Hej!

Jag har för nåt år sedan i ett svagt ögonblick lovat grannen att nyttja delar av min tomt. Detta har funkat bra men jag har ändå ångrat mig. I våras nämnde jag detta för den nyttjande grannen och han lovade att ta bort sina prylar från tomten. Vi kom överrens om att han skulle ta detta efter snösmältningen för att förenkla för honom.

Nu är prylarna ännu inte borta. Kan jag vidta någon åtgärd själv? Får jag slänga sakerna eftersom de faktiskt står på min tomt??
 
Mikael_L
vnorrland skrev:
Får jag slänga sakerna eftersom de faktiskt står på min tomt??
Nej, det är hans egendom och du gör dig skyldig till egenmäktigt förfarande isåfall.
Det måste gå genom kronofogden.

Men alltså, har du påmint grannen eller så?
Vad har han för ursäkter och utfästelser i så fall?
 
Göran.W
Du får prata med grannen igen för annars är det fogden som gäller och det tar tid och lär förstöra grann sämjan ganska ordentligt.
Erbjud dig hjälpa till att flytta det så kanske går det lättare för det kan vara så enkelt att orken helt enkelt tryter hos din granne.
Vad är det för några saker?
 
Nä, jag bor inte på den ovan nämnda tomten så jag har inte träffat eller pratat med grannen sedan dess utan enbart fått info via bekanta som bor i området.

Måste jag påminna grannen om att det är min tomt??? Känns konstigt....men ok får väl göra det då. Hur mycket är rimligt att påminna? 1-2 gånger?

Hur går jag till väga om det inte funkar och jag känner mig tvingad att driva detta på nåt annat sätt? Kronofogden nämns i inlägget ovan men hur funkar det då? Vem gör vad och vad händer efter att de är kontaktade??
 
Mikael_L
När du tar kontakt med fogden så vill dom säkert veta hur du har sagt till, påmint och när.
Så börja med att påminna lite vänligt, kom överens om ett sista datum, skriv ner vad som sas och när ni gjorde er överenskommelse (och så gott det går ur minnet nu, era första uppgörelser både när han fick börja använda tomten och när du sagt till att det är slut).

Efter denna eller ev någon till påminnelse får du nog författa ett litet brev med en lite mer hotfull karaktär, där du ger ett nytt datum (men ganska kort framåt i tiden, typ 1-2 veckor) där du skriver att handräckning genom kronofogde annars kommer ske och att alla ev utgifter du drabbas av i detta skall du ha ersättning för. Detta brev kan du kanske skicka som REK-mottagningsbevis. Innan du skickar något sådant brev tycker jag du kontaktar kronokalle själv, för lite tips och råd. Fråga särskilt om det finns några viktiga saker att tänka på, så du inte får problem själv framöver, saker som hur brevet ska vara utformat, hur du ska ange betalningsansvaret för dina utlägg, osv osv.

Sen är det tyvärr bara att vänta och se, kronofogdens agerande kan tyvärr ta lång tid.

Sen finns det säkert en massa andra sätt, men de flesta är nog inte lagliga.
 
O
Men om du inte bor på tomten, varför är detta ett så stort besvär?
 
Det är inte ett stort besvär egentligen. Det är bara så att vi ursprungligen hade ett muntligt avtal där nyttjande granne skulle köpa tomten, vi var även överens om priset. Dock fick jag via omvägar veta att det pris vi muntligt kommit överens om var ett underpris. Därför meddelade jag grannen att ursprungliga priset nu inte längre var aktuellt, jag informerade om ny köpesumma. Grannen var då inte längre intresserad och iom det anser jag att han också ska ta bort sina saker. Ren principsak.
 
Jaha du, eftersom du inte står för det pris du givit grannen så har han nog inte så brått med och ta bort sakerna. Ren principsak.
 
Göran.W
I min värld är ett muntligt avtal något man håller.
Att du sen inte kollat priserna innan ni kommer till ett avtal är knappast grannens fel.
Personligen hade jag absolut inte flyttat något från det varit absolut nödvändigt.
Tänk om det varit tvärtom hur hade du själv reagerat?
 
Muntligt avtal är rent juridiskt lika bindande som ett skrivet, dock svårare att bevisa.
Jag skulle inte heller ha haft alltför bråttom att plocka undan grejerna om jag blivit likadant behandlad.
Egentligen kan man ju se det som att DU bör stå för kostnaderna för flytten då de placerades där efter ert avtal om köp och pris. Nu har ju du brutit ett ingånget avtal och bör därför stå får hans kostnader att flytta det igen.
 
Hubbe2 skrev:
Muntligt avtal är rent juridiskt lika bindande som ett skrivet, dock svårare att bevisa.
Jag skulle inte heller ha haft alltför bråttom att plocka undan grejerna om jag blivit likadant behandlad.
Egentligen kan man ju se det som att DU bör stå för kostnaderna för flytten då de placerades där efter ert avtal om köp och pris. Nu har ju du brutit ett ingånget avtal och bör därför stå får hans kostnader att flytta det igen.
Muntligt avtal gäller inte vid fastighetsaffärer.
 
O
Va glad för att han inte börjar tjafsa om erat muntliga avtal...
 
Vad är det då?
Om det är bråttom kan du kanske flytta över sakerna själv.
 
Och nu någonstans inser väl de flesta att det inte är grannen det är fel på, utan trådstartaren :)
 
Göran.W
Man ingår bara inte ett muntligt avtal för att sen bryta detq(;^;)p
Värdet på tomten skulle TS kollat upp innan avtalet in gicks genom att tex ringa en mäklare och höra vad den kan tänkas vara värd.
Muntliga avtal gäller inte juridiskt bindande i fastighets affärer man det finns något som heter moral.
Det är omoraliskt att bryta ett ingånget avtal oavsätt vad det gäller.
Grannen har flyttat sakerna till vad han trode skulle bli hans tomt iom ni vara överens om priset tacka tusan för att han inte vill flytta tillbaka det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.