Hej!

Jag och min sambo skall köpa oss ett hus och letar nu med ljus och lykta efter en bra besiktningman. Någon som har egna erfarenheter från Malmö trakten som ni vill dela med er av?
 
Hej på er,
Helt rätt att köpa hus, dock vill jag ändå flagga för att en överlåtelsebesiktning utan större anmärkningar inte är någon garanti för att huset är i bra skick. Att köpa hus är lika med att köpa något på Blocket om det inte handlar om nybyggnation där andra garantier gäller. Besiktningen är endast okulär och har inga tekniska aspekter vad gäller konstruktion eller annat under ytskikt. Sök gärna på diskussioner kring detta, finns massa på forumet.

Mina andra tips är generellt att ha med någon du litar på som objektivt kan bedöma huset, gärna med erfarenhet som kan ge sin syn på det hela då man ofta blir blind om man hittar det där drömhuset.

Funderar ni på renoveringar eller annat så räkna minst 30% över det ni tror det kostar, och räkna även med X-antal tusenlappar på övrigt, såsom trädgårdsredskap etc.

Sist men inte minst, backa inte för ett husköp, det är värt det hela vägen men det kostar ofta mer än vad man räknar med.

Stort lycka till, (och fortsätt gärna posta på forumet om hur det går)
//H
 
Hej H

Vi har tittat på huset och även haft med svärfar som haft hus i 30 år och är ganska kritisk, han hittade inget som han anmärkte på men var inte nere i t.ex. krypgrund och letade efter fel.

Jag är medveten om risken med hus men vill ändå att någon annan tittar så man inte gör någon gigantisk miss utifrån att hela grunden är sönder, väggar håller på att trilla ihop osv.... :( Också känns det bättre om någon oberoende också tycker att det är ett bra hus....
 
Ok, då har ni haft med svärfar iaf. Dom är mycket bra att ha.

I min mening är besiktningen endast bra för en sak och det är att få oberoende dokumentation av den okulära besiktningen inför eventuell förhandling om priset. All annan tilltro till besiktningen är falsk trygghet om man genomför köpet - och jag tycker generellt det är kass av branschen framhålla annat (personlig åsikt).

Vad jag menar är att om man med sunt förnuft, ett vattenpass, en morakniv och en kamera går igenom fastigheten, lyfter på pannor, kontrollerar trä, fönster, VVS och all dokumentation, så är det tillräckligt eftersom besiktningen inte, i princip, är värt någonting förutom de ovan nämnda med prutning.

Dock förstår jag att man vill ha en besiktningen, men man kan absolut inte släppa det egna ansvaret. Så tänk precis likadant som om du skulle köpa en bil på blocket.

Nu blev vi kanske lite off topic eftersom du letade efter någon besiktningsman i Malmö-trakten :p Har du kollat med Anticimex? Kolla även SBR's hemsida, tror dom har sökfunktion.
 
tompski. jag vill inte avråda från besktning men kan ge lite info. Huste jag köpte var besiktigat (av annan spekulant och därmed inte giltigt) anticimex hade inte hittat det verkliga problemet d.v.s. att taket var ruttet och behövdebytas. Däremot anmärkte de på ca 30 helt triviala saker som troligen aldrig ens behöver åtgärdas. För de 10 000 kr som en besktning kostar skulle jag hellre lägga pengarna på lite mättrustning t.ex. fuktmätare eller anlita en erfaren byggare med eget gammalt hus som verkligen vet vad man skall leta efter. Många besiktningsmänn verkar ha gått en snabbkurs i besiktning och sedan har de en mall att följa när de skriver protokollet. Leta på nätet efter besiktningsprotokoll så ser du att de flesta är nästan identiska.

Skall man köpa hus för 3 miljoner kan det av juridiska skäl vara bra med besikting men vänta dig ingen verklig expertis.
 
Jag har förstått att man inte skall förvänta sig jätte mycket av en besiktning... men har också hört att om det skulle bli tvister så är det bra att ha haft en certifierad besiktningsman...

Det är en av anledningarna till att jag frågar här, någon som känner till en bra, trovärdig certifierad besiktningsman. Angående Anticimex har jag hört väldigt mycket dåligt så de tänker jag inte använda...
 
tompskiJag har förstått att man inte skall förvänta sig jätte mycket av en besiktning... men har också hört att om det skulle bli tvister så är det bra att ha haft en certifierad besiktningsman...

Det är en av anledningarna till att jag frågar här, någon som känner till en bra, trovärdig certifierad besiktningsman. Angående Anticimex har jag hört väldigt mycket dåligt så de tänker jag inte använda...
Det blev kanske lite off topic, ledsen för det, men det var nog vår välvilja att hjälpa till med dessa komplicerade saker och som vart med på resan och gått på pumpen själva.
Jag kan tyvärr inte rekommendera någon in Malmöområdet utan mitt bästa tips är att söka på SBR's hemsida.
Stort lycka till iaf,
Mvh,
//H
 
Ingen fara, alltid bra med mycket information och det är inte lätt att hitta rätt. Så jag är tacksam för all info! =)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.