Hej!
Är alldeles färsk på forumet men kommer väl att bli stammis eftersom vi håller på att köpa ett renoveringsobjekt men nu till frågan:

Huset vi håller på att köpa hade några fel vi inte räknat med som kom fram vid besiktningen och jag skulle vilja ha lite åsikter om hur man resonerar kring prisavdrag.

Huset är byggt 43 och inte mycket verkar vara gjort efter 60-talet, därför väntade vi oss det mesta men det vi inte hade väntat oss var att

det skulle vara mikrobiell påväxt på vinden

att de hälften av de väldigt orginella fönstrena av teak och aluminium inte går att öppna, okänt varför. men teglet ovanför såg lite extra slitet ut så kanske trycker något på ovanifrån.

Grannen har också berättat att det läckte in från snön på balkongen i vintras men detta är inget som varken ägarna säger sig känna till eller blev särskillt uppmärksammat i besiktningen. (ingen fukt där nu) Ägarna är barnen till damen som har gått bort.

jag är tacksam för alla ideer hur vi bör tänka och motivera gärna så vi kan motivera det sen för säljarna.

MVH
Janne
 
H
Teglet ovanför dina fönster har nog pressats ned p.g.a. den armering som ligger mellan tegelskiften. Den är av vanligt stål och har rostat. När den rostar så expanderar den samtidigt och då pressas teglet nedåt. Ingen större kostnad om det nu är detta. c:a 3 timmar per fönster. Om du har mögel på vinden så är det säkert dålig ventilation. Detta är dock viktigt att åtgärda och kan kosta lite mer. En expert är kankse läpligt att kalla in. Kolla tätningarna i balkongdörren, kan vara så enkelt.
 
Vinden tänkte jag att man kan sätta in en trygghetsvakt eller liknande för att ha koll på vad som händer, en sådan tror jag ligger på ca 15 000 är det då lagom att pruta halva den summan? Har ingen aning om hur mycket ström man kan förvänta sig att den drar sedan så det är ju en liten osäkerhet.

Balkongen är en plan murad tegelkonstruktion som bara har avrinning åt ett håll. Golvet är av kopparplåt med trätrall på. Eventuellt är felet bara ett litet hål i plåten några centimeter upp som gjort att att det läkt in vatten när snön smält men det är ju ganska osäkert.

Förutsatt att din gissning om fönstrena är rätt och det är ca tre timmars jobb per fönster, vad gör man då? knackar noll stenarna och sätter tillbaks dem med mindre fogar?
 
H
Man tar bort alla stenar som armeringen går över. Kan vara både 2 och 3 lav som får plockas. Sedan köper man en galvad "stege" och lägger i fogen. Fogen ska hålla samma tjocklek som teglet i övrigt.
 
Tack för tipset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.