Hej!
Jag står i begrepp att byta ut två lamputtag. Idag är det två enkla, men min tanke är att montera dit dubbeluttag istället. Får man koppla det så att det ena är styrt på strömbrytare, och det andra har konstant spänning?
 
Varför vill du ha konstant spänning i det ena uttaget?

Problemet här är ju att en framtida elektriker stänger av strömbrytaren och kontrollmäter i det ena uttaget och finner det strömlöst och börjar jobba och sen får han sig en dödskyss av det andra uttaget. Jag skulle då inte riskera detta.
 
Önskemål om belysning i fönster. Det handlar om gillestugan i källaren, så det gäller små källarfönster vid taket.. Lång ledningsdragning från vägguttag vid golv annars.
Om man gör särskild märkning vid uttaget då?
 
Det är inga problem att ha fast matning på det ena och styrd på det andra.

Du kan även sätta upp dubbla uttag med separat brunntändning om du vill ha ett uttag med fast, och ett med styrd matning i samma dosa.
 
Men varför konstant spänning på uttaget?
 
Tomtebo skrev:
Men varför konstant spänning på uttaget?
Det sitter dimmer på strömbrytaren till takbelysningen, som är tänkt till det ena uttaget. I fönstren skall det ju så småningom stå adventsljusstakar, och de skall ju inte dimmras.. ;)
 
Varför inte montera en brytare bredvid dimmern och dra fram en tändtråd i så fall?

"Inga problem" är inte samma sak om "klokt".
 
Tomtebo skrev:
"Inga problem" är inte samma sak om "klokt".
Nej, men det finns inget oklokt i det här fallet!

Man drar regelmässigt en styrd och en ostyrd matning till lamputtag över fönster just för att uttagen används på det sätt som GoForIt vill göra.

Och det är även vanligt att man har två olika funktioner i samma dubbla lamputtag!
Det är därför man tillverkar uttag med separat brunntändning.

Vad ser du för nackdel med förfarandet, Tomtebo?
 
Tomtebo skrev:
Varför inte montera en brytare bredvid dimmern och dra fram en tändtråd i så fall?

"Inga problem" är inte samma sak om "klokt".
Vi befinner oss i en källare med betongväggar, så här borras inte in några dosor hur som helst. Dessutom är det på två platser, och totalt 15-20 meter ledningsdragning i så fall.. Känns helt uteslutet.
Tack ändå för att du diskuterar med mig! :)
 
Precis det jag skrev. Risken att saker är strömförande som man tror inte är strömförande.
 
Tomtebo skrev:
Precis det jag skrev. Risken att saker är strömförande som man tror inte är strömförande.
Ja den risken finns ju alltid, men just i det här fallet är risken inte stor.

Du skrev ovan: "Problemet här är ju att en framtida elektriker stänger av strömbrytaren och kontrollmäter i det ena uttaget och finner det strömlöst och börjar jobba och sen får han sig en dödskyss av det andra uttaget. Jag skulle då inte riskera detta."

Så jobbar vi inte!
Man säkrar ur en grupp när man jobbar på den, och då försvinner spänningen i detta fallet på båda uttagen.
Man släcker inte bara ljusknappen!
Eller, jo, visst slarvar vi ibland och gör så, men då är man alltid noga med att mäta innan man ger sig på objektet.
Och just i fallet med lamputtag vet man att det förekommer olika kopplingsvarianter.

Och som jag sagt, detta är ett vedertaget sätt att använda lamputtag!
 
Borde ha skrivit citationstecken runt elektriker, menade inte att en yrkesman vanligen gör så. Problemet är att man aldrig vet vem som rotar i elen i framtiden så jag förordar alltid "better safe than sorry".
 
Tomtebo skrev:
Borde ha skrivit citationstecken runt elektriker, menade inte att en yrkesman vanligen gör så. Problemet är att man aldrig vet vem som rotar i elen i framtiden så jag förordar alltid "better safe than sorry".
Jag förstår och respekterar din synpunkt. Säkerhet är bra!

Tycker bara det är lite överdrivet att måla fan på väggen i just ett vanligt standardfall som detta.

 
Du har i viss mån rätt; jag har möjligen blivit överdrivet försiktig efter att ha fått mig ett antal elektriska hurringar genom åren.
 
Jag lovar att jag skall sätta särkild märkning på uttagen där det framgår att det ena har konstant spänning, och det andra är styrt. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.