Hjälp!

Röllekan formligen håller på att ta över min gräsmatta. Finns det något sätt att bli av med den? Jag är inte säker, men jag tror att den etablerade sig efter att jag hade utrotat annat ogräs med Stroller Ogräs - ungefär som att den låg där latent och såg sin chans därefter. Kan det ha varit så, eller är det bara en slump?

Jag klipper utan uppsamlare? Har det betydelse, d v s frösår den sig? Fast det hinner ju i allmänhet aldrig bli några blommor - bara en massa blad.

Har läst någonstans att röllekan är Kalium-produktiv och möjligen Kalium skyende. Kan man tillföra Kalium mer koncentrerat än i vanlig NPK och kan det hjälpa?

Pen
 
Nja...rölleka är en sådan växt som påvisar om något är i obalans i jorden. Förmodligen kan du just ha obalans av kalium där de växer annars brukar de inte förekomma drivor i en gräsmatta. Normalt sett brukar röllekan försvinna allteftersom jordens balans återställs. Med sannolikhet har du skapat obalans i jorden när du varit på och utrotat med medel. Kanske har du även skapat obalans i mikrolivet i jorden och inte bara rubbat balansen av kalium.

Har därför lite svårt att räkna röllekan som ett ogräs då den är mycket värdefull som visare när något inte stämmer. Sedan är den ganska bra som avvisare för andra skadeinsekter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.