Vi behöver måla om vårt hus i höst och en av målarna som var här och lämnade offert föreslog att vi skulle tänka på om vi ville byta färg på huset.
Han har jobbat mycket med äldre hus och säger att det färgsättning vi har (ljusgult med vita knutar) inte användes på den tiden.
Någon som har ett hus i hundraårsåldern och har målat om för att få tillbaka ursprungsfärgen?
 
är det inte bättre att välja färger som passar in med omgivningen och som ni gillar?
 
Att ta reda på hur ens äldre hus varit färgsatt, och hur andra hus från samma epok har varit färgsatta är väl en viktig del av byggnadsvården. Det är väl ganska rimligt att välja färger man själv gillar, men de flesta epoker har varit såpass mångskiftande att de flesta kan hitta en färgsättning som både är tidstypisk och som man gillar.

Kan inte själv 1909 riktigt, men målaren verkar ju veta, och sen finns ju guider och hjälp hos Ovolin, Gysinge och Ottosons om jag inte minns fel.
 
Några snabba frågor:
- Är ni säkra på att huset är från 1909, dvs att det inte är en skattekategori '1909 eller äldre' etc?
-Är fasaden idag puts (vanligt på villor från den tiden) eller trä?
-Om den är trä, är den orginal, eller bytt, och är det regelvirke under eller resplank, eller timmer under?
-Vilken stil har huset? Villor från tidigt 1900-tal är ofta som 1800-talsstilmöbler, dvs imiterar en verklig eller påhittad historisk stil, t.ex. mörka tjärade träfasader, i spån eller panel som lånar uttryck från träkyrkor, ljusare puts eller trä med torn och burspråk 'som' ett renässansslott... Är huset från 1909 kan det vara bra att identifiera stilintentionen, och sedan ger sig färgvalet utifrån detta.
 
Svårt att föreställa sig att ljusgult med vita knutar inte förekom för hundra år sen?

Måste idag vara den näst vanligaste kombinationen i landet.
 
Huset är nog inte från 1909 - väldigt få hus är det.
Däremot skapades fastighetsregistret det året och alla existerande hus fick det "värdeåret"
 
Vårat hus är från 1908, (det står så på murstocken så..:)).

Ang färger så finns det flera böcker i ämnet som tar upp äldre färgsättningar.
Just den perioden var väldigt växlande, det finns en uppsjö varianter, mycket beroende på var i landet huset är. En stor del är jugendinspirerade, dvs rätt starka och murriga färger.

Gult med vita knutar förekom runt den tidsperioden, dock är det inte samma gul som idag, inte heller är det en vanlig vit. Försök hitta rätt nyans av gult och vitt, samt att fönsterbågarna var ofta engelskt röda.
 
Egentligen är det väl inte så att väldigt få hus är från 1909.. det byggdes väl lika många hus det året som andra år. Snarare är det väl så att många hus som har byggåret 1909 angivet egentligen är äldre.

Vårt hus är ett undantag. Det byggdes faktiskt just 1909, jag trodde inte på det själv först och man ser på alla man pratar med att de ser skeptiska ut när man säger 1909. Automatiskt tror folk att vi inte förstår att det bara är ett år angivet i skattetabeller och register.

Stora boken om byggnadsvård av Göran Gudmundsson beskriver väldigt väl olika tiders färgsättningar på olika hustyper. Sen är ett bra tips att ta en runda i grannaskapet som nån skrev ovan. Där brukar finnas några liknande hus som har originalfärgerna kvar.
 
Nej, det byggs faktiskt inte lika många hus per år på den tiden heller
 
Jag tror att det är väldigt olika beroende på var huset finns.

Vi har ett hus från den eran också. Det står 1909, förra ägarna påstår 1907, men jag vet inte riktigt, men däromkring i alla fall. Såvitt jag kunnat hitta verkar vårt hus varit grönt med vita fönster. Vi har bara ett originalfönster kvar, men såvitt jag kan se har det aldrig varit något annat än vitt. Knutarna vet jag inte för där har jag inte hittat något. Så jag tror inte alla hus i början av 1900 talet hade andra färger på fönsterna än vitt. Jag tror inte heller man ska stirra sig blind på årtalet. Allt gammalt jag hittar i vårt hus är mer i stil med slutet av 1800-talet än början av 1900-talet. Trenderna var inte så snabba överallt.

Kanske kan du gå runt i huset och utanför huset och se om du inte kan hitta gammal färg någonstans. Jag har hittat i källaren och på viss "gömd" ytterpanel. Det är lätt att skriva i böcker att det var si eller så vissa år, men det är också väldigt lokalt hur färgerna varit. Också olika om huset står i stan eller på landet etc.
 
AXS
Ett diskret färgval som jag gillar(Kanske för att det är mitt hus).
 
  • 31674_395406681337_720796337_4594857_7344911_n.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lotta_66 och 2 till
  • Laddar…
På vårt hus från 1910 (tror jag) håller vi på att skrapa bort herrgårdsgul och vit akrylatfärg för att försöka "återställa" den färgsättning som huset en gång haft. Vi har ett gammalt vykort från 1912 där huset är med och där vi ser att det då hade en ljus fasad med mörkare knutar och ännu mörkare fönster. Vi ska bryta Ottossons Ital. grön umbra till den kulör som vi själva tycker borde passa vårt hus. Vi har tyvärr inga orginalfönster kvar så vi vet inte vad de haft för färg men nu kommer de att bli eng. röda. När vi skrapat på södersidan samt verandan kommer det fram ljusare färger men det är svårt att avgöra om det verkligen är kulörer som huset verkligen haft eller om det är färg som ändrat kulör eller överbliven färg som målaren använt som grund.

Ett av grannhuset har liksom vårt varit ägt och byggt av Norrahammars bruk. Det är byggt några år tidigare och har idag ljusbeige fasad med gulockra(?) knutar och röda fönster. Troligen ligger den färgsättningen nära den ursprungliga.

Håller med tipsarna ovan; åk runt och kolla olika färgsättningar i grannskapet. Det bästa är väl att hitta något som skulle kunna vara tidstypiskt och ffa kulörer som NI gillar.
 
Tack för alla svar och inlägg! Och ursäkta att det tagit alldeles för lång tid för mig att återkomma med svar.

Vi har under sommaren pratat med flera byggnadsvårds- och färgexperter, spanat in och fotat massor av äldre hus, kollat böcker och haft kommunens byggnadsantikvarie på besök. Nu är vi i stort sett färdiga med hur vi vill ha det.

Skrapning och målning kommer att börja nästa vecka om vädret är bra. Vi kommer att använda Wibos linoljefärger, grön tysk umbra i tre olika nyanser. Fasaden kommer att vara ljusast, med ett par hack längre ut på skalan på foder och ytterligare ett par på fönstrerna. Vi tror att det kommer att bli hur bra som helst och passa bra in i omgivningen.

Någon som har positiva eller negativa erfarenheter av Wibo?

Vi, och de experter vi pratat med, är tämligen säkra på att huset verkligen är byggt 1909, då det bland annat sitter en vimpel med årtalet på lökkupolen.
 
Jag fick wibo rekommenderat av en bekant byggnadsantikvarie, som alternativ till limfärg. Hon har själv målat med de färgerna i sitt hus, fast då inomhus, och det blev bra. Så jag har en andrahandsrekommendation iallafall (vi valde till slut limfärg iallafall, så vi får testa wibo en annan gång).
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.