Vårt hus med falurödfärg som original har blivit renborstat och målat med oljefärg för 20 år sedan.
Vi vill gå tillbaka till rödfärgen, går det utan att byta panel?
Den är fräsch och det känns inte kul att behöva riva den..
 
Har tyvärr inget svar på din fråga :( för vi är i samma situation som du. Fast vårt hus har flagnande plastfärg över falufärgen. Vill inte heller byta fasaden eftersom den troligtvis är original från 1914 och till 98% fräsch. Hoppas ngn har ett bra svar som vi vill höra ;)
 
Vi har gått tillbaks till rödfärg på ett hus utan att byta all panel. Vi målade med en linojefärstärkt rödfärg som första strykning och sedan vanlig rödfärg. Det får inte regna när man målar första omgången innan färgen har torkat!Det gick ganska bra. Men det är viktigt att inte oljefärgen sitter dåligt för då får man gå och bättra ofta allteftersom den släpper.

Men jag läste om några som målat med het falurödfärg och att det biter tydligen på linoljefärgade väggar. Prova - jag har inte gjort det!
 
Torpar-Karin skrev:
Vi har gått tillbaks till rödfärg på ett hus utan att byta all panel. Vi målade med en linojefärstärkt rödfärg som första strykning och sedan vanlig rödfärg. Det får inte regna när man målar första omgången innan färgen har torkat!Det gick ganska bra. Men det är viktigt att inte oljefärgen sitter dåligt för då får man gå och bättra ofta allteftersom den släpper.

Men jag läste om några som målat med het falurödfärg och att det biter tydligen på linoljefärgade väggar. Prova - jag har inte gjort det!
Målade ni direkt utan något förarbete?
Het färg ? låter ju spännande..kan ju vara värt att utforska, tack för tipsen!
 
Jag har målat faluröd på en tillbyggnad till vår ladugård. Den hade målats tidigare med oljefärg, men det mesta hade flagnat. Panelen var fjällpanel, så området på panelbrädor strax under de övre, där satt oljefärgen kvar, men där verkar inte falurödfärgen fästa heller. Intressant det där med varm rödfärg, eller missförstod jag det?
 
Hej!

Trist att höra. Jag ser det som enda möjligheten att köpa en speedheater för runt 3400 ink moms. Kolla in www.speedheater.se såfår de se hur de fungerar. har en själv och är mkt vanligt bland målare och andra husrenoverare. Kör med den när jag restaurerar mina och andras fönster. Värd varenda krona. Har dock inte den finurliga armen som finns till. Kanske senare????

Magnus
 
Har en vägg som enl färgnasaren i byn är målad med oljealkyd tidigare.
Gjorde en snabbskrapning av det som var löst och målade sedan på Faluröd och det gick kanonbra. Återstår att se hur länge det håller...

 
Jag skrapade bara det som var löst och tvättade bort det värsta möglet - har sett bra ut nu i 10 år. Har målat en gång till med valu rödfärg men annrs inget underhåll.
 
Torpar-Karin skrev:
Jag skrapade bara det som var löst och tvättade bort det värsta möglet - har sett bra ut nu i 10 år. Har målat en gång till med valu rödfärg men annrs inget underhåll.
Klart intressant!
Har du receptet?
Det är ju helt klart värt att prova en vägg redan nu för test till nästa säsong, innan det stora arbetet tar vid.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.