PrinsValium skrev:
Dubbeldold dubbel gradning i dubbelavslutat dubbelgradad not....
Jag tror att vi har en vinnare - försök att säga det med några öl innanför västen :p
 
Tror mig ha sett ritningar för en sån där jigg nånstans, men jag vet inte riktigt var. Det är inte läge att investera i en Leigh D4R då?
 
PrinsValium skrev:
Lådsidorna tänkte jag fästa i fronten genom att sjukta in dom nedifrån i en stopped sliding dovetail ;o) I bakkant har jag inte riktigt bestämt mig. Jag tycker att jag borde sinka dom. Fast det känns lite väl meckigt att göra allt för hand. En sån sinkmall skulle kanske vara något. Går det att få tag på något typ sånt här i sverige
Tycker det verkar överkurs att göra laxstjärtar i plywood. Föreslår en sockerlådssinkning i stället. Finns en hel del enkla jiggar att hitta på nätet. Googla t ex på box joint jig
/B
 
Mr Handyman skrev:
Tror mig ha sett ritningar för en sån där jigg nånstans, men jag vet inte riktigt var. Det är inte läge att investera i en Leigh D4R då?
Nja... Jag tror att det har investerats tillräckligt i år för att utesluta något sådant =D Fast Leigen verkar ju riktigt smarrig. Jag gillar enkelheten i mallmetoden och att det går att vända och köra på fräsbordet. Fast mallarna är ju inte billiga heller förstås.

bengtn skrev:
Tycker det verkar överkurs att göra laxstjärtar i plywood. Föreslår en sockerlådssinkning i stället. Finns en hel del enkla jiggar att hitta på nätet. Googla t ex på box joint jig
/B
Jag har inte tillgång till någon bordssåg vilket är lite knepigt ibland. Det blir mycket fipplande med överhandsfräsen. Som dessutom inte har i närheten av samma avverkningskapacitet. Igår drog jag av en 6mm-notfräs när jag la ett "sågsnitt" =P

Ett litet fräsbord frås clas har jag däremot. Fast clas stora kraftiga 2100W-fräs med 12mm-chuck går inte att montera i det. Den lilla går bra däremot men den är rätt så klen. Jag tycker det verkar som dom gett upp det där med fräs rent generellt på clas ohlson.

Jag har ett par hörnförbindningsfräsar som skulle göra sig bra förstås. Om dom inte hade haft 12mm-skaft =/ Det blir till att bygga en ny specialjigg änså isf eller tvinga in stora fräsen under fräsbordet...

Kontentan är iaf att jag tycker det nästan verkar enklare att fixa till en sån mall för sinkningar än en för "box joints". En för sinkade fogar går ju liksom att justera enkelt för att få en tightare passform. Med rätvinkliga spår måste bredderna stämma exakt från början.

Edit: Det kanske tom skulle vara värt att investera i en sån här. Dom finns från cobolt med 8mm-skaft.
 
Redigerat:
PrinsValium skrev:
.
.
.
Edit: Det kanske tom skulle vara värt att investera i en sån här. Dom finns från cobolt med 8mm-skaft.
Har en sådan, i alla fall något från COBOLT som är likt. Väldigt god passform, bra hållfasthet på skarven (kan användas för att göra egna scribes). Det svåra är att den skär på alla sidor utan stopp. Mätningen av skärdjupet som önskas måste göras mot det innersta skärstålet. Det är lätt hänt att man råkar ta lite för mycket av kanten, och får en något smalare bit kvar än tänkt (men passformen på själva skarven blir perfekt). Lösningen är att fräsa brädan mot längdanslaget när du fräser den motstående kanten på biten som skall ha spår i båda sidorna, så det blir inställningen på längdanslaget som garanterar rätt slutlängd, i alla fall repetitiv slutlängd.

Ersatte den med en Leigh D4R, som dock inte är bra på icke-genomgående fogar. Dadoo känns lättast för den fogtypen.

--- Mats ---
 
Om du ska göra en sockerlådssinkning behövs inte särskilt mycket kräm i fräsen, CO:s mindre borde funka utan vidare tycker jag. Om du ändå tycker att den är för klen så kan du väl göra ett enkelt bord till den stora som du sätter fast på typ en hyvelbänk med två tvingar? Bygg en låda som är öppen mot dig, gör toppen av två 12mm MDF som du limmar ihop. Den nedre skivan till toppen sågar du ur med sticksåg eller figursåg så att bottenplattan går igenom. Själva tekniken med sockerlådssinkorna finns beskriven här.
 
Föra att komma tillbaka till plasta med epoxy, finna många konstruktioner av mindre båtar som bygger på trä+epoxy, tex kajaker. Skulle kunna vara källa till insperatin...

http://www.kajak.nu/byggen/erik-henriks-kajakdagbok/dag-17-20/

Har hobbyplastat en del på båt och det är ett kul material, med våtslip och autosol får man bra glans enkelt.
 
Håller med snickarboden som rekommenderar båtlack. Biltema har en tvåkomponent polyuretanlack för bara 199:- Den luktar fruktansvärt och är nog inte så nyttig att inandas, men med andningsmask är det ingen fara.
Har själv byggt en kajak av granribbor som sedan belagts med glasfiberväv och Biltemas epoxy. Jag kan inte se någon fördel med att använda epoxyn som ytbehandling. Kajaken ska ändå ytbehandlas med flera lager fernissa. Syftet är att skydda mot UV-strålning och att ge ett skydd mot mekanisk nötning, men det går att polera till extrem finish om man bara har lite tålamod. Använde ovan nämnda polyuretanlack med gott resultat. Kan rekommendera Björn Thomassons hemsida som innehåller mycket fakta.
www.thomassondesign.com
 
Här är min hemmabyggda överhandsfräs-"stötlåda". Anhållet har ett fint sandpapper limmat på undersidan och hålen är lite större än bultarna så det går att finjustera vinkeln. Jag funderar dock på att bygga en specialanpassad jigg att köra efter med kullager till dom gradade spåren.
2dig9e8.jpg

Lite övning skadar aldrig. Längre hann jag inte innan jag var tvungen att gå hem.
4qhmqc.jpg



Det viktiga i sammanhanget med tvåkompnentslacken är att den är lösningsmedelsfri och därmed går att lägga på i princip hur tjocka lager som helst. Om det nu är tjocka lager man vill åt. Jag har ingen aning om huruvida det finns polyuretanlack som är det eller ej. Epoxi vet jag att det finns. Däremot vet jag inte hur det är med lamineringsepoxin. Båtlack brukar dessutom vara ganska gul vilket kan vara lite tråkigt. Polyuretan sägs vara reptåligare och båtlack kommer med UV-skydd vilket behövs ovanpå epoxin om man ska ha den utomhus.

I den här tråden diskuteras farligheten lite också.
 
Här finns ju några trevliga sinkfräsar om du saknar det. Tyvärr är ju de små 1/4" - fast det finns visst att tillgå till CO-fräsarna. CMT gör ju 8mm också som säljs i England också, men det är uppenbarligen inte de som är på rea...
 
Lite nattarbete i slöjdsalen. Om man räknar rätt ska man ha 20 sidostycken och 10 bakstycken till 10 stycken lådor. Det blir då 120 kanter att fasa av... Ett fräsbord borde verkligen alla ha i sin ägo. Det gick ju hur enkelt som helst =)
2rma81e.jpg

Anhållet som följer med är rent skräp däremot. Ska det bli bra får man fixa själv. Zero clearance is the shit...
34eryw5.jpg

Jag hade helt glömt bort hur smidig den lilla fräsen är att hantera. Som vanligt så är originalanhållet rent skräp =P
2poab1v.jpg

Före
1ysgav.jpg

Efter =D
j75itg.jpg

Det ska på en omgång bets till och sedan ska det lackas. Jag tror jag gör alla hörn i lådorna med sliding dovetails. Jag hade mätt, ritat och filat till en sinkmall för 14-gradersstjärtar men det verkar inte som sinkfräsen jag har är 14 grader =/ Och efter att ha mätt och tänkt lite till insåg jag att den där lådfogfräsen nog både är lite för stor och inte så magiskt smidig som jag först trodde.
 
Oj vad brända bitarna blev när du fasade av dem, helt svarta! Det smittade visst av sig på bordsbenet i nedre högerhörnet också! ;)
 
Mera svart... Jag har varit på färgaffären säkert tre gånger =P Fräsen har snurrat nån miljon varv till också. Nu är det bara fronterna på lådorna kvar att tillverka. Och lådbottnar men dom är betsade och lackade och klara för tillkapning redan.
30248ex.jpg

Jag märkte att jag inte laddat upp någon bild på senaste designen heller...
do8n0y.jpg
 
Ännu mer nattslöjd. Det är imponerande hur lite man hinner med under ett knappt dygn... Men ikväll ska lådorna banne mig bli klara. Rullskenorna ska vara på väg också =) Ska bara köpa mer lack också, jag förstår inte riktigt vart den tar vägen...

Va, lim? näe =D
27yx505.jpg
 
Nuså =) Börja med att såga bort lite material så sinkfräsen får det lättare.
4qiqsi.jpg

Fräs och montera. Inget lim någonstans... Dom flesta lådorna gled ihop fint med bara gummiklubban till hjälp. Ett par stycken behövde lite övertalning i bänken...
30m4qe0.jpg

Voila, tio lådor senare =D
2s81hlx.jpg

Nu finns det väl två scenarion att se fram mot antar jag. Antingen trillar dom isär en torr dag i vinter eller så exploderar dom av trycket nån gång redan i höst... Återstår att se vilket =P
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.