Hejsan,

Som ny innehavare av en fjärrvärmeanläggning är det ju mycket man måste lära sig (känns det som).

Jag har hittat en mycket bra tråd här som beskriver hur man optimerar sitt fjärrvärmesystem: http://www.byggahus.se/forum/fjaerrvaerme-gas/74494-fjaerrvaerme-instaellningar.html

I denna tråd står det att man bör justera hastigheten på cirkulationspumpen så att den blir så låg som möjligt, utan att det för den sakens skull resulterar i kalla radiatorer.

Jag har en Cetetherm (Alfalaval) fjärrvärmecentral och har nu lyckats lokalisera cirkulationspumpen.:)

Därmemot undrar jag var man ställer in hastigheten? Är det vid den övre pilen, eller undre (se bild).

Dessa ställen har ju inga graderingar vad jag kan se, så jag undrar även åt vilket håll de skall vridas?

Man kanske märker detta direkt om man börjar skruva på dem, men jag är rädd att paja något så jag vill först höra med expertisen... ;)
 
  • cirkulationspump.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den övre i grå plast är den du ställer hastigheten i tre steg. Det ska finnas markeringar under den grå med "streck" dvs I II III

Mässingskruven är fär att komma åt pumpens axel ifall du behöver t.ex hjälpa den igång om den nypt fast lite om den stått still en längre tid
 
Tackar!

Jag såg inga graderingar under den grå ratten, men jag ska kolla upp detta när jag kommer hem.

Nu vet jag vilken ratt jag ska pilla på iaf. d^_^b
 
Hoppas du kan se på min bild!

Du borde ju fått någon användarmanual/bruksanvisning till din fjärrvärmecentral :S
 
  • CIMG0519.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du är en hjälte! d^_^b

Strecket på min ratt stod helt vertikalt, vilket borde innebära att den står på tvåan.

Nix, ingen manual för centralen (bara för reglerutrustningen). Jag har försökt lista ut vad grejerna har för funktion genom att följa rören ut från centralen.

Åter igen, ett stort tack!
 
Japp, den påminner väldigt mycket om denna, men det är en annan reglercentral på min.
Jag är på jobbet nu, men jag ska kolla den exakta modellbeteckningen när jag kommer hem. Men beskrivningen du refererade till borde ju stämma ganska exakt (förutom reglercentralen då).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.