Hej,
Tänkte fräscha upp vår lilla jordkällare (ligger insprängd i torpargrunden). Tanken är att bygga ett hyllsystem för framförallt vin. Källaren är cirka 2x2 meter så det är inte ett jättestort utrymme att inreda.

Första frågan är väl egentligen vad det bör vara för material i hyllsystemet. Fungerar vanligt planhyvlat virke eller bör man använda annat material?

Andra frågan är mer abstrakt. Vill mest få tips och ideer från andra. Några som har några sköna bilder på sina hyllsystem / vinkällare...?

mvh/
Kristoffer
 
Är det en riktigt fuktig jordkällare så finns det risk att etiketter i papper och riktiga korkar möglar.
 
Hyllan längst in i denna källare tycker jag är passande.

Capitex.Datalager.DBFile.dbfile.aspx
 
Håller på med samma projekt ungefär sett till yta. Jag köpte quercia's ställ då de är flexibla, sväljer många flaskor och har bra pris (de svarta på sidorna i bilden). Icke tryckat trä ska det vara så klart om man bygger trähyllor. Desto hårdare desto bättre. På 2x2 m får man inte in så mycket så räkna först. Beror hur mycket du tänkt lagra.
 
Hej igen,
Tack för snabba svar (imponerande hur bra byggahus är som forum).

Gillar valvet på bilden. Tyvärr är min källare inte i närheten så stor. Skulle vilja bygga något liknande valvet fast betydligt nättare i dimension. Samt med fler "fickor" för vinet. Såg detta system också (http://www.winecellarinnovations.com/allheart_dark_stain01.htm). Alledeles för stort men tycker funktionen med enskilda "fickor" samt större lagringsutrymme för 6, 12, 18 flaskor är riktigt smidigt.

Ang. temp och luftfuktighet. Köpte huset för mindre än ett halvår sedan så jag vet ännu inte vilka temperatur och fuktighetsväxlingar jag har i källaren. Så fort den är iordninggjord ska jag även installera frostvakt samt temp och fuktmätare. Tänkte sedan försöka logga alla växlingar under åtminstone ett halvår för att få kolla på hur pass bra källaren är för att lagra vin (och annat i). Med alla investering som det nya huset innebär kommer jag nog ändå inte ha råd att langa in alltför mycket vin i början. Så skulle källaren behöva stöd med mer värme eller avfuktning så är det inte tusentals flaskor som fått vara försökskanin ändå.

Ska även fundera på Quercias vinställ. Om jag räknat rätt borde jag kunna få upp vinlagring på cirka 600 flaskor på ena sidan av källaren. Det räcker för mig ett bra tag framöver :)

Fler bilder och idéer tas tacksamt emot!

//K.
 
  • Gilla
dsub
  • Laddar…
Jag tror fukt kommer att vara ett större problem än värmen tyvärr (egen erfarenhet), möglande etiketter och korkar är du nästan garanterad i en jordkällare så börja med att kolla på en avfuktare, till luft och frånluft.
 
Jag tror fukt kommer att vara ett större problem än värmen tyvärr (egen erfarenhet), möglande etiketter och korkar är du nästan garanterad i en jordkällare så börja med att kolla på en avfuktare, till luft och frånluft.
Hmm, det här är intressant. Har du något tips på bra fuktmätare (som inte är för dyr)? Skulle kunna slänga in en redan nu bara för att få en idé om hur källaren kommer fungera. Och vilka åtgärder jag eventuellt behöver vidta i samband med att jag renoverar upp den.
 
Kan vara svårt att hitta en loggande som inte kostar skjortan, men en som sparar max och min värden går nog att hitta billigt.

Vi drack upp vinet istället eftersom vi råkade ut för en köldknäpp också till råga på allt. Så projektet ligger på is så att säga
 
F
Håller också på och projar för en framtida minikällare för 300-400 flaskor. Är en blandning av sprängsten och bärlager innanför mitt väldränerade källarförråd. Tänkte mura upp tjusiga väggar och golv med gammalt rött tegel. Litet utrymme på 1,5x3m takhöjd ca 1,5m.

Trodde att det skulle vara ett optimalt vinlager men blev lite orolig nu med tanke på fukt. Vilka temperaturer och fuktnivåer är optimala respektive acceptabla?
 
Clas Ohlson har temp/hygrometer för under 200kr. Fukt runt 70-80 inga problem för vin. Temp helst runt 13 +-1 grads förändring per vecka. Men runt 20 inga problem mer än att vinet mognar snabbare. Men lagrar man under 3-4 år så ingen större betydelse så länge tempen är stabil och det är mörkt. Variationer på 6-8 grader på ett år klarar vinet men igen mognar fortare. Beror på hur hardcore man vill vara :)
 
Enklaste lösningen är en PAX-fläkt som man kan ställa in fuktighets sensorn enkelt på, men då ska man kunna ta in-luft från ett torrt ställe och inte direkt utifrån vilket kan vara varmt och fuktigt och det är ju inte så enkelt heller alla gånger. Vi har fått en inomhus AC med avfuktare som jag tänkte testa i avseende på energikostnader och hur stora omslag det blir i det begränsade utrymmet
 
Mitt lilla vinrum tar ett steg framåt. Lite lister och annat kvar dock. Samt ett par hundra flarror vin ;)

PS: Det är ren betong under stenarna ifall någon undrar.

img2618.jpg
 
Redigerat:
Nice !
 
Bricco, det där var riktigt snygg. Påminner också om storleken på den källare jag sitter och planerar.

Lovar att skicka upp lite bilder när jag väl börjat med mitt projekt. Tyvärr finns det lite annat på huset som måste prioriteras före vinkällare... :)

//K.
 
knyhlen skrev:
Bricco, det där var riktigt snygg. Påminner också om storleken på den källare jag sitter och planerar.

Lovar att skicka upp lite bilder när jag väl börjat med mitt projekt. Tyvärr finns det lite annat på huset som måste prioriteras före vinkällare... :)

//K.
Det behöver inte bli så dyrt :)

Färg 400kr
Trädgårdssten+sjösten 900kr
Vinställ 1200kr
Belysning 400kr

Sen lite vin då men jag tänker köra lite begränsat första året för att se hur temperatur+luftfuktighet är under årets alla månader. Fina vinerna får hålla sig i vinkylen ett tag till :)

Fyllt på endel av det man har iallafall :)

bildjqt.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.