När jag igår skulle slå på värmegolvet i ett rum i källaren så gick inte det, manöverpanelen var helt död. När jag sen började mäta i undercentralen med propparna urkopplade, så fick jag följande:

1. Till värmegolvet gick drygt 100V.
2. Till garaget gick ca 170 V.
3. Till lillstugan gick ca 100 V.
4. Ett rum som tidigare var kopplat till en propp i centralen, var inte kopplad dit längre. I själva verket så hittade jag ingen propp som kunde koppla ur det rummet!
5. När jag mäter spänning i lillstugan i ett uttag är det 230 V.

Kan det var nåt mättekniskt med skillnaden mellan 3 och 5 eller i alla punkter ovan? Använder en digital multimeter.

Vi fick omdränerat nyss och då klipptes ledningarna till garaget och lillstugan, men de blev hopskarvade igen.

Fick även ett tips att en inkommande fas kan ha gått. Nu undrar jag hur man hittar huvudsäkringarna. Går det att urskilja i bilden? Längst ner skymtar en låda för inkommande el. Ur denna har det läckt olja som jag har tätat. Sen en låda med av/på knapp för inkommande el. Därefter en ny central för fjärravläsning och ovanför där sitter huvudcentralen med proppar.

Huset är byggt 1956 med tjärlindade ledningar på inkommande el som jag förstått. Kan det ha hänt nåt med dessa ledningar vid dräneringsjobbet tro? Men då bör det väl vara fler fel?
 
  • DSCN2031.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dom konstiga spänningarna kan förklaras med multimetern. Den är så högohmig att den plockar upp kapacitiv spänning från en annan spänningsatt ledare i kabeln. Men där du mäter 230/400V, där har du rätt spänning.

Huvudsäkringar kan finnas i lådan som skymtar längst ned, eller ute på någon stolpe.

Du får försöka följa hela kedjan för att hitta var det är avbrott. Det kanske blir till att gräva upp tomten :(
 
Du säger att huvudsäkringarna kan finnas i lådan längst ner? Det är den som har läckt olja, kommer från kabeln har jag fattat det som. Kanske får prova att öppna den lådan?

Det kan möjligen inte vara lådan ovanför? Det sitter en brytare där som vi använder för att stänga av elen. Denna låda är plomberad.

Förut kom elen in via en stolpe ute. Denna är numera borttagen då den var nästan genomrutten och därute finns inga huvudsäkringar. Kan huvudsäkringar sitta i elskåpet vid vägen? Då kan man ju inte som privatperson komma åt dem.

Det bästa på lång sikt är kanske att byta tjärkabeln, grävaren var lite orolig för den efter genomfört jobb. Även om den är utmärkt så kommer man ju åt den vid grävning och då spricker kanske den ömtåliga isoleringen?
 
Någonstans ska det finnas huvudsäkringar före elmätaren. Troligast är skåpet vid vägen. Det kan du öppna på egen risk med en tunn 12mm hylsnyckel om det är trekantiga "bultar". Man ska inte behöva ringa en elektriker för att byta huvudsäkringar.
 
OK, tack för tipset.

Nu har jag nog fått ordning på det hela. Det är själva rumstermostaten till värmegolvet som har lagt av. Där går det in 230 V, mätte 50 V i centralen med proppen ur, men det berodde på mättekniska skäl. Sen hade jag märkt fel på centralen angående punkt 4.

Att man alltid skall börja felsöka på nåt som inte är själva felsymptomet, jag såg ju att rumstermostaten inte var igång :D.

Det finns nån strömbrytare bredvid undergruppen som bryter en tråd som följer med kablaget upp till lillstugan, funktion okänd. Det kan bli nästa forskningsprojekt :).
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.