Jag har läst igenom en hel del trådar här efter info om sprutmålning men, blev ändå inte riktigt klok på vilken färgspruta som fungerar för just mina behov.

Jag har 10 innerdörrar och lika många garderobsdörrar som behöver målas, därtill alla dörrkarmar och andra fasta snickerier som socklar etc, samt 250 kvm innerväggar och tak. Är rädd för att pensel och roller tar en evighet och funderar på om inte spruta är ett måste. Eller så tar jag dit en målarfirma helt enkelt, men vill först undersöka om färgspruta kan va intressant trots allt.

Färgen jag använder är Alcro V-mill och Servalack till alla snickerier och till väggar är det Alcro typ milltex.

Fungerar all denna färg i en HVLP typ Fuji Q4 eller måste man köra en airless (typ graco) till väggarna? Fungerar typ en Wagner till sån här färg? Vill helst inte ha något som låter 100 dB.
Om man måste köra airless så hyr jag nog den, vill inte äga både en hvlp och en airless.
 
Jag skulle villa avråda Dig från att gå på det här jobbet med spruta, det fordras faktisk erferenhet och kunnande för att få till det, kanske på ett lönsamt sätt också. Man måste veta i vilket skick, dörrarna skall vara i,när man börjar grunda dom. Att använda Servalack, kan fungera, om man vet hur man skall tunna färgen, det går m a o inte med lacknafta, för då rinner färgen av ganska omgående. Men säger någon, man skall lägga dörren ned, så rinner det inte!! Men nu ser du själv, var skall du lägga ut 10 dörrar, och hur skall det gå till att vända dörrarna, med en sida nylackad, nä, dörrar sprutas hängande. Lämna in dörrana för ommålning, är det vanliga dörrar = köp nya, det blir samma peng som en lackering skulle kosta.
Då min sprututrustning finns tillgänglig, så sprutar jag det som är lämpligt för detta, som min stolphattar, och min Harley som jag sprutade för några år sedan,
grandfinale1.jpg
IMG_1205.jpg
 
Redigerat:
Dörrarna är från 30-talet och väger ca 30-40 kg styck så att lämna in dem är något jag undviker in i det längsta. Då kanske en målarfirma är det bästa, frågan är hur de gör då isf.

Jag tolkar det som att använda en HVLP till t ex Alcro V- Mill och Servalack Aqua inte är att rekommendera? Är det förtunningen som är svår, själva sprutarbetet eller bara att den typen av färg inte fungerar i en sån spruta?

Går det över huvud taget att köra Milltex Aqua väggfärg i en HVLP eller måste man använda en airless?
 
När man sprutar väggar och tak använder man en högtryckssputa, och den bygger på en annan princip, Högtryckssprutan är en dyr tingest, men finns kanske att hyra. Jag har ingen erfarenhet av de sprutor Du nämner, utan de är nog sådana folk köper, för att sedan ställa på hyllan, när resultatet inte blev som förväntat, att försöka hälla en väggfärg /plastfärg/acryl, i en sådan spruta, det vill till ett munstycke som släpper igenom färgen, samt ett tryck för att få fram färgen till objektet. Det skulle ta flera timmar i anspråk, att sputa väggarna i ett rum med sådana små sprutor. Även plastfärgen måste tunnas för att funka med sådana sprutmaskiner du nämner, och det är med vatten. Finns det en tapet sen tidigare på väggen, så kommer denna att blötas ned och lossna. Så bespara dig själv från allt jobb och kostnader med dessa sputor, och rolla väggarna som alla andra får göra. Frågan är om dörrarna skall sprutas, en van målare, handmålar dessa så du inte kan se, hur de är målade, och så får du även känslan av att det gamla är bevarat. Du kan prova själv med att slipa ned dörrana, eventuellt spackla där som behövs, grunda med Nordsjö Häftgrund, slipa efter med våtpapper, har du lagt på häftgrunden rätt, så skall det endast till en nysning, för att få de släta. Använd Nordsjö Blankett till slutstrykningen, och du får ett fullgott resultat. ( själv vill jag gärna använda lösningmedel i färgerna, i stället för vattenlösliga färger till snickerier)
 
Enligt min ringa uppfattning bör en HVLP ge mycket gott resultat på snickerier och dörrar. Övningsmåla på en dörr innan du ger dig på resterande. Kvaliteten på utrustningen är troligtvis avgörande, men där slutar mina kunskaper (se tråden Allt om Sprutmålning... förhoppningsvis någon "bättre-vetare" som faktiskt vet bättre :D)

Jag har fått kanonbra resultat med roller och efterslätning med (dyr) moddlare. Det är dock på enstaka objekt, efter 10 dörrar hade jag nog börjat slarva! Vattenburen snickerifärg måste du jobba snabbt med, oavsett metod. Själva penslandet / sprutandet tar förhållandevis lite tid jämfört med torktiden.

Som saturnus skriver, så är det kanske inte fel att bevara den gamla hederliga penselstrukna finishen på snickerier och övrigt?

Spädning av vattenburen snickerifärg som Servalac Aqua ska inte överstiga 15%. Gärna mindre.
 
Jag håller på att måla innerdörrar (obehandlade massiva) till vårt blivande hus och har kört med Alcro Servalac Aqua och med Bosch PFS 65 (HVLP). Visst tar det lite tid att måla tio dörrar, men det är inte färgsprutan som är flaskhalsen, snarare väntetiden mellan strykningarna. Vi har en lada att vara i, så då finns det gott om plats för förvaring. Jag tycker att resultatet blir väldigt bra, och om man inte späder färgen för mycket så blir det inga rinningar även fast man målar dörrarna stående. Planen är att ha sprutan till alla snickerier, men tak och väggar kommer vi antagligen måla med roller.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.