Skall bygga ny brygga och är på jakt efter dimensionen 75x225mm i 7 meter långa bitar, absolut minst 6,5, längre spelar ingen roll. Måste vara A-impregnering. Har inte lyckats hitta någon lokal handlare som kan ta hem så långa bitar. Någon som har ett tips? Även om det innebär lite bilåkande kan det ändå vara intressant att veta vem som kan leverera dessa.

Tack på förhand
Johan
 
Glöm så länga längder om det inte är fingerskarvat. Här kan man specialbeställa långa längder fingerskarvat och tryckt virke. http://www.sandasa.se/produkter.asp
Verkar ha en hel drös återförsäljare i stockholmstrakten.

Billigast och enklast att transportera borde ju vara två 3.5 meters bitar som du spikar ihop med långa spikplåtar eller virke på sidorna?
 
Redigerat:
Hej och tack för svar

Jag kan inget om fingerskarvat hur pass hör hålfasthet har det? Jag tänker nämligen bygga en hängbrygga som sträcker sig nästan 5m över vattnet. En vän har räknat på hållfastheten och den skall vara ok om man inte bygger bryggan för bred och använder sig av tre balkar. Att sedan skarva dem på hälften känns ju som en kraftig försvagning av konstruktionen.
 
Fingerskarven är starkare än virket.
Jag köpte en gång i tiden 45x220 fingerskarvat impregnerat 2st 12 meters bitar som jag byggde en trappa av.
Köpte det av en brädgård som tagit hem det åt en kund som ångrat sig.
Kolla med sandåsa, inte så jättelångt från Nyköping
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.