Har precis lagt råsponten på taket till lekstugan. Nu har jag jagat fönster till lekstuga men det verka inte finnas i mina mått. Är det nåt som man kan snickra ihop själv? Borde inte vara omöjligt. Måtten ska nog vara 4x5 och 6x5 med spröjs. Sen hade jag även tänkt göra en dörr. mitt mått är 6x12 kanske med ett litet fönster. Vore najs med riktigt lås. Någon som har hittat någon detaljerad spec på nätet eller är det nån hjäpsam själ som har lust att beskriva ovanstående tillverkning. I kort eller långa meningar.;)
 
Är dina mått i cm? Det låter som ett dockhus inte som en lekstuga... Eller dm, udda uttryckt isåfall.

För spröjsade fönster är det enklast med ett fönsterset till överhandsfräsen, men visst går det att göra icke profilerade fönster snabbt och lätt utan en fräs. Rek spröjs på endast en ledd, spröjs i kors gör det genast lite svårare. Det enda du behöver göra är ju en kittfals och enkla bladskarvar. För dörr så kan du använda vilken konstruktion du vill.
 
Det är nog dm, tror att det kallas modulmått i dörr och fönsterbranschen.
 
Jag gjorde egna fönster till lekstugan. Har för mig att jag körde 21x44mm som fönsterbåge, fogade samman halvt-i-halvt i hörnen. Sen fräste jag en fals för glaset. Fönsterkarmen gjorde jag av 33x70mm, hyvlade understycket så att vatten rinner av och sen skruvade jag ihop det. Gjorde anslagslist av 8x15mm

Jag körde med 4mm glas eftersom det är mycket tåligare än vanligt fönsterglas
 
Larsa skrev:
Jag gjorde egna fönster till lekstugan. Har för mig att jag körde 21x44mm som fönsterbåge, fogade samman halvt-i-halvt i hörnen. Sen fräste jag en fals för glaset. Fönsterkarmen gjorde jag av 33x70mm, hyvlade understycket så att vatten rinner av och sen skruvade jag ihop det. Gjorde anslagslist av 8x15mm

Jag körde med 4mm glas eftersom det är mycket tåligare än vanligt fönsterglas
Det finns en liten bibel i pappersform som heter "make your own handcrafter doors and windows" som tar upp det mesta man behöver veta. Men i princip handlar det om mått för utseende, ramverk, och olika sätt att bygga för att det inte skall slå sig.

Så ta måtten från något som är snyggt, skala det till de mått du vill ha (proportionerna höjd och bredd, samt eventuella rutindelningar av dörr eller liknande hur stor andel av höjden de ligger på). Ramens tjocklek och bredd tar du närmsta storlek under förlagan som dina verktyg rår på.

Ramverk färsts som ovan halvt i havlt, eller ännu hellre en tredjedel på var sida (går att göra med bordssåg, ännu hellre långhålsborr, knappast vanlig liten fräs). Specialfräsar för dörr och fönster kostar skjortan och kräver stabila fräsbord, saknar du det så kör typ halvt i halvt, annars är de det bästa man kan ha om de räcker för dimanesionerna.

Om du klär dörren, klä båda sidorna, annars böjer den sig.

--- Mats ---
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.