Hej!

Det blir ett fint hus och påminner en hel del om det vi håller på att bygga. Vi har själv ritat och lämnat till konstruktionsfirma för dimensionering etc. Alltså skippade vi arkitektsteget, vilket besparade oss pengar. Huset är dock inte klart ännu, så framtiden får väl visa om vi missat något viktigt i utformningen. Vi anlitade Cad och konstruktion i Motala. All kommunikation fixades via mail och telefon. Alla bygglovsritningar och k-ritningar (exkl. el och vvs) kostade 25 papp för hus och garage. Noheden: Återkom via PM om du vill ha detaljer.
 
Bra med två sovrum på bottenvåningen. Men jag tror också att det kanske inte är bästa lösningen för trappan. Du kanske kan testa att rita in en u-formad trappa och se hur det blir?
 
Missade visst badrummet på övervåningen...
 
Är ju bara ett sovrum på nedervåningen =)

Men, U formad trappa funkar inte som du säger.... jag håller på att försöka måtta om trappen lite. Gillar L formade trappor!

Claes F, jag kommer höra av mig om mer... tack för infon!
 
Så nu börjar vi komma fram till exakt den planlösning vi vill ha och placeringar av fönster osv. Lägger upp lite bilder så ni får se lite närmare.

Har gjort en del måttförändringar.

Längd 13100 mm
Djup 8740 mm
Lilla utbyggnaden är
Bredd 3876 mm
Djup 2503 mm

Total BYA är nu 124,9 vilket innebär 4,9 kvm för mycket, vet inte om det går igenom annars får jag helt enkelt lösa det. Frågan är också om terasser och entré ska ingå i den totala bya?

Skälet till måttökningarna är för att jag breddat alla ytterväggar till 300mm, innerväggar är 150mm.

Höjden på väggarna nere är 240 och på öervåningen 180. Tanken är att det blir ryggåstak i allrummet på övervåningen. Antar att alla dessa mått och dmiensioneringar blir rätt när en konstruktör tar tag i ritningarna. Räcker tex det här jag ritat nu som underlag för en konstruktör? Eller behöver man mer utförligt?

Alla fönster har en placeringen med 700mm ovanför golv och tack vare breddningen av ytterväggar blir det inbyggda fönsterbrädor.

Lite frågor som någon kanske kan besvara.

Vad kostar en platta på 125kvm? Hur många byggtimmar ungefär kan det kräva att bygga upp ett sådant här hus?

Om man söker bygglov själv så blir man byggherre och alla andra underleverantörer, vilka försäkringar är viktiga att ha om det uppstår problem?

Vad tippar ni för slutkostnad?

Vad ska man tänka på mer?

Tack på förhand
Noheden
 
nere.jpg
 
uppe.jpg
 
fram.jpg
 
bak.jpg
 
Det var visst tvättstugan jag misstog för sovrum :)

Vi har precis gjort vår platta, den kostade 500 000. Men det är inkl. grovplanering av tomt, rördragningar, golvvärme, allt markarbete som behövdes för garage och uppfart (drygt 100 kvm totalt) och 330 ton extra grus. Är väldigt glad att vi inte valde entreprenören som skulle ha 450 kr/tonet för gruset...
 
Noheden skrev:
Så nu börjar vi komma fram till exakt den planlösning vi vill ha och placeringar av fönster osv. Lägger upp lite bilder så ni får se lite närmare.

Har gjort en del måttförändringar.

Längd 13100 mm
Djup 8740 mm
Lilla utbyggnaden är
Bredd 3876 mm
Djup 2503 mm

Total BYA är nu 124,9 vilket innebär 4,9 kvm för mycket, vet inte om det går igenom annars får jag helt enkelt lösa det. Frågan är också om terasser och entré ska ingå i den totala bya?

Skälet till måttökningarna är för att jag breddat alla ytterväggar till 300mm, innerväggar är 150mm.

Höjden på väggarna nere är 240 och på öervåningen 180. Tanken är att det blir ryggåstak i allrummet på övervåningen. Antar att alla dessa mått och dmiensioneringar blir rätt när en konstruktör tar tag i ritningarna. Räcker tex det här jag ritat nu som underlag för en konstruktör? Eller behöver man mer utförligt?

Alla fönster har en placeringen med 700mm ovanför golv och tack vare breddningen av ytterväggar blir det inbyggda fönsterbrädor.

Lite frågor som någon kanske kan besvara.

Vad kostar en platta på 125kvm? Hur många byggtimmar ungefär kan det kräva att bygga upp ett sådant här hus?

Om man söker bygglov själv så blir man byggherre och alla andra underleverantörer, vilka försäkringar är viktiga att ha om det uppstår problem?

Vad tippar ni för slutkostnad?

Vad ska man tänka på mer?

Tack på förhand
Noheden
När det gäller priser är det bästa att fråga någon som jobbar med detta. Finns ca priser som är rätt okej att ha som referens. Budgetera för det och lyckas du fixa saker billigare är det bara ett plus. (dessa pengar kommer garanterat gå åt på annat håll dock så jubla inte för mycket d^_^b )

Håller du i bygget själv så får du själv ta alla problem. Försäkringar finns men jag skulle inte ställa för mycket hopp till de.
 
Kika på planlösningen hos fiskarhedenvillan Tranan, påminner väldigt mycket om den du ritat.
 
Vad är vägghöjden på Tranan på andra planet?

Jo, har kollat lite på fiskarhedenvillan och dom verkar kunna sin sak. Ska kolla ifall dom kan ta fram ett pris på hset i utförandet som vi vill ha det.

Pengar försvinner alltid =) Så hurrar aldrig för det, kul när dom kommer å så länge man har dom. Ett husbygge är hur som helst inget billigt projekt men vi försöker göra det så billigt som det går.

Några miljoner på banken hade underlättat, men man kan nå drömmar ändå. Krävs bara lite mer planering och att man inte kastar sig in i något som man inte vet om man klarar, så fort jag har koll på det så blir det åka av.

Nu godnatt!

Noheden
 
I min fantasi skulle jag vilja att detta projekt skulle landa på 2 miljoner. Realistiskt sett så inser jag mer att det handlar om 3 miljoner om inte mer för att genomföra ett husbygge som vi skulle vilja ha.

Vi har ju tomten så det är nog bara att fortsätta drömma på och hoppas att det regnar pengar från himmelen.

Någon som tror att det skulle lyckas att bygga ett hus med budget på 2 miljoner som är efter våra önskemål, övertyga mig gärna. Eller bygga för 2 milj. med tomt inräknad.

Hur många byggtimmar kan man räkna med?

Drömma är ju gratis,

/Noheden
 
Själv kalkylerar jag med 2,5 mille för ett liknande hus med tillhörande garage på 30-50 kvm men då har vi redan tomten som i sin tur är helt plan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.