Har en gammal ventkanal (lika gammal som huset= 20-tal?) av plåt i taket som är 150x225mm. Jag vill nu sätta på en tallriksventil, eller iaf en ventil som går att öppna och stänga. Hur gör jag det på bästa sätt? Finns det något som passar till detta mått och vad gör jag med den glipa som tyvärr nog är oundviklig?
 
Ingen som vet?
 
Be din lokale plåtslagare göra en plåt som passar. Be han även montera i ventilen så slipper du ju det.
 
Ok, finns det någon anledning till att jag inta ska kunna snickra till en ram i trä själv som passar till kanalen och som jag sen kan sätta på en tallriksventil på?
 
jag yttrar mig med reservationen att jag INTE är expert på området. Men förutom ev. skönhetsbrister finns det väl inget som talar emot att göra en egen "patentare" i stil med det du beskriver. Trä är kanske inte något bra materialval pga av fukt- och kondensrisker.
Jag gjorde däremot själv några liknande lösningar för något år sen i sommarhuset. Då använde jag plastplexiglas för att tillverka en ram att sätta i ventilationshålet och sen använde jag montagelim för att fästa en stos för tallriksventilen på denna ram. Det har iaf beträffande ventilationen fungerat utan problem hittills. Sen finns det säkert yrkesmän som (rätteligen) tycker att en sådan lösning ser för djäklig ut- men det är ju en annan 5:a.

Mvh Jörgen
 
Till saken hör att kanalen sitter 4-5 cm ovanför blivande innertak, så jag borde kunna gömma en ram. Kanske kan bli problem med att rensa kanalen möjligen om man vill göra det?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.