Är det något man bör tänka på vid ett TV-köp om TV´n i fråga även ska funka som datorskärm? Har fixat till ett rum åt ungarna där en dator skall kopplas till en TV. TV´n kommer att stå på ett dator-/skrivbord med en TV-soffa ca 4 m ifrån. När man sitter i soffan så behöver man nog en 42" TV, men får man ont i ögonen om man sitter framför en 42" TV och surfar?
 
Åskar skrev:
...men får man ont i ögonen om man sitter framför en 42" TV och surfar?
Kanske inte, men lär bli väldigt trött i nacken. En 27" iMac med en Elgato-mottagare blir en bättre kombination till ungefär samma pris.
 
En 27" Mac kostar skjortan, jag vet för detta skrivs på en 24".
Den yngre av mina söner har helt tagit över en av våra 40 tummare och kör krigsspel hela långa dagen utan att klaga.

Det hela beror på avståndet till skärmen.

Protte
 
prototypen skrev:
En 27" Mac kostar skjortan, jag vet för detta skrivs på en 24".
Den yngre av mina söner har helt tagit över en av våra 40 tummare och kör krigsspel hela långa dagen utan att klaga.

Det hela beror på avståndet till skärmen.

Protte
Tack för svaren! En 27" räcker för "surf" men känns spontant liten när man sitter i soffan 4m ifrån för att kolla på film? Avståndet till skärmen när de surfar med datorn blir bara ca 1 m.. Vad är det för skillnad på LCD- och LED-TV? Någon som är skonsammare om man sitter nära?
 
18.000:- inkl. TV-mottagare och fjärrkontroll. Något mer behövs inte och ungarna får en dator som de andra kidsen har eller vill ha.
 
Jag använde i längre tid en Sony Bravia 40" som monitor placerad på skrivbordet ungefär 80cm bort, fungerade hur bra som helst till normal användning (web, office etc). Visst fick man vrida lite på huvudet ibland, men inget som gav ont i nacke eller liknande. Enda orsaken att jag ändrade var att jag behövde fler skärmar så nedgraderade till 3x24".
 
Johan Gunverth skrev:
18.000:- inkl. TV-mottagare och fjärrkontroll. Något mer behövs inte och ungarna får en dator som de andra kidsen har eller vill ha.
Här skulle det inte gå att kombinera TV och dator, här spelas det 2x18 timmar per dygn.
Sedan är frågan om favoritspelet finns för Mac, iof finns parallells. Dessutom är det på håret att en iMac med bara 2 kärnor räcker till.

Köp gärna en Mac, jag tycker det är bästa datorn men köp en separat TV, vill man så går det att köra TV:n som extra bildskärm.

Protte
 
Jag har en Mac Mini som mediacenter och använder även den för att surfa ibland.
Har den till en 50 tums tv från LG. Det är okej men inte helt optimalt.

Visst kan man sitta långt ifrån, men använder man en HD-upplösning så blir texten för liten för att se om man sitter på ett behagligt avstånd.

Tidigare hade jag en 32 tums tv som skärm till datorn och det tror jag var i största laget. Från det avståndet man satt var man tvungen att vrida huvudet för att följa med på skärmen, vilket inte är så kul i längden.

Så mitt svar är nog att undvika att bara ha en så stor tv som skärm till datorn. Det går, men det är inte helt optimalt. Om du ändå är inne på att använda tvn till datorn så köp inte en plasma på grund av inbränningarna, men det kanske man tar för givet.
 
collo skrev:
Jag har en Mac Mini som mediacenter och använder även den för att surfa ibland.
Har den till en 50 tums tv från LG. Det är okej men inte helt optimalt.

Visst kan man sitta långt ifrån, men använder man en HD-upplösning så blir texten för liten för att se om man sitter på ett behagligt avstånd.

Tidigare hade jag en 32 tums tv som skärm till datorn och det tror jag var i största laget. Från det avståndet man satt var man tvungen att vrida huvudet för att följa med på skärmen, vilket inte är så kul i längden.

Så mitt svar är nog att undvika att bara ha en så stor tv som skärm till datorn. Det går, men det är inte helt optimalt. Om du ändå är inne på att använda tvn till datorn så köp inte en plasma på grund av inbränningarna, men det kanske man tar för givet.
Kanske bäst då att knöla dit både en större (LCD-/LED??) TV och vanlig datorskärm på datorbordet? Då får de välja vilken skärm de ska köra datorn på! d^_^b Det finns plats och möjlighet att sätta TV´n vid sidan om en eventuell datorskärm. När de ska sitta i soffan och kolla på TV/film så vill vi helst ha 37-42"
 
Åskar skrev:
Kanske bäst då att knöla dit både en större (LCD-/LED??) TV och vanlig datorskärm på datorbordet? Då får de välja vilken skärm de ska köra datorn på! d^_^b Det finns plats och möjlighet att sätta TV´n vid sidan om en eventuell datorskärm. När de ska sitta i soffan och kolla på TV/film så vill vi helst ha 37-42"
Ja, det låter som en bra idé!
 
collo skrev:
Jag har en Mac Mini som mediacenter och använder även den för att surfa ibland.
Har den till en 50 tums tv från LG. Det är okej men inte helt optimalt.

Visst kan man sitta långt ifrån, men använder man en HD-upplösning så blir texten för liten för att se om man sitter på ett behagligt avstånd.

Tidigare hade jag en 32 tums tv som skärm till datorn och det tror jag var i största laget. Från det avståndet man satt var man tvungen att vrida huvudet för att följa med på skärmen, vilket inte är så kul i längden.

Så mitt svar är nog att undvika att bara ha en så stor tv som skärm till datorn. Det går, men det är inte helt optimalt. Om du ändå är inne på att använda tvn till datorn så köp inte en plasma på grund av inbränningarna, men det kanske man tar för givet.
Jag har ställt upp typsnitten i Windows, så trots full HD upplösning så är det vrålskönt att surfa på vår 50 tum plasma i från soffan. Rekomenderas!

Hurvida man kan ställa upp tysnitten till valfri storlek på mac låter jag dock vara osagt, men i Windows respektive Linux går det utmärkt!
 
Man tittar på både TV, film, spelarTVspel och surfar ju självklart från soffa eller en fåtölj och så hänger man TVn på väggen. Trådlös mus+tangentbord. Den lösningen gjorde jag till grabben för några år sedan.
Och då hittar du LCD/LED TV i 40-50" storlek till hyfsade priser. Tycker att till dator/TVspel har inte TV-typ så stor betydelse utan det blir bra bild, däremot så skiljer det sig mera när man tittar på TV.
 
beror ju lite på storlek som andra sagt, men skall man köra Dator mot den räckar fasen inte upplösningen på en TV till utan man kör tvärt om, en stor 30" kanske Dator skärm med HDMI ingång och TVtuner som antingen box eller expansions kort i datorn. Jag har testat en 30" skärm med DigitalTV box och det fungerade utmärkt för tillämpningen. Då körde jag förståss allt genom en A/V Receiver så man lätt kan styra allt från en fjärr. BT tangentbort och mus för att slippa sladdarna.
 
Svarten70 skrev:
beror ju lite på storlek som andra sagt, men skall man köra Dator mot den räckar fasen inte upplösningen på en TV till utan man kör tvärt om, en stor 30" kanske Dator skärm med HDMI ingång och TVtuner som antingen box eller expansions kort i datorn. Jag har testat en 30" skärm med DigitalTV box och det fungerade utmärkt för tillämpningen. Då körde jag förståss allt genom en A/V Receiver så man lätt kan styra allt från en fjärr. BT tangentbort och mus för att slippa sladdarna.
Behöver lite förklaring vad det är som inte fungerar? Grabben har en 40" LCD TV och den kör vi dator, X-box, Playstation och som TV/DVD utan problem med bildkvalite, Datorn rullar via DVI och TV scart, de övriga sydde vi in på något sätt i kombination med hemmabiosystemet, minns inte riktigt ev. så kör vi någon också via Componentanslutning troligtvis X-boxen.
 
TV-Spel i största allmänhet är det ju OK för, dom kör inte mer än FullHD. Datorer kör oftast betydligt högre upplösning, jag tror inte jag skulle klara av att sitta på en dator med 1080p (vilket är 1920x1080 pixlar), minimum 1200 pixlar i höjdled måste jag ha, på tok för van med stora skärmar :)

Jag kör PS3 till min plasma också, det är det den är tillför, men kopplar jag datorn till plasman blir jag galen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.