Hej!

Vi har ett hus byggt 1878. Nu har vi haft en trist vattenskada som torkat efter ca 8 månader. Nytt timmer är isatt i väggen och bjälklaget har torkat och trossbotten rensats ut.

Nu till frågorna. Under bjälklaget så är marken ganska långt ned på ena sidan och i andra hörnet går det upp en sten/bergknalle upp mot skorstensstocken. Först tänkte jag lägga i leca-kulor i den djupa delen och sen spika i trossbotten i rejält virke. Men hur säkerställer jag att jag inte får fukt igen i detta trånga utrymme? Jag tänker lägga in vattenburen golvvärme.
 
Vad var det för typ av vattenskada? Var kom vattnet ifrån? Svårt att svara annars.
 
Hej!
Vi hade ett avloppsrör som var av i väggen från över till undervåning. detta hade givit rötskador i den timrade mellanväggen samt blött ned bjälklaget ganska ordentligt. Det jag är fundersam över är det förhållandevis lilla luftutrymme som finns under undefär halva golvet. Den andra halvan är mer av ett bråddjup. Halva trossbotten är bortriven då den var rutten. Resterande är torrt nu och godkänt för att ligga kvar och bakteriesanerat m m. Jag hade tänkte att fylla hålet med Lecakulor och sen spika gammaldags trossbotten av plank och sen är frågan vilken isolering man skall ha därpå. Kan vattenburen golvvärme innebära större risk för kondens. Vi har ju klarat oss från hussvamp trots att skorstensstocken ligger i ena hörnet av badrummet, men man vill ju inte skapa problem som ev inte funnits. Jag tycker att det är svårt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.