Hej, jag har en gerkap samt cirkelsåg från B&D. Undrar om det finns någon lämplig sågbänk som ni rekommenderar. Min önskan är att det finns någon bänk som passar till cirkelsågen så att sågen kan flyttas längs en rak linje. Vill kunna såga långt och rakt utan att behöva köpa en bordssåg.

Någon som vet?
 
Menar du alltså en skena att köra cirkelsågens bottenplatta mot? Det låter som att du letar efter en skena med skenadapter till din cirkelsåg. Minns inte riktigt, men gör inte Wolfcraft en sån tro? Sen finns det ju alternativet att tillverka själv, leta runt lite på tips och tricks med verktyg och maskiner (klistrad tråd här på Verktyg, maskiner och fordon).
 
Ett billigt alternativ är att ta bort svärdet baktill tillfälligt sedan sänka ner sågen "igång" emot en spånskiva.
kör fram sågen några cm så ni får plats att montera på svärdet igen sen.
förstärk spånskivan med ett par 45 x 45 reglar längsgående.
skruva fast sågen i skivan.montera på svärdet.
Anhåll tillverkar du av en rak bräda och ett par tvingar.
Allt lägges på ett par bockar
Denna lösning är billig.
Det man skall se upp med bara är att anhållet ej får vinklas i riktning mot svärdet då detta medför att det nyper och du får ett mycket farligt kast av materialet.
 
Mr Handyman skrev:
Menar du alltså en skena att köra cirkelsågens bottenplatta mot? Det låter som att du letar efter en skena med skenadapter till din cirkelsåg. Minns inte riktigt, men gör inte Wolfcraft en sån tro? Sen finns det ju alternativet att tillverka själv, leta runt lite på tips och tricks med verktyg och maskiner (klistrad tråd här på Verktyg, maskiner och fordon).
Precis vad jag är ute efter. Ska googla lite. Tack för hjälpen!
 
ikeahantverkaren skrev:
Ett billigt alternativ är att ta bort svärdet baktill tillfälligt sedan sänka ner sågen "igång" emot en spånskiva.
kör fram sågen några cm så ni får plats att montera på svärdet igen sen.
förstärk spånskivan med ett par 45 x 45 reglar längsgående.
skruva fast sågen i skivan.montera på svärdet.
Anhåll tillverkar du av en rak bräda och ett par tvingar.
Allt lägges på ett par bockar
Denna lösning är billig.
Det man skall se upp med bara är att anhållet ej får vinklas i riktning mot svärdet då detta medför att det nyper och du får ett mycket farligt kast av materialet.
Jo, jag har varit inne på nån liknande lösning. Men jag vill gärna kunna få till en vinkel också. Skall bygga spalje under en altan, och varje bräda skall vara fasade ca 15grader. Men det kanske går att lösa. Får ta och skissa lite, tack för hjälpen
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.