Ska börja ihopkopplingen av ett värmesystem med enbart golvvärme. Slingorna är monterade i en fördelare som i sin tur har motoriserade returventiler men någon shuntgrupp har inte köpts just p.g.a att ingen annan distibutionsform finns än golvvärme. Då kan man lika gärna montera shunt och pump "på vanligt sätt". Nu till frågeställningen: Vad ska jag ha för shunt/automatik för att förse fördelaren med en konstant framledningstemperatur?
 
Tex en CBJ, ställ maxtempen på den önskade tempen och innegivaren på max. Vill du lyxa till det med avstängning av GV när det är riktigt varmt kan du sätta innegivaren på tex 26 grader.
 
Har liknande funderingar.

Kan man inte använda en justerbar blandningsventil? tex. Esbe VTA323 20-43º. kostar 476 kr på rinkaby.

/IL

22 klämkoppling20-43ºEsbe VTA323476,00 kr/st

22 klämkoppling20-43ºEsbe VTA323476,00 kr/st
 
Jo det kan du, men räkna med att få göra ren den nån gång, dvs sätt avstängningsventiler och dra rören så att den går lätt att ta bort.
 
Ok, dessutom har man ju ingen övervakning av temperaturen. Kan ju bli ganska varmt om den fallerar...

/IL
 
H
Det är inte riktigt så enkelt med golvvärme. Du får t.ex. endast ha 26 grader på golvytan vilket medför att framledningstempen måste regleras med någon automatic. Om du använder en shuntgrupp från t.ex. LK eller Uponor så finns denna automatik i shuntgruppen och du behöver inta ha någon annan reglering om du endast har golvvärme. Max framledningstemp bör inte vara hågre än 45 grader vid -20 grader. Om det t.ex. är +5 grader så kanske den ska vara 30 - 35 grader. Sedan beror det lite på du har för värmesystem.
 
Min fundering var matningen till fördelningscentralen. Denna reglerar sedan varje rum med rumsgivare...
 
H
Har du inget annat än golvvärme så behöver du endast t.ex.
LK Fördelarshunt VS eller liknande. Dessa finns dessutom med elektronik för att låta en utegivare styra framledningen. Använd inte blandningsventil! Använd då hellre en shuntventil typ Esbe Shuntventil VRG130 som du sedan sätter en shuntmotor på men har du bara golvvärme så behövs ingen ventil utan endast fördelarshunt.
 
Läste att det tar ca 2 min för motorshunten att köra mellan ändlägena. Borde det rimligen inte vara ett problem? Låt säga att tanken är ljummen och shunten står i nästan maxöppet läge. Sen börjar man ladda tanken och vips så kommer det väldigt varmt vatten och nu är det bråttom att dra ner shunten (2 min!). Innan den har strypt till lämpligt läge så har det kört ut för varmt till fördelaren. Är det ett problem och i så fall hur åtgärdas det?
 
Det är inget problem och dessutom så kommer det knappast 90 gradigt vatten tvärt...

Blandningsventil funkar förutom att dom kan kärva med tiden, men gör det i stängt läge eftersom termostatpatronen är starkare än returfjädern

26 grader på golvytan är ingen magisk gräns utan kommer från Boverkets regler som säger nåt i stil med att värmesystemet ska dimensioneras så att högre temp än 26 grader undviks. Sen tolkar vissa det som att har man ett trägolv går det bra bara man ligger på max 26 grader men går man upp till 27 grader så torkar golvet sönder. Det säger ju sig själv att det är en glidande skala...
 
Redigerat:
H
Ja och golvvärmelev. rek. max 25 grader. De gjorde en beräkning åt mig och 24,9 grader är den högsta tempen som jag ska ha i golvytan. Även golvlev. rekomenderar max 26 grader så detta bör man nog ligga under.
 
H
pipewelder skrev:
Läste att det tar ca 2 min för motorshunten att köra mellan ändlägena. Borde det rimligen inte vara ett problem? Låt säga att tanken är ljummen och shunten står i nästan maxöppet läge. Sen börjar man ladda tanken och vips så kommer det väldigt varmt vatten och nu är det bråttom att dra ner shunten (2 min!). Innan den har strypt till lämpligt läge så har det kört ut för varmt till fördelaren. Är det ett problem och i så fall hur åtgärdas det?
Finns de som är snabbare, tror det finns 1 minut. Men som jag skrev innan; Har du bara golvvärme och inget annat så kan rören gå direkt till fördelarshunten så reglerar denna framledningstempen.
 
hokanp skrev:
Finns de som är snabbare, tror det finns 1 minut. Men som jag skrev innan; Har du bara golvvärme och inget annat så kan rören gå direkt till fördelarshunten så reglerar denna framledningstempen.
Jag har inte någon fördelarshunt utan tänkte använda vanlig shunt + cirkpump. Det finns olika anledningar till detta men främst är det utrymmesskäl + att det är två fördelare som ska ha vatten. Låter dock bra att det finns snabbare motorer. Om någon känner till modell så skriv gärna.
 
C
Jo! Det kan vara ett problem. Och Jo! Det kommer 90-gradigt vatten på en gång. Ändläge till ändläge tar 2 minuter, visst, men sen ställer man kanske in den på att inte justera läget mer än var 20:e sekund, och plötsligt tar ändläge till ändläge 5-10 minuter. Inte lika bra längre.

Dock tror jag att det är bra mycket mindre problem om du har slangarna ingjutna i betong, eftersom det blir en rejäl tröghet, men det vet jag ju inte om du har.
Vi har radiatorer, och dom kan man utan vidare bränna sig på kanske 5 minuter efter att man börjat elda, när det laddningen startar.
 
Man ansluter nedåt på övre laddrör och stryper in systemet så är det inget problem. Lyckas du bränna dig på radiatorerna kommer du att uppleva att tanken räcker längre om du stryper in returen.

CBJ:n går inte att justera gångtiden så det är ingen risk att det tar längre tid. Och skulle man få in 90 gradigt så har ju shunten stäng till hälften på 1 min. Vi har monterat flera CBJ på golvvärme och aldrig sett några problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.