Har byggt till ett hus med gammal gråsugge grund. Nu skall jag ta upp ett hål för en ny dörr till det nya tillbygget. Jag har borrat mängder med hål med slaghammare (gick lätt). Har sedan försökt med slägga med midnre bra resultat. I dag körde jag med stor vinkelslip men det dammade så det inte gick att andas.

Är det någon som har ett bra recept på hur man angriper den gamla väggen? Kan man spreja vatten för att minska dammet? Eller skall man hyra en grodmansdräkt och syrgastub?
 
det beror på tjocklek ... Men smidigast e nog o hyra rikti motorkap, finns med vattentank o bara mosa. ta sidorna först gör sen ett snitt i mitten... sen kan du slå me storslägga i mitten
 
Bredden är väl 20 cm och det där med motorkapen var inte så illa! Skall kolla med en kompis i branschen!
 
det blir kanon, gör inte samma miss som jag o använd vatten till elslip...
 
Tog och lånade en mindre bilmaskin och bilade sönder min vägg. Inga större problem men dammar det gör det. Jag hade fördelen att ena sidan va täckt med träulit vilket gjorde att damm inte tog sig in i bonigsdelen utan bara i garaget därifrån jag bilade. Tejpa upp tjock byggplast eller liknande i det rummet du själv inte jobbar i och stäng så många dörrar du kan. Nu blir det ju inte rena snitt när man bilar men motorkap är lite vanskligt att jobba med på vertikalen och då specielt i överkant på dörren.
 
funkade bra med motorkap för mej men man ska nog ine stå på en stege o kapa:). halvtung o bila det översta kan jag tänka mej....
 
Hålet är klart! Det visade sig att stenarna inte var fogade vertikalt. Därmed gick det ganska bra att efter att ha få upp ett hål nedtill, att kila loss sten för sten med en borrhammare modell större och ett antal kilar.

Tack för alla tips
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.