Var i Göteborg med omnejd kan jag få professionell hjälp att driva igenom min bugglovsansökan?

mvh Robert
 
O
Varför behöver du hjälp med att driva igenom din ansökan?
 
Ett bygglov kan inte drivas fram. Antingen är den förenlig med lagen eller så är den inte det. Är det hjälp med att avgöra om handlingarna är fullständiga så ska kommunen hjälpa dig. Om de inte kan ge lov för sökt åtgärd så ska de lämna förslag på om det finns alternativa lösningar som kan accepteras.
 
Dispens skrev:
Ett bygglov kan inte drivas fram. Antingen är den förenlig med lagen eller så är den inte det.
Mja...tjänstemän och politiker kan hitta på mycke konstigt, åt båda håll...
 
Fotografen skrev:
Mja...tjänstemän och politiker kan hitta på mycke konstigt, åt båda håll...
Ett beslut som saknar laglig grund kan överklagas. I högsta instans blir det således rätt och således prejudicerande för liknande fall framöver.
 
Hemmakatten
Nja, allt är inte antingen svart eller vitt, inte ens PBL eller detaljplaner.

Mycket ofta handlar det om att byggnader skall "passa in" i omgivningen eller "harmonisera med befintligt bebyggelse" eller "anpassas till landskapet". Detta innebär att det oundvikligt blir subjektiva tolkningar.

Att lägga fram sitt förslag till bygglov på ett attraktivt sätt och på ett tydligt sätt och på ett sådant sätt att ens intentioner förstås av beslutande tjänstemän eller politiker kan göras på mer eller mindre bra sätt.

Jag skulle föreslå robbanh att antingen ta kontakt med en arkitekt som kan göra en presentation med bilder och förklaringar eller en jurist med PBL-kunskaper om det handlar om ett ärende/bygglov som tjänstemän vill neka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.