Är det någon som gjort så?

Känns som att det skulle kunna bli både billigt och snyggt. Det är en bred vägg på ca 4 meter jag ska bygga nån form av garderobssystem på och sen en lösning framför. Har bara tänkt skjutdörr fram till dess att det slog mig att man ju borde kunna sätta en stång/skena och använda sig av "draperier". Tänker mig en list ned från tak som döljer översta delen och sen ett tyg, kanske i grovt linne natur/vitt/grått, med tyngder nedtill så att det hänger rakt ner.

Vad sägs? Det blir ju uppdelat på 3-4 delar som överlappar.
 
Bra idee :). Jag skulle välja annat tung tyg än linne som lätt skrynklar. Kanske hittar du mönstrat som passar till inredningen och använder tyg som rummets dekoration ? Do blir hela tygväggen mindre anonym :). Ja, du får större valmöjligheter än fanerat trä ...
gaia
 
och så är det ju en damm magnet... ;)
 
Vi hade så länge. Funkade bra.
 
Nu har jag inte den minsta koll på tygpriser men så dyrt borde det väl inte bli att sy upp tyg för ca 3 x 4 meter? Sömmerska finns "inom familjen" sas så det betalas det inte för ;) (eller ja, det beror ju på hur man ser det...)

Gillar tanken på att plocka upp det i form av färg, mönster eller struktur i övriga inredningen. Och om det inte är för dyrt, möjligheten att "balla ur" lite men ändå kunna byta till en rimlig kostnad och på ett radikalt sätt kunna ändra intrycket. Den här väggen är dessutom i vardagsrummet som numera är öppnat upp mot köket (stor 1:a -> mini 2:a) köket så det kommer att synas...

Mjo, det är utan tvekan en klar fördel att kunna stänga helt för att slippa damm.

Hubbe2>Du råkar inte ha några bilder på hur det såg ut?
 
  • Gilla
Soffabyggare
  • Laddar…
janwide
Har samma fundering. Dammet är kanske ett problem. Gadu menar nog att draperiet i sig blir dammigt (inte innanför). Men det är väll inte värre än gardiner. Man får ta ned och tvätta ibland. Dessutom kan man ju variera sig då man tröttnat vilket är svårare, eller i varje fall dyrare med skjutdörrar. En bonus är också att det ljuddämpar vilket kan vara praktiskt i ett sovrum :blushing:
 
Vi har det för städskrubben, iofs endast 90 brett, men vi är supernöjda. Man kan ju inte bara slänga in massa grejer så det krävde iofs att jag inredde med massa hyllor, fack och sån hållare för dammsugarslangen etc etc. Det ger en skönare känsla än en tråkig dörr. Kostnaden är ju max några hundringar så det är värt att prova. Ångrar man sig har du annars en julklapp, nya gardiner, dammtrasor, överkast eller annat :)
Häls,
//H
 
High_Fidelity skrev:
Hubbe2>Du råkar inte ha några bilder på hur det såg ut?
Jag måste leta lite, men kanske. Det var en helvägg i sovrummet så man fotade ju inte sådär jätteofta där...
 
Vi hade så i 9 år. Det funkade bra som "tillfällig" lösning, men det blir ganska dammigt bland kläderna.
Särskilt jobbigt var det sista åren, när vi hade katter, de älskade att ligga där inne och håra ner våra kläder. :@
Men snyggt var det! Och billigt. Och för oss det enda som var praktiskt möjligt på den platsen.d^_^b
 
Ett styvt tyg kommer bli skrynkligt om man ska skjute det åt sidan och så hela tiden, det är viktigt med tyget att de tär hyfsat lätt att hänga undan när man ska stoppa in kläder efter tvätt, annars blir man bara förbannad då det glider igen mellan varje laddning.
Ett tungt tyg(alternatvit insydda vikter i nederkant), som skall hänga lite vågigt är nog det som funkar bäst, annars kommer det nog bara se skrynkligt ut.
Hittar inga foton. sry
 
Ett alternativ till skena (som faktiskt kan vara ganska dyr) är vajerfästena från Ikea http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20079342. De kostar endast 39:- men själva vajern är endast 3m så du får köpa en ny i byggvaruhuset. Antingen använder man tygfästena som är med, men själv föredrar jag öljetter.
 
Hubbe2 skrev:
Ett styvt tyg kommer bli skrynkligt om man ska skjute det åt sidan och så hela tiden, det är viktigt med tyget att de tär hyfsat lätt att hänga undan när man ska stoppa in kläder efter tvätt, annars blir man bara förbannad då det glider igen mellan varje laddning.
Ett tungt tyg(alternatvit insydda vikter i nederkant), som skall hänga lite vågigt är nog det som funkar bäst, annars kommer det nog bara se skrynkligt ut.
Hittar inga foton. sry
Ja, det har du nog rätt i! Tar tillbaka min fundering :)
 
Returia skrev:
Ett alternativ till skena (som faktiskt kan vara ganska dyr) är vajerfästena från Ikea [länk]. De kostar endast 39:- men själva vajern är endast 3m så du får köpa en ny i byggvaruhuset. Antingen använder man tygfästena som är med, men själv föredrar jag öljetter.
Hade det i åtanke. Det jag är lite tveksam till är belastningen på vajern om den ska löpa över 4+ meter och hålla upp rätt mycket tungt tyg. Jag tror mer på en lösning med ett rör på runt 10 mm i diameter som man får staga upp i mitten mot taket. Öljetter tror jag däremot är bra för att det ska löpa så lätt som möjligt. Skena och överdel dolt med en bred list i ovankant.

Några inspirationsbilder hade inte varit dumt, vad ska man googla på tro?
 
Hmm, det här var en intressant idé helt klart. Och trots att jag tänkt tanken till vår lilla garderob i sommarstugan så har jag inte haft en tanke på att implementera det hemma i lägenheten.

Skulle kunna tänka mig att Ikeas lösning för panelgardiner hade funkat perfekt. Deras skena där gardinerna glider lätt fram och tillbaka är inte alltför dyr och då kan man ha 3 rader utanför varandra för att enkelt låta tyglängderna överlappa ordentligt. Plus att det är en styv skena både upptill och nertill som ger en garding som hänger rakt och snyggt hela tiden. enda nackdelen är att det blir svårare med spegeln vi hade tänkt oss i mitten på skjutdörrspartiet men det finns andra ställen att ha en fulllängdsspegel... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.