Ni som nu införskaffat den nya Sticksågen Carvex PS400 från Festool och har erfarenheter av den gamla PS300...

VAD tycker ni om dessa maskiner... :rolleyes:


Personligen så här på rak arm så är det några saker som stör mig med den nya maskinen...

Belysningen stör något enormt och jag upplever den som ett stroboskop...störigt !
Bladet "fladdrar" mer än på den gamla 300an...
(Ändå har den ganska omgående efter köpet varit på service för att åtgärdas)
Strömbrytaren är jobbigare att komma åt än på den gamla...
 
Redigerat:
Paul-Staffanstorp skrev:
Ni som nu införskaffat den nya Sticksågen Carvex PS400 från Festool och har erfarenheter av den gamla PS300...

VAD tycker ni om dessa maskiner... :rolleyes:


Personligen så här på rak arm så är det några saker som stör mig med den nya maskinen...

Belysningen stör något enormt och jag upplever den som ett stroboskop...störigt !
Bladet "fladdrar" mer än på den gamla 300an...
(Ändå har den ganska omgående efter köpet varit på service för att åtgärdas)
Strömbrytaren är jobbigare att komma åt än på den gamla...
Oj, jag har 135an, men kände när jag tittade på denna i affären att denna var bättre än 135:an. Just för lampan, och knappen på båda sidorna, och med tron att bladstyrningen var minst lika bra (135an är suverän på just det).

Har du testat vinkelinställningsplattan ännu? Den var den tredje grejen jag tyckte var fiffig när jag såg den i affären.

--- Mats ---
 
Redigerat:
Nej det har jag inte...

Väntade med att köpa tillsatsen till jag har provat maskinen tillräckligt...
Som det är nu tar jag i princip hellre 300an...

Jag trodde liksom du att dessa sakerna skulle vara bra men blev faktiskt besviken.
 
P
jag har hela kitet och jag är helnöjd med den!
just strob funktionen stör mej inte så mycket men ställer man den på tex hastighet 3 så blinkar den inte utan lyser med ett fast sken och då blir det helt omöjligt att se nåt, annars är den helt underbar att jobba med... lätt och smidig..

just mjukstarten är mycket bra med, vet inte om den fanns på den gamla ps300 med? att den går sakta och så fort man sätter bladet i matrialet så går den upp i varv d^_^b

sen att priset är lite i överkant är dock ett minus, men man lever bara en gång :wow::wow:
 
Jag tolkar ditt inlägg som att du inte har någon erfarenhet av den gamla PS300 och då förstår jag du är nöjd med din Carvex för jag antar då att du jämför med någon budgetsåg du tidigare använt typ...

Mjukstarten fanns inte tidigare nej...
Känner inte personligen att den tillför mig så mycket heller...
 
P
Paul-Staffanstorp skrev:
Jag tolkar ditt inlägg som att du inte har någon erfarenhet av den gamla PS300 och då förstår jag du är nöjd med din Carvex för jag antar då att du jämför med någon budgetsåg du tidigare använt typ...

Mjukstarten fanns inte tidigare nej...
Känner inte personligen att den tillför mig så mycket heller...
jag hade en ps300 men startade den alldrig utan sålde den och köpte carvexen istället.
jag har sen tidigare en 135 så det är den jag jämförde med..


är iaf nöjd med mitt köp!
 
Ok...

Personligen ser jag bara två fördelar med Carvex och det är vinklingen av kabeln samt att skyddskåpan sitter fast så man slipper bli av med denna...
Utskjutet av blad är ju smidig men inte nödvändig anser jag.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Ok...

Personligen ser jag bara två fördelar med Carvex och det är vinklingen av kabeln samt att skyddskåpan sitter fast så man slipper bli av med denna...
Utskjutet av blad är ju smidig men inte nödvändig anser jag.
Utskjutet fick jag se, men jag tror inte det är mycket annorlunda än det som 135an gör.

Kabeln tänker jag på som ett plus, ända sedna jag såg Daniels kabel plus dammsugarslang har 135an som nästan enda kabelverktyget som kräver sladd istället för plugin känts som en extra nackdel.

--- Mats ---
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.