Jag diskuterade lite med en arkitekt härom dagen, han menade att man inte bör ha något installationsskikt av typ reglar 45-70 mm på insidan plasten i ytterväggarna, utan att man skulle sätta skivor (typ plyfa och gips) direkt på glespanelen som sitter på insidan plasten.

Jag är lockad att sätta t.ex.70mm reglar och isolera med mineralull för att inte dosor och rör fel el och annat ska behöva puntkera plasten. Arkitekten menar att VP-rören får gå mellan glespanelen och dosor kanske också går att klämma in utan att puntkera plasten.

Vi talar här om en vägg som blåses med lösull, alltså.

I sak har han väl rätt i att plasten ska vara så nära den varma sidan som möjligt, men många moderna hus har väl ett isolerat installationsskikt på 45-70mm? Paroc har en sån variant i sina föreslagan konstruktioner: http://www.paroc.se/channels/se/building+insulation/solutions/external+walls/nr303.asp
 
28 mm där alltså, det är ungefär vad glespanelen brukar vara innanför plasten om man blåser isoleringen eller?
 
Du ska inte lyssna på vad din arkitekt säger. Ett installationsutrymme på 45mm är perfekt då du ej behöver göra några hål i plasten, och därmed får ett tätare hus. Har precis byggt 32 lägenheter med en sådan konstruktion.
 
C
Din arkitekt behöver läsa på. Minst 2/3 av isoleringen ska vara på utsidan om plasten, då funkar det prima.
 
Någon som har några lästips angående detta? Jag är själv intresserad av att veta hur det hela fungerar - intuitivt så känns det som att plasten närmast varma sidan är bäst...
 
Hmm, nu är frågan:
Är 45 mm eller 70 mm lämpligaste tjockleken på installationsskiktet? Bör man ha samma i väggar och tak av någon anledning (det känns enklast att ha lite mer i taket om man ska ha spottar...taket har dessutom mer isolering totalt)?

Tänkte ha totalt c:a 300 mm isolering i väggarna, 400-500 mm i taket (inte säker på tjockleken där än).
 
Räcker inte 28mm (glespanel) på väggarna?
Och har du inte gles i taket?

För spottar lär du väl sätta pottor som bygger en +150mm eller liknande på höjden?
 
FredrikR skrev:
Räcker inte 28mm (glespanel) på väggarna?
Och har du inte gles i taket?

För spottar lär du väl sätta pottor som bygger en +150mm eller liknande på höjden?
Det blir väl svårt att få plats med eldosor på bara 28 mm? (De sticker iofs ut genom råspont/plywood + gipsskiva, så där försvinner en del av dosans djup...)

Tanken var också att elrören skulle gå i installationsskiktet, det blir väl besvärligt med vertikala rör om man har horisontell glespanel? Eller ska man dra dem mellan plast och glespanel med risk för att rispa plasten?
 
28+13 om vi nu antar enkelgips är lite tunt för vanliga dosor om man nu vill ha sådanna.
Därmed blir det smidigare med 45
 
Dubbla skivor?
OSB eller spån, så du kan hänga upp saker på väggarna utan att behöva plugga?
 
FredrikR skrev:
Dubbla skivor?
OSB eller spån, så du kan hänga upp saker på väggarna utan att behöva plugga?
Antingen plywood (eller OSB) + gips, eller kanske mer troligt råspont + gips. Detta för att kunna skruva upp grejer lättare, ja.

Råsponten bygger lite mer än plywood/OSB, vet inte om 17 mm råspont är det vettigaste kanske, annars 21 mm.
 
Ola78
Råspont blir bra, funkar utmärkt
 
Jag skulle rek 45 mm installationsutrymme och osb+13 gips. Inte råspont! har provat det på ett bygge men inge vidare, kvaliteten på råsponten måste vara SPIKRAK ( och hur ofta händer det?), annars blir det en hel del gipsskruvar som går genom yttreskiktet på gipsplattan (då skivan vilar på 2 höjder och du skruvar mellan ex.)vilket resulterar i att den inte sitter fast som den ska. OSB går snabbare och är helt plan.
 
Redigerat:
imported_jo skrev:
Jag skulle rek 45 mm installationsutrymme och osb+13 gips. Inte råspont! har provat det på ett bygge med kvaliteten på råsponten måste vara SPIKRAK ( och hur ofta händer det?), annars blir det en hel del gipsskruvar som går genom yttreskiktet på gipsplattan (då skivan vilar på 2 höjder och du skruvar mellan ex.)vilket resulterar i att den inte sitter fast som den ska. OSB går snabbare och är helt plan.
Hmmm, hur kommer det sig att en del prefabhustillverkare har råspont + gips, har de så bra kvalitet på grejerna att det funkar? Trodde att de försökte hålla kostnaderna nere...

En anledning till att jag skulle vilja ha råspont är för att ha så lite som möjligt av lim och andra saker som kan emitteras ut i bostaden innanför plastfolien.

Utan att ha räknat på det något vidare själv och bara gått efter vad jag hört så skulle råspont kunna bli billigare också, om man gör jobbet själv och inte räknar arbetskostnad alltså...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.