Hej! Har precis flyttat in i ett gammalt korsvirkeshus från 1800-talet. Föregående ägare uppgav att det var torpargrund på huset. Eftersom det inte finns några ventiler i grunden trodde jag att det var en mullbänk. Grunden när man tittar utifrån är inte speciellt hög. I hela huset ligger det trägolv. Plockade upp en liten bit i ena hallen (jag var nyfiken) och under hittar jag ett tegelgolv...tror jag. Funderar på att ta bort trägolvet i denna hall då den ska bli tvättstuga. Varför har de lagt tegel tror ni? Någonsorts grund? Golvbeläggning? Kan man plocka bort trägolvet skura rent teglet och använda det som det är? Mvh Rikke
 
Jag kan inte besvara dina frågor men jag kan säga att tegelgolv är jättesnyggt i rätt miljö. I helgen var jag i Svindersvik i Nacka och fikade i Brygghuset som är ett timmerhus med tegelgolv. Helrätt i den rustika miljön. Om det är ett brygghus så kanske man hade tegelgolv för att det var tåligt mot väta, ett trägolv hade nog ruttnat för snabbt. Jag tycker det låter perfekt golv i en tvättstuga.

Se http://www.svindersviksbrygghus.se under Fest i Brygghuset. På någon bild kan man skönja golvet.
 
Hej! Ja jag tyckte också det var perfekt. =) Hade funderingar på att gjuta betonggolv eftersom trägolvet inte är godkänt våtrumsgolv. Ligger det nu tegel under hela trägolvet kanske det räcker med att städa rent det. Förhoppningsvis blir det inte för fuktigt. Lite mer karaktär än ett betonggolv. Vi får se.
 
Tack för tipset förresten. Ser ju ut som mitt golv. (mitt är lite ojämnare)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.