Jag har undrat länge, finns det verkligen nån fördel med att lägga betongtak eller tegeltak??
Det går inte snabbt. Det kräver kraftigare takkonstruktion vilket blir dyrare takstolar/balkar. kräver rotetak/undertak=dyrare. Livslängden/tätheten?

Om en del säger , utseendet. ja men det finns ju sandstensbelagd takplåt idag, det ser ju ut som ett tegeltak...fast snabbare, enklare, billigare montering i helhet.

är jag ute o cyklar eller?
 
...och beprövat under många år, det tror jag är anledningen.

Finns säkert andra som har andra åsikter...varför

Vem vill måla om sitt flagnande plåttak efter 20 år? Och hur går man på det utan att det går från 2kupigt till 3-kupigt :S.

Och råspont är inte så dyrt......

Om du tittar på huset och kostnad......så är taket billigast i förhållande till övrigt.

Folk kastar in 200-250 tuss i ett badrum utan att blinka...men tjuter att taket är dyrt Då det kanske kostar en 1/4 av badrummets kostnad.

Taket är väl bland det viktigaste på ett hus....om inte taket är schysst lär ju det det badrumet vara ganska sunkigt efter ett tag.

La om mitt tegeltak blev betongpannor istället...de väger lika mkt idag, samma färg,, bättre pris...tätare...

Papp, läkt, pannor, taksteg, ca 100kvm =18 tuss...det är skönt att veta att man har nytt tak.

Men säkert andra som har som sagt bra argument emot mig och för andra saker.

Även om jag skulle få sandstensbelagd takplåt gratis skulle jag tacka nej och betala för ett tegel/betong tak ;)
 
C
Jag tog helt enkelt in offerter på komplett tak av olika typer, och resultatet av det vart att betongtak blev totalt sett billigast. Icopal decra blev dyrast, närmare 270 kronor kvadraten tror jag (närmare 300 om inte mer har jag för mig, för det blanksvarta som jag vid tillfället var intresserad av), mot sådär en 70 kronor kvadraten för betongpannor, 100 kronor för vanlig plåt, 150 ca för shingeltak och 200-250 för tegel beroende på typ.

Detta är alltså utan råspont och papp, men med läkt, beslag, vindskivor och erfoderliga plåtar.

Nu är jag alltså i full färd med att lägga Mjöbäckspannan MP201 (ljusgrå) på mitt allmogeblå garage.
 
Tocke, det där med flagnande plåttak efter 20 år synar jag...dagens behandlingar av plåt är avsevärt mycket bättre än för 20-30 år sen.
Även OM det skulle flagna färg så är det ju ända helt tätt ! , det kan man inte säga om takpannor efter 20 år.

Största fördelen med plåttak är nog att det går fort att få ett hus regntätt.

Nja, jag är nog fortfarande för plåttak i hög kvalitet. ( däremot inte byggmax 0,4 mm eller trp 20)
 
imported_jo skrev:
Tocke, det där med flagnande plåttak efter 20 år synar jag...dagens behandlingar av plåt är avsevärt mycket bättre än för 20-30 år sen.
Även OM det skulle flagna färg så är det ju ända helt tätt ! , det kan man inte säga om takpannor efter 20 år.

Största fördelen med plåttak är nog att det går fort att få ett hus regntätt.

Nja, jag är nog fortfarande för plåttak i hög kvalitet. ( däremot inte byggmax 0,4 mm eller trp 20)
Jag är vill inte ge mig ;) men med förbehållet vem leverantören är.....vi (jag) har ju en benägenhet att jaga det billigaste och då får man ju lite vad man betalar för.

Du kan säkert visa att min åsikt inte stämmer på ett tak...medans jag kan påvisa motsatt.

Jag skrev min personliga åsikt...därav inget som säger den är rätt ;)

Men plåtslagaren som jag använt berättade att man nu har fått problem med den extremt populära aluzinken och just på ytbehandlingen....så tegel kan väl enas om är det bästa iallafall ;) ( Den gulnar)

Men som sagt jag anser (överlag) att plåttak inte är något jag önskar över huvudet ;)
 
Jag förstår att det är din personliga åsikt, och det respekterar jag.
Men att aluzinken gulnar är inte bra, men har inte sett så många tegel/betong tak som är rena....många har fläckar m.m
Inte snyggt.
 
imported_jo skrev:
Jag förstår att det är din personliga åsikt, och det respekterar jag.
Men att aluzinken gulnar är inte bra, men har inte sett så många tegel/betong tak som är rena....många har fläckar m.m
Inte snyggt.
Precis som respekterar din givetvis.

Helt klart att tegel/betong tak blir skitiga och framförallt där antennen sitter ...för det är fåglarna lilla bajs-tillhåll.

Jag har kivats mkt med min granne om detta med plåttak...han för...och jag mot.

Han har lagt plåt på sin tillbyggnad..och om vi varit där inne när det regnar så upplever jag att det hörs mer....men det kan ju vara "inbilning" bara för jag är anti-plåttak.

Vad tycker du?
 
Plåttak är ett snabbt enkelt och billigt sätt att få tätt. På mindre uthus tycker jag att vanlig kurrugerad plåt passar mycket bra. Påståendet att det finns plåttak som ser ut som tegel får nog stå för dig. Jag är inte road av imitationer. Riktiga falsade plåttak är snygga även på större hus, men då är det inte billigt längre.

Tegeltak kan hålla mycket länge. Om man inte låter mossa växa sig tjock så kan pannorna hålla i hundratals år. Får man en skada är det lätt att byta enstaka pannor. Det är inte lika enkelt med plåten.

Erik
 
Tror nog att det är utseende och tradition i kobination med livslängd som gör tegel/betongpannor vanligast, samt då att det inte smattrar vid regn.
 
Jo jag håller med om att vanlig takplåt är högre ljudnivå vid regn, men plåten jag la på stugan förra året är den här sandstensbelagda takplåten, från Planja. Det hörs knappt nåt vid fullt spöregn.
Dessutom slipper man dom där fula snörasskydden. Då plåten är sandbelagd så ligger snön kvar, den kan liksom inte glida....

Vid extrema snömängder kan den "skikta" sig och exempelvis halva tjockleken glider av. Detta är en bra fördel eftersom att vid stora snömängder håller inte vanliga snörasskydd utan bryts sönder vilket oftast resulterar i skadat tak!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.