i den andra ;)
 
Blir lite nyfiken på denna metod. Har du en kallvind eller är det gråa på bilden takstolar med isolering i mellan? Om du lägger friggolit på utsidan av taket så blir det väl som en fuktspärr. (Firggolit=nästan tätt)
Om du då får fukt på insidan av råsponten så stannar den ju kvar om du inte kan ventilera bort den oavsett om fryspunkten hamnar längre ut i frigoliten då fukten inte kan ta sig ut den vägen heller. Har jag fel....bar en fundering. Om det är nu är en kallvind, vad har då isolleringen för funktion?? är syftet att få mindre fukt på insidan råsponten och genom denna metod få mindre risk för fuktangrepp??
Jag blir nyfiken då jag inte ser logiken i det hela.
 
jerk skrev:
Blir lite nyfiken på denna metod. Har du en kallvind eller är det gråa på bilden takstolar med isolering i mellan? Om du lägger friggolit på utsidan av taket så blir det väl som en fuktspärr. (Firggolit=nästan tätt)
Om du då får fukt på insidan av råsponten så stannar den ju kvar om du inte kan ventilera bort den oavsett om fryspunkten hamnar längre ut i frigoliten då fukten inte kan ta sig ut den vägen heller. Har jag fel....bar en fundering. Om det är nu är en kallvind, vad har då isolleringen för funktion?? är syftet att få mindre fukt på insidan råsponten och genom denna metod få mindre risk för fuktangrepp??
Jag blir nyfiken då jag inte ser logiken i det hela.
Jerk, sök lite på forumet. Finns spaltmeter om att isolera på utsidan. d^_^b
 
janwide
jerk skrev:
Blir lite nyfiken på denna metod. Har du en kallvind eller är det gråa på bilden takstolar med isolering i mellan? Om du lägger friggolit på utsidan av taket så blir det väl som en fuktspärr. (Firggolit=nästan tätt)
Om du då får fukt på insidan av råsponten så stannar den ju kvar om du inte kan ventilera bort den oavsett om fryspunkten hamnar längre ut i frigoliten då fukten inte kan ta sig ut den vägen heller. Har jag fel....bar en fundering. Om det är nu är en kallvind, vad har då isolleringen för funktion?? är syftet att få mindre fukt på insidan råsponten och genom denna metod få mindre risk för fuktangrepp??
Jag blir nyfiken då jag inte ser logiken i det hela.

Gör gärna som gadu^ föreslår. Sök och du ska finna. Men jag kan ge ett par korta svar ändå. Bilden är bara en grov skiss för att förklara mitt dilemma och visar inga detaljer i konstruktionen.

Den tidigare isoleringen ligger mellan takstolarna och i golvbjälklaget. Ingen isolering på insidan mot råsponten = luftspalten liggen direkt under råsponten.

Frigoliten blir inte en fuktspärr eftersom den faktiskt är diffusionsöppen. Detta går dock långsamt och en viss ventilation är önskvärd för att få ut fuktig luft. Denna har jag i 2 st gavelventiler. Sedan är det faktiskt så att fukt på vinden i sig inte är något problem. Problemen uppstår dels när läckande innerluft kyls ned på vinden så att rf ökar över acceptabel nivå (c:a 75%). Detta motverkas av yttre isolering i och med att tempen på vinden höjs (rf sjunker). Dels uppstår problemen även när luft med acceptabel fuktighet (<75%) kyls ned mot kall råspont och kondenserar. Detta motverkas också av yttre isolering. Utventilering av fuktig luft är m.a.o. inte det avgörande på en klimatvind.

Jag har alltså en kallvind som numera är ombyggd till klimatvind. Därav min ursprungliga fråga hur jag ska sätta igen luftspalten!

Vet inte om du blev klokare av de svaren men sådan är i varje fall teorin.
 
janwide
Finns det ingen där ute som kan ge mig några relevanta synpunkter eller förslag på lösning på mitt dilemma?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.