Hej jag ska köpa en Täljstens kamin eller ugn.
Mitt hus är 1 1/2 plan på 133 m3. Jag funderar på om det är värt pengarna att köpa en Tulikivi eller en Nunnaunni.Jag vill värma huset så mycket det går med ved.
Om man eldar en brasa varje dag klarar man nästan hela uppvärmningen på det?
Hur stor ugn ska man satsa på?
Ni som har bakugn använder ni den?

Hoppas på svar /p.malmis
 
Välkommen till forumet :)

Om du har en rätt öppen planlösning så kan du räkna med att värmen räcker till för det plan där spisen står. Förutsatt att spisen är tillräckligt stor. Att få värmen till övre resp. undre våning är svårt.
 
Täljstensugnar och kakelugnar är ju till för att sprida den instoppade vedenergin under längre tid och ger därför ifrån sig ganska beskedlig värme i motsvarighet till en kamin. Har en 3-tons Tulikivi bakugn som avger i snitt ca 4 kw under ca 24 tim som jag passade på att lägga en vattenslinga ovan bakugnen som jag använder till golvvärme på kontoret. Förr hade man kakelugnar i varje rum för att orka hålla värmen men då var husen sämre isolerade. Det gäller att "hålla igång" ugnen varje dag för går den ner i temp så är det trögt att få upp rumsvärmen igen, ett problem som en kamin inte har. Och visst är det en fin möbel. Vissa kakelugnar och lite tyngre täljstenskaminer har möjlighet att avge snabbvärme via luftkanaler runt eldstaden men lagrar inte värmen under riktigt så lång tid.
 
Det lutar åt en tulikivi för den verkar mest prisvärd.
Man kan få en för drygt 40´ som väger ca1300kg eller är det värt att gå upp 25´för att få en på drygt 2ton
med bakugn?
Hur stor skillnad är värmetrögheten i praktiken?
Ni som har bakugn använder ni den?
Lite tjatig men skam den som ger sig.

/p.malmis
 
Jag har Tulikivi på drygt 2200 kg utan bakugn. Visst tar det ett tag innan värmen känns ordentligt men så värst trög upplever jag den inte. Man lär sig ganska snabbt hur mycket ved som behöver eldas för att få ett behagligt klimat. En bakugn behöver man inte känna sig piskad att använda jätteofta bara för att den finns - jag tror inte att så många bakar sitt dagliga bröd i den :)

Hade jag köpt en idag så skulle det bli en bakugn, alternativt med två luckor. Definitivt hade det också varit en minst lika tung som jag har nu.

Kan det vara ett alternativ för dig att köpa i Finland? Jämför priserna i så fall.
 
Hej !
Jag har inte så långt till färjan till Åland och det borde vara finska priser där också.
Är det någon som vet hur man får reda på priserna i Finland? hittar inte på nätet.
Jag tittar närmare på TU 1450/92 , TLU2000/91 och PHATA/F. Har någon finska priser vore jag tacksam.
mvh/p.malmis
 
Hej jag bor på Åland, håller på att bygga hus nu och har tänkt att ha en Nunnauuni Sabrina 1 som en kompletterande värmekälla, har annars en luft/vatten VP.

Denna Sabrina1 inklusive montering och skorsten ska gå på ca 6900 € här på Åland.

Om du vill ha reda på flera prisuppgifter på täljstensspis på Åland så kan du kontakta:

http://www.spis.ax/
http://www.byggvaruhuset.aland.fi/
MattssonsMureriAb Tel: +358-18-17784 Fax: +358-18-12688
F:ma Erik Mattsson AB Tel:+358-18-43250 Fax:+358-18-432520
 
Ett tips som jag kom precis kom på....

Jag var på Noliamässan idag och där fanns Tulikiviugnar. Det brukar vara kraftigt reducerade mässpriser så det kanske kan vara nåt? Om jag bara kan komma ihåg vem utställaren var...... :S
 
Om du har möjlighet så kan du ta färjan till Helsingfors, dom har tulikivi återförsäljare.
Det verkar inte finnas nån info om priser på nätet, kan tänka mig att en anledning är att det är så stor prisskillnad mellan länderna. Känner du ingen i Finland som kan hjälpa dig?
 
Redigerat:
Länk och telnummer till Åland har du redan fått. Prova också att ringa någon återförsäljare i Finland (på fastlandet) för säkerhets skull.
 
Hej!
Jag blir inte klok på hur siffrorna i tulikivis katalog.
Tex: så har PATHA/F Nominell effekt på "hela" 2,6kw och en avsvalningstid på "hela" 33h ner till 25% och klarar "Bara"att värma upp till 90kvm väger "bara" 1800kg.
Medans den betydligt tyngre (2500kg) har en nominell effekt på "bara 2,3kw och en avsvalningstid på "bara" 27,5h men klarar att värma upp till 100kvm.
siffror är siffror men klok det blir jag inte. Hur kan det hänga ihop?
Man brukar säga att tyngre alltid är bättre men här verkar det som tvärt om ... Eller?

mvh/p.malmis
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.