Dags att totalrenovera vårt badrum som är på ca 5 kvm.
Vi har tänkt att ha takspots och golvvärme (vattenburen) samt handukstork (kombi). Dusch, toa och handfat samt ett mindre badkar. Vi har även tänkt att byta stammarna till badrummet. Någon som kan rekommendera en bra och pålitlig firma i Göteborgsområdet som kommer när de säger att de ska komma och som gör snygga och ordentliga jobb enligt konstens alla regler? Gärna någon som håller i trådarna och som samordnar allt. Tjänar man mycket på att gå och handla kakel/klinker/ handfat mm själv? Det jag skulle kunna göra själv är att riva ner det gamla kaklet och ta bort klinkersen från golvet? Hur mycket sparar jag in på detta? Vad skulle kunna vara en rimlig kostnad för detta badrummet med normalstandard på material etc? Vilken tidsåtgång är rimlig för jobbet?
 
Vad anser du vara normalstandard? Klinker och kakel kan kosta allt från 199/m2 till 5000kr/m2 samma med muggstol osv.
Köpa material själv kommer du spara rätt mkt pengar på, likaså att riva själv. Det du bör överlåta till firman att köpa in är tätskikt och allt därtill, alla jobbar med sitt eget märke som de utbildat sig på.
 
Hej,

Totalrenoverade ett badrum på knappt 4kvm i våras. Jag röjde ut gamla möbler men i övrigt gjorde hantverkare resten vilket var: Riva gamla väggar och golv, regla väggar och golv, el, vvs, väggar, golv, tak, våtrumsarbete kakel på väggar och klinker på golv. Golvvärme och handdukstork (el), spottar i taket (4st), dimmer till tak och spegelskåp, duschhörna, toastol, handfat och kommod, spegelskåp och hörnskåp samt lite blandat (typ handukskrokar, dasspapperhållare etc).
Jag köpte alla badrumsmöbler, tvättställsblandare, duschset, duschhörna, kakel, klinker och tak själv.

Våtrumsarbetet gjordes av Kungälvs Fog & Kakel, el och snickararbete av Aabol El & IT och Herberts Rör gjorde VVS arbetet.
Är mycket nöjd med allas insats och kan verkligen rekommendera dem! Utlovad start och tid hölls och det fanns inget att anmärka på vare sig under arbetet eller resultatet.
Räkna med att jobbet tar minst 3v. Det kan låta som lång tid men det är mycket som skall göras och alla kockar får inte plats i ett badrum samtidigt...

Jag rekommenderar att du köper kakel och klinker själv. Det finns så enormt mycket att välja bland så ta god tid på dig och fundera noga.

Vad kostar det då? Totalt har vi garanterat lagt ut över 100000 för badrummet. Tänk på att räkna samman allt, möbler och till synes små pryttlar kostar de också...

// Tobbe
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.