Hej,
Vi har en IKEA NUTID HIN4T induktionshäll (4 "plattor").
Den är monterad med en 13 cm täckfront under (ingen låda) och sen två djupa lådor för kastruller. Precis som dom rekommenderade på IKEA. Kastrullådorna är inte inte lastade speciellt högt eller tätt, så det är ca 26 cm luft till toppen på kastrullerna och rikligt med luft ikring.

När vi steker en längre stund blir det C82 = Överhettning av elektroniken.
För ett par veckor sedan stekte jag pannkakor i en stor Skeppshults-gjutjärnspanna (tror den är 27-28 cm). Hällen slog ifrån flera gånger. Jag testade då en mindre Skeppshultspanna, ca 24 cm när den svalnat och även då slog den ifrån. Jag provade en annan platta och det slog ifrån då oxå. Det var under de varmaste dagarna och jag mätte upp ca 35 grader i utrymmet under hällen.

Jag tänkte då att det finns ju en smal spalt där varm luft kan komma ut mellan skiva och häll och så lite springor vid lådorna, men inte jättemycket kanaler för luftväxling. Jag tog då en hålsåg och drog upp 4 st hål längst in i golvet på stommen ner till sockelutrymmet så ska det i alla fall finnas tilluft.

Idag var frun igång och stekte i båda gjutjärnspannorna samtidigt och skiten slog ifrån igen. C82. Idag mätte jag upp 27 grader ovanpå kastrullerna i lådan.

Börjar vara less på det här nu. Gamla fula spisen med metallplattor kunde man köra på max hur som helst hur länge som helst.

Ringde IKEA och han jag pratade med hade aldrig hört om det förut... Han frågade om gjutjänrspannorna var magnetiska!!!
Efter en stunds resonerande höll han med om att man som småbarnsförälder MÅSTE kunna steka pannkakor och dom ska skicka en servicetekniker. Jag sa "säg åt honom att ta med en hel del bacon eller nåt annat att teststeka, för man måste steka en stund för att det ska slå ifrån".

Finns det någon annan som har en Nutid HIN4T som haft samma problem eller som inte har problem?
(Jag hittde en gammal tråd från 2006 om snarlika problem, men då var det en häll av annat fabrikat och 2006 känns ju lite smått historiskt.)
 
Har en Nutid HIN4T som vi monterade i julas då köket byggdes. Vi har ugnen monterad under hällen så luftutrymmet under hällen är minimal, den sitter i en 40 mm bänkskiva. Har aldrig haft problem att den stängts av, har visserligen inga gjutjärnspannor men ett hyffsat tungt "Jamie Oliver" Tefal stekjärnjärn som vårt stora stekjärn. Har stekt pannkakor och har då två-tre stekjärn igång samtidigt. Jag kan dock också erkänna att vi inte är en familj som kör riktiga storkok, har oftast bara två plattor igång samtidigt och kör inte timtals framför spisen.

Men som sagt, inga problem med överhettning. Lite OT men jag tillhör också den skaran som blir förvånad någon klagar på induktion och touch-kontroller, man kan styra hällen med blöta fingrar, man kan torka med trasa utan att de stänger av och på osv så jag är supernöjd med hällen, framförallt med tanke på att den kostar under 4000
 
torka den utan att den stänger av lyckas jag bara med ibland...allt som oftast tycker jag den stänger av när jag torkar av den...
 
Har en induktionhäll från Ikea fast den med tre zoner, den sitter monterat i bänken och rakt under sitter en låda där vi har alla knivar.

Vi har barn så vi grejjar ju oxå pankisar. Kör 2 gjutjärnspannor samtidigt utan problem, men jag känner ju att det blir varm som attan i lådan under. Men det sitter 2 fläktar i min som antar jag kyler i chassit.

Jag har säkert 50-55 grader i lådan under, men aldrig haft problemet du beskriver. HAr även kört många ggr långkok med en gigantisk gjutjärngryta i 1,5 - 2h utan problemet du beskriver.

Kolla så dina fläktar går under tiden du använder den.

Om jag t.ex kör på nivå 9 på en zon och drar igång en zon med Boost (P) så går den andra automatiskt ned till 6 inte för detta är relaterat till ditt problem men jag plågar min ganska bra utan problem.

Sedan problemet att torka av i drift...jag tror jag lyckas stänga av den 99 av 100ggr :S när jag torkar av displayen/manöverpanelen. Men det är ju ett i-lands problem :D

Men ibland när man ska ändra nivå så segar den som bara den...värst är att man inte kan ställa något i framkant då den börja tjuta/pipa och ha sig.

Hoppas du får fart på den...induktion är underbart när det funkar förstås d^_^b
 
  • Gilla
Karobi
  • Laddar…
Tocke - Vi har samma. Kan du inte Boosta två plattor samtidigt? Det går hur bra som helst här.
 
Jag har aldrig sett den ändra effekt av sig själv när jag drar på en annan platta.
Men kylfläktarna går igång i alla fall...eller dvs om man kör en eller båda plattorna på vänster sida verkar den vänstra kylfläkten gå igång och kör man någon av de högra går höger kylfläkt igång. Jag tror aldrig höger fläkt gått igång när vi bara kört på en eller båda av de vänstra plattorna...i alla fall inte när jag haft huvet in i stommen och kollat...
På måndag ska en servicetekniker komma....så jag hoppas han hittar nåt fel eller byter en hel del i den. Men det låter ju bra att andras IKEA-hällar funkar, för då borde det ju inte vara ett generellt konstruktionsfel/underdimmensionering i alla fall.
 
Kommer inte ihåg om den är kopplad 2 eller 3-fas, kan ju vara effektvakt som sköter det.
Letade efter manualen hemma men hittade den inte tyvärr :blushing:

Men jag valde denna på Ikea just för den hade en zon med boost på hela 28cm.....gillar stora kastruller :) och göra storkok typ kallops/ dillkött och annan hederlig husmanskost.
Ingen annan häll som hade det och så gick man miste om en zon. Kanske denna har sådan hög effekt? Så om man kör boost på den så måste den minska på de andra. Det blir att ta reda på!
 
Jag kör min på 1 fas 16A och har inte lyckats dra säkringen (än), så det är ju inga våldsamma effekter jag kan laste den med...men ändå blir den för varm....
 
Tocke - Men vi har ju samma och vi kan boosta båda plattorna och ha 3e plattan i mitten igång också utan att effekten minskas någonstans.
 
F
Har du provat att ha översta lådan öppen nån cm samtidigt som du steker pannkakor för att se om den överhettar då med?
 
Ciia - Kör du 3-fas? Jag kör 2-fas

Kollade i användarmanualen...står ingen om att den har effektvakt och sänker.

Däremot står det att den automatiskt sänker från Boost (P) till 9 efter 10 minuter....men till vilken nytta :D Då har ju kastrullen kokat torrt på vatten :x

I vilket fall som helst är det inget problem...det går ju snabbt ändå...men jag måste söka vidare ;) av princip för att "veta"
 
Tocke - Vi kör 3 fas.

Dock kopplade första elektrikern in den fel. Då hade vi problem med att köra alla plattor samtidigt eller två på högre än 7-8.
Senare funkade inte den inte alls ibland. Och stängde av vissa plattor ibland. Har för mig att den indikerade F11.
Hur som helst kom en serviceman och berättade att elektrikern kopplat den fel och bränt kretskortet.
Nu fick vi som tur väl en ny häll och en rejäl reducering på el-fakturan.
 
Och för att svara lite på TS så har vi ugnen direkt under hällen. Och den används nästan alltid när plattorna är igång med kok på hällen. Och DÅ måste det ju bli varmt mellan hällen och spisen eftersom det inte sitter någon låda eller annat emellan. Men inget har reagerat eller tjutit.
 
Hej. Har just monterat en beg hin4t. Den kan kopplas antingen på 1 fas eller 2 faser, men du måste ha både nolla och jord. Detta betyder vad jag kan föstå att det inte finns några 400 v komponenter i hällen utan att den är byggd för 230v, men vid hög belastning är det nog bättre att ha 2 faser in. Jag skulle prova att dra fram en fas till och kolla om problemet kvarstår. Lycka till
 
MrKarlsson skrev:
Hej. Har just monterat en beg hin4t. Den kan kopplas antingen på 1 fas eller 2 faser, men du måste ha både nolla och jord. Detta betyder vad jag kan föstå att det inte finns några 400 v komponenter i hällen utan att den är byggd för 230v, men vid hög belastning är det nog bättre att ha 2 faser in. Jag skulle prova att dra fram en fas till och kolla om problemet kvarstår. Lycka till
Vet inte hur gammal din beg. häll är....men ciia har sin 3-fas och jag 2-fas. Du säger att det inte går att koppla 3-fas...?

Ciia och jag snodde TS tråd en stund och svävade iväg :blushing:

Vilket gav mig ett måste att hitta varför min sänker automatiskt i vissa lägen.

Men utifrån installationsmanualen....har du fel avseende 3-fas...om du inte har en annan modell förstås iallafall,
 
  • HB.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.