Har en 1.5 plansvilla med stående panel. Nedre delen, ca 3-4 cm, är lite sprucken. Inte så farligt än men vill göra något åt det i tid. Den är varken snedsågad eller målad under. På panelen som sitter på bottenvåningen så hade jag tänkt snedsåga med cirkelsåg och behandla med något. Vad bör man välja? Linolja eller grundfärg/färg?

Vad gäller övervåningen så avslutas den panelen nertill med någon form av plåt som fungerar som droppkant. Där blir det kanske inte jättesnyggt att kapa bort 4 cm... Finns det någon annan lösning? Sätta plåt?

Är inte sugen på att byta all panel eftersom den förutom i nederkant är fräsch.
 
både olja, gund och täckfärg är ju det bästa för ändträt
 
Kan du inte kapa och sedan skära av plåten med vinkelslip, för att sedan föra upp en ny plåt som täcker plåtkapningen.
 
Mikael_L
cx skrev:
Har en 1.5 plansvilla med stående panel. Nedre delen, ca 3-4 cm, är lite sprucken. Inte så farligt än men vill göra något åt det i tid. Den är varken snedsågad eller målad under. På panelen som sitter på bottenvåningen så hade jag tänkt snedsåga med cirkelsåg och behandla med något. Vad bör man välja? Linolja eller grundfärg/färg?

Vad gäller övervåningen så avslutas den panelen nertill med någon form av plåt som fungerar som droppkant. Där blir det kanske inte jättesnyggt att kapa bort 4 cm... Finns det någon annan lösning? Sätta plåt?

Är inte sugen på att byta all panel eftersom den förutom i nederkant är fräsch.
Har du kollat så att du kan kapa bort såpass mycket utan att komma farligt nära spikregel eller andra besvärligheter under panelen?
 
Mikael_L
Jag vill sticka in med en fråga om linoljning av ändträt.

Jag har tänkt måla panelen ett varv spika upp panelen avsluta med att såga av nederkanten rakt med hancirkeln (troligen med 15° lutning med).
Men hur linoljebehandlar jag underkanten sen lättast och bäst?

Rådet att låta brädorna stå i en linoljeburk och dra ett tag fungerar ju inte här, jag orkar nämligen inte lyfta ner hela huset i en burk ... :D
 
Mikael L:
Ett tips som jag hörde om var att använda en hängränna som monteras nedanför panelen på nåt sätt. Sen häller man i olja så får det stå ett tag.
Jag har inte funderat på hur man löser det rent praktiskt, hindra så att olja inte rinner ut m.m, men du hittar säkert på nån bra lösning :)

/tobias
 
Jag använder en liten svamp. Doppar den i oljan och trycker den mot ändträt. Håll oljeburken under så att du återvinner oljan som pressas ur svampen.
 
Mikael_L skrev:
Jag vill sticka in med en fråga om linoljning av ändträt.

Jag har tänkt måla panelen ett varv spika upp panelen avsluta med att såga av nederkanten rakt med hancirkeln (troligen med 15° lutning med).
Men hur linoljebehandlar jag underkanten sen lättast och bäst?

Rådet att låta brädorna stå i en linoljeburk och dra ett tag fungerar ju inte här, jag orkar nämligen inte lyfta ner hela huset i en burk ... :D
Intressant detta, då jag själv håller på att byta träfasad... Enligt alla råd här på sajten köpte jag ett par liter linolja och lät botten på de nya brädorna stå och suga åt sig ett par timmar för att motverka framtida rötproblem. Men när jag köpte ny färg på Flugger sa killen jag pratade med att detta var idiotiskt eftersom oljan kommer att börja koka när solen ligger på under sommarmånaderna och färgen då kommer att trilla av.

Som glad amatör känns det ju ganska långt från det man vill höra när man står i begrepp att spika upp en massa plankor med just denna manöver utförd. Nån som har några praktiska erfarenheter av detta?
 
Skulle linolja vara bättre än den impregneringsolja som ingår som första steg i många färgsystem?

Jag lät all fasadpanel stå ca 30min i en burk impregneringsolja innan grundmålningen, det syntes tydligt att panelen sög upp oljan ca 1dm.

Jag har alltså inte kapat panelen på plats utan fick vara noga när jag monterade den för att få en rak linje.
 
MrBulldogg skrev:
Intressant detta, då jag själv håller på att byta träfasad... Enligt alla råd här på sajten köpte jag ett par liter linolja och lät botten på de nya brädorna stå och suga åt sig ett par timmar för att motverka framtida rötproblem. Men när jag köpte ny färg på Flugger sa killen jag pratade med att detta var idiotiskt eftersom oljan kommer att börja koka när solen ligger på under sommarmånaderna och färgen då kommer att trilla av.

Som glad amatör känns det ju ganska långt från det man vill höra när man står i begrepp att spika upp en massa plankor med just denna manöver utförd. Nån som har några praktiska erfarenheter av detta?
Jag har själv problem med min södervägg där färg släpper.

Trots att när jag målade om sist skrapade, grundoljade, grundade och två strykningar tog det inte mer en ett år innan det började släppa igen.:S:@. Enda som är 100% är knutbrädor och kring fönster.
Färgaffären som sålde grejorna kunde inte förstå varför.

Däremot sa en kille på Flügger precis samma som han sagt till dig. Han tror att huset tidigare har underhållts med linoljefärg. Den var från början laserad.
Om det stämmer eller ej vet jag inte men jag kommer nu att byta söderväggen trots att panelen inte är uttjänta ännu.
 
Redigerat:
Mikael_L
Ja många bud är det, undrar varför man går och känner sig förvirrad hela dagarna .... :x


:)
 
Linnex skrev:
Jag har själv problem med min södervägg där färg släpper.

Trots att när jag målade om sist skrapade, grundoljade, grundade och två strykningar tog det inte mer en ett år innan det började släppa igen.:S:@. Enda som är 100% är knutbrädor och kring fönster.
Färgaffären som sålde grejorna kunde inte förstå varför.

Däremot sa en kille på Flügger precis samma som han sagt till dig. Han tror att huset tidigare har underhållts med linoljefärg. Den var från början laserad.
Om det stämmer eller ej vet jag inte men jag kommer nu att byta söderväggen trots att panelen inte är uttjänta ännu.
ARGH! That's it, jag flyttar in i en grotta!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.