Hejsan! Jag bor i en bostadsrätt byggd på 50-talet och där spisen är från samma tid. På skylten står det 380V och den är direktkopplad in i en dosa på väggen bakom spisen. I elskåpet är det 3 säkringará 10A/st.

Nu börjar jag fundera på att köpa ny spis... Och självklart vill ja ju att allt fungerar som det ska. Min befintliga spis (en KPS) har måtten 56cm som inte finns idag så det får bli 50cm. det är i sig inget problem... Problemet är att utbudet är begränsat och de flesta spisar är idag på 230V... Några är tydligen omkopplingsbara.

Min svärson är elektriker och anser att jag ska köpa en 400V spis då watten är på runt 9500, det betyder ,enligt honom, att jag ska har säkring på 42A! Vilket jag självklart inte har i en 1:a från 50-talet. :D

Hur är det? Kan jag köpa en 230V spis och få ut det jag vill av den även till jul när allt är igång? Eller måste jag köpa en 400V?

Anledningen till att jag funderar på att byta ut spisen är att jag vill modernisera mig lite, få grillfunktion, varmluft och insyn i ugnen samt lättare rengörning upptill. Efter närmare 60år så funkar min gamla spis fortfarande (KPS slutar inte att fungara , va?:x), men är som sagt lite "out of date".;)

Så ska jag köpa 400V eller 230V?
 
Du kan inte räkna på det viset! Någon annan här på forumet kan säkert beskriva för dig hur man räknar på ström spänning och effekt för apparater kopplade till tre faser på olika sätt.

Men som mitt svar på din fråga: Köp en 400V då kopplingsdosan till spisen säkert bara har tre fasledningar och jord framdraget och saknar nolledaren som behövs för 230V-apparater. Se då också till särskilt vid köpet att spisen verkligen klarar sig med en ren trefaskopping utan nolla.
 
Ok, tack! Kan förtydliga att jag inte kan ett smack om ström, spänning och allt vad det heter. Jag utgick från vad svärsonen sa. ;)

Ren trefaskoppling utan nolla. Ok, jag ska skriva ner detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.