Här kommer ett par video att titta på i regnvädret. Håller på att dränera om huset (för tillfället i leran under presenning :x) och har under en tid såklart kommit in på samtalsämnet omdränering med en polare från USA som också ska dränera om där borta.

I USA har man samma problem med fukt i källare som här. När hus byggs läggs därför dränering runt huset (kallas där ”exterior French drain”) med singel, dränrör och tjära på vägg på samma sätt som det gjordes här. Men när det är dags för omdränering är det ovanligt att man gör en omdränering på utsidan (ca $10000-$20000 dvs ungefär lika dyrt som i Sverige). Nej, istället är branschnormen att ny dränering läggs på insidan längs källarväggen (interior French drain) vilket kostar ungefär hälften.

Den igensatta dräneringen på utsidan låter man bara vara. Istället rivs uppreglade innerväggar och golv bort i källaren. Man bilar en ca 30-40 cm bred kanal upp i källargolvet längs källarväggarna där man gräver ur och lägger ner makadam och dränrör som leds till en uppbilad grop i golvet där man placerar pumpgrop och pump. Man gräver inte under sulan utan lägger röret bredvid sulan på insidan. Om väggen består av betonghålsten borrar man hål (weep holes) längs hela väggens insida för att släppa ut fukt och ev vatten inåt(!) längs väggens insida.

Ev målar man sedan väggens insida med vattentät färg(!) alt sätter plastfolie på insidan. Man lägger sedan en remsa platonmatta i hörnet mellan vägg och golv som går en bit upp på väggen och ned i det uppbilade schaktet för att fånga upp vattnet som rinner ned längs väggens insida. Sedan gjuter man igen schaktet och reglar upp för innerväggar och innergolv igen. Hittade några videoillustrationer:

http://www.youtube.com/watch?v=vgeZmjgRDzo
http://www.youtube.com/watch?v=m6tea-j4mRs&feature=related

Man fångar alltså vattnet på insidan källarväggen som förblir fuktig för att sedan dränera inåt. Jag hade nog inte betalt halva kostnaden av vad en riktig dränering kostar för att få en sån fuskdränering till en inredd källare.

Polaren i USA och allt fler av hans grannar säger samma sak, fukten borde stoppas utifrån istället, men grejen är inget av de företag de haft hemma hittills vill erbjuda omdränering på utsidan. Istället går företagens representanter emot utvändig omdränering med argument som att det sätts ändå igen om ett par år av fyllmassorna, det förstör trädgården (förvisso sant) och att man ändå aldrig kan stoppa fukt utifrån så bäst att lägga resurserna på att stoppa den inifrån med invändig dränering och ev vattentät färg eller plast på insidan. Vad säger ni om denna branschnorm? :rolleyes: Flipp eller flopp?
 
e de sant ..... det kan inte va många som har boutrymme i källarn därborta va?
 
det är väl just det är, främst i hus byggda från 50-talet och framåt, ofta uppreglat i efterhand på trä- eller plåtreglar som exemplen i videorna.
 
Kan det ha att göra med att man i större utsträckning har betong/plattsättningar runt husen i US and A? Att det därför blir kostsamt att gräva upp utvändigt och göra om? För här blir det ju betydligt billigare att gräva bort lite gräsmatta/rabatt med en minigrävare och sätta på en matta på utsidan än att riva bort tapeter och bända bort golven invändigt. Dessutom blir det svårt att göra en kanal i plattan som är isolerad. Tror mer det handlar om olika startförutsättningar.
 
Betong/plattsättningar? Du menar plasttrall? Check this out, och förlåt OT:

http://www.trex.com/photogallery/decks.aspx

Helt galna over there. På byggnadsfronten tycker jag att vi kan vara stolta över Sverige, alla oseriösa hantverkare till trots :)

/A
 
Alko skrev:
Betong/plattsättningar? Du menar plasttrall? Check this out, och förlåt OT:

[länk]

Helt galna over there. På byggnadsfronten tycker jag att vi kan vara stolta över Sverige, alla oseriösa hantverkare till trots :)

/A
FÖrutom att det är snyggare än furukök så är det praktiskt.
Har mycket hellre en sån plasttrall än svensk furu.
Om vi nu ska hacka på folks smaker :)
 
Galenskap, men vad kunde man vänta sig av ett land där bl.a VVS-standarden känns som 50 år efter europa. Otroligt att de promenerat på månen....eller hur var det nu med det egentligen? ;)

Duschslang? Engreppsblandare? Snålspolande WC? what's that all about?
 
Jag håller på och bygger om en gammal lada som står på en besvärlig berghäll, där det är ett elände att få till en bra dränering. (I princip sluttande berg runt om in mot en nymurad "krypgrund" som enligt bygglovet måste vara lika låg som den ursprungliga, dvs mindre än krypmån överlag.)

Min plan är att jobba med olika dräneringsprojekt utvändigt under de kommande åren. (Dels är det som sagt berghällar runt om, dels befinner sig dessa till stor del på annans mark, så det krävs diverse förhandlingar om arrenden etc inannan det ens kan sättas igång.)

Vi har tätat så gott det går för att få lite andrum, men räknar med att få in vatten tids nog i alla fall.

Skulle inte en sådan där "interior French drain" som visas i Youtube-filmerna kunna vara ett "komplement" och en snabb lösning "tills vidare", dvs tills dess vi har fått styrsel på den yttre dräneringen, som kanske kan ta ett par år om man ska vara realistisk?
 
Ladanprojektet skrev:
Vi har tätat så gott det går för att få lite andrum, men räknar med att få in vatten tids nog i alla fall.

Skulle inte en sådan där "interior French drain" som visas i Youtube-filmerna kunna vara ett "komplement" och en snabb lösning "tills vidare", dvs tills dess vi har fått styrsel på den yttre dräneringen, som kanske kan ta ett par år om man ska vara realistisk?
Torde fungera bra. Det bästa vore om du kunde hitta den punkt, förhoppningsvis en, dit vattnet letar sig och bildar en "sjö". Jag har varit in i en källare några våningar ner vid S:t Eriksplan i Sthlm. Där hade man en pumpgrop med pump som tog hand om grundvattnet när det steg till en viss nivå. Borde fungera bra även för dig. Kanske går det att spåra i berget för att samla upp vattnet på ett ställe. Med snigeldynamit går det kanske även att göra en grop för en pump.
 
Tack för svar!

Som det ser ut nu så är det snarare tre sjöar att hantera. Min fromma förhoppning ligger i att beskrivningarna av hur kämpigt det är att såga ur berg med vinkelslip stämmer... :)
 
Skulle det vara omöjligt att gjuta lite på två ställen så vattnet samlas upp på ett ställe?
 
Jag håller på och bygger om en gammal lada som står på en besvärlig berghäll, där det är ett elände att få till en bra dränering. (I princip sluttande berg runt om in mot en nymurad "krypgrund"
Ja en sån där "USA dränering" på insidan kan nog vara ett nödalternativ till en oinredd källare, krypgrund (eller tex en lada) när man inte kommer åt utsidan. Galenskap dock till en inredd källare.

Men din krypgrund har alltså berg både utanför och innanför grundmur? Som en "snabb lösning" tänker du ta upp golvet (trä eller betong?) för att komma åt och göra rännor till lägsta punkter på berget innanför grundmuren? Verkar lite omständligt isf. Hur mkt plats till gräns har du på utsidan? Har du mkt att gräva på utsidan?

Kan bara säga att det är inte en så "snabb lösning" att göra rännor och pumpgropar i berg. Runt vår husgrund har jag snart kapat 20 meter rännor av div olika storlek i berget. Det tar en hel del tid. Det går, men det är inget man vill göra 2 gånger tex både på in- och utsida. Men det funkar, vi hade 4 "sjöar" på berget antingen direkt utanför eller under grundmur (halva på insidan och halva på utsidan) som nu är torrlagda. d^_^b
 
Redigerat:
JanneL, det är 60 kvm gropig berghäll, och kåken är på en ö i skärgården. (Inga vägar och bilar.) All betong måste därför bäras och skottkärras ett antal hundra meter, uppför en backe, vilket gör större gjutningsarbeten omöjliga. Det var eländigt nog att släpa ut vad som krävdes för grundmuren. Det var därför jag tänkte att det kanske skulle vara en idé att stoppa inrinnande vatten redan vid muren ungefär som i filmerna ovan.

Magnus, ja det är berghällar både ute och inne. Vi har byggt lite ovanligt då vi har väntat med golvet till sist. I nuläget är det alltså rent berg istället för golv inne i huset och det är därför det är läge att fundera över allt som möjligen kan behöva göra nu innan golvet och innerväggarna kommer upp. Utvändigt är det bara några meter till tomtgränsen och utanför ligger en jordbruksfastighet som vi inte kan arbeta på (ännu).

Att du har fått ordning på dina sjöar låter lovande. Vad använde du för verktyg? (Jag läste en annan tråd där vinkelslip rekomenderades.)
 
Ok, inget golv ännu, det underlättar ju. Det är väl klart att man kan göra rännor längs insidan och dra till pumpgropar. Men det kommer ju alltid att stå en del vatten i pumpgroparna och avdunsta till luften i krypgrunden då dränkpumpar som bekant inte suger helt torrt. Men det går ju att minska avdunstningen genom plastfolie och en bit brunnsrör med lock över sjöar/groparna. Bäst är nog att få det hela på utsidan, men sedan beror det så mkt på hur berget ser ut på insida och utsida.

Har kört med vinkelkap 230 mm klinga samt bensindriven motorkap med 300 mm klinga. Det senare är bättre. Med 230 klinga kan såga uppåt 4 cm mellan snitten och spräcka med mejsel och hammare. Med 300 klinga något bredare eftersom det större sågdjupet ger större vridmoment i knäckpunkten i botten på rännan. Ska man ha djupare rännor får man såga sig ner lager för lager.

Snigeldynamit nämns ofta för kanaler och rännor men jag tycker det är alldeles för oprecist att göra kanaler/rännor med. Det kan spricka åt fel håll tex in under muren och så har man skapat en otäthet man inte vill ha och det är svårt att få en jämn botten med fall på rännan.

Snigeln kan dock vara bra om det är en klack i vägen. Då klipper man bara toppen på klacken med snigeln och fortsätter sedan att göra kanalen med kap.
 
Tack för input!

Snigeldynamit tänkte vi köra längre fram när vi ska ge oss på berget utanför nästa och näst-nästa år (c:a 5-10 m från ladan/huset).

Att använda det till klackar hade vi inte kommit på själva. Jag provar lite med 230mm vinkelslip och diamatskiva och ser hur mycket "snabblösning" det blir. :)

Att byggplasta in pumpgropen för att stävja luftfukten var en bra idé. Jag ser inte riktigt framför mig hur det ska göras i detalj tillsammans med bergisoleringen som vi tänkte lägga ut till våren, men vi kommer nog på något.

Jag återkommer med lite bilder för den som är nyfiken...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.