God fortsättning på sommaren!
Jag har irriterat mig på att min NeMa vedkap vibrerar när den är igång.
Jag kontrollerade idag att klingan alltid ställer sig i ett visst läge när kapen är avstängd.
Hur ska jag göra för att få kapklingan i balans?
//Bosse
 
Är det hårdmetalltänder på klingan? Om ja, är det borta någon tand? Om ja, tag bort motsvarande tand mitt emot.
Annars vet jag inte annat än att klingan är skev.
 
Är det hårdmetalltänder på klingan? Om ja, är det borta någon tand? Om ja, tag bort motsvarande tand mitt emot.
Annars vet jag inte annat än att klingan är skev.
 
Kolla att den är monterad dikt an mot navet - lite skit emellan räcker, dvs demontera klingan, rengör och montera igen.
Är klingan i sig skev tror jag inte den går att rädda? Kanske ändå dags för en ny?
Min kap har stått ute i ur o skur utan vibrationer som resultat (men däremot har klingan blivit rostig och slö...)
 
mlkjhr skrev:
Om ja, är det borta någon tand?
att klingan är skev.
Nej jag tror inte det fattas någon tand.
Om klingan är skev spelar ingen roll (en propeller skapar inga vibrationer trots att den är skev)
Frågan är om jag ska ta bort klingan och se om dess hål är större än axeln.
//Bosse
 
Bo.Siltberg skrev:
Är klingan i sig skev tror jag inte den går att rädda?
Klingan är inte skev. Jag ska ta loss klingan i alla fall.
//Bosse
 
Hej. Ta Jag skulle ta bort klingan och starta. Är det då vibrationer är det obalans i motorn, annars sitter felet i klingan. Pröva sedan att montera klingan i olika lägen och se om det blir skillnad. Lycka till
 
Kan vara axeln till klingan som är böjd. Kan bli så om man kör fast klingan i en stock någon gång och elmotorn kan då böja axeln.
Klingan kan också vara oval om den har slipats med en maskin som inte rundar den riktigt. Tex om man handslipat den många gånger.

Håll en träbit någon mm från klingan och snurra på den för hand. Då ser du om den skevar och om den är oval/axeln är böjd för då kommer avståndet till träbiten att ändras.
 
Redigerat:
Tack för svaren. Jag ska nu göra en noggrann koll.
//Bosse
 
Så kan det vara så enkelt som att rem(remmar) stått stilla länge i samma spänn och detta skapar en obalans
eftersom den/de nu är töjda mer i ett visst läge.
 
Nu har jag haft loss klingan och det såg rent och snyggt ut i infästningen. Jag körde motorn utan klinga och det kunde inte märkas att axeln var böjd.
Jag trädde sedan på klingan och hur jag än vred axelns position i klingans hål, så ville den alltid snurra så att samma del av klingan kom högst upp. Jag kan inte få det till annat än att klingan inte är balanserad i sig.
Hade det varit en bilfälg hade det ju gått enkelt att fästa en balanseringsvikt, men på en kapklinga är det inte lika lätt.
Nu går det förvisso att kapa ved med kapen även om den vibrerar lite, men det är ju alltid intressant om man kan få till det i balans.
//Bosse
 
Går det på något sätt att se å klingan om den är skadad?
Jag skulle kunna tänka mig att borra ett litet hål på den tunga delen av klingan, men är för dåligt påläst för att kunna bedöma om det påverkar hållfastheten på något sätt.
 
Fotografen skrev:
att borra ett litet hål på den tunga delen av klingan,
Det var en mycket bra idé. Jag ska kolla med en mekaniker.
//Bosse
 
Kan ju prova med att fila bort lite material där den är tyngst annars.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.