Hej!

Var kan man köpa billig isolerlåda för 110rör, tror dom är ca 300mm breda? Kommunalteknik har för ca 160kr/m inkl moms. Ska ha ca 40m så det blir ju slant, så jag tänkte reka läget om det finns ngt billigare ställe att handla på.

Mvh Zunken
 
Nyfiken; isolerlåda till avlopp, vad är det?
 
Bob_the_builder
En färdig "frigolitkanal" med lock. Avsedd för att isolera vatten och avlopp i mark om man inte kan lägga dem på frostfritt djup. Själv byggde jag min egen av skivor som jag sågade till. Blev kanske inte precis lika bra, men förmodligen fullt tillräckligt och avsevärt billigare.
 
  • Gilla
calvin82
  • Laddar…
Bob_the_builder skrev:
En färdig "frigolitkanal" med lock. Avsedd för att isolera vatten och avlopp i mark om man inte kan lägga dem på frostfritt djup. Själv byggde jag min egen av skivor som jag sågade till. Blev kanske inte precis lika bra, men förmodligen fullt tillräckligt och avsevärt billigare.
Ingen dum idé, var får man tag på frigolit för 40m frigolitkanal? 40m isolåda kosta ca 6500kr, bygger alltså gärna kanalen själv, kan väl inte vara svårt bara man får tag på frigoliten... hmm visst borde man kunna anv markisoleringsfrigolit, kanske är lika dyrt iofs..
H/Z
 
Bob_the_builder
Tja, "vilket-byggvarus-som-helst" borde funka. Om du köper på Byggmax kostar 100 mm S80-frigolit 70 kr/m2. Skivorna är 60*120cm. Skär man dem mitt itu blir det lagom botten och lock till 1,2 m. En skiva i fyra remsor blir sidor till 2,4 meter, dvs summa sumarum cirkus 1500 kr för dina 40 m (5 paket Dorocell S80). Då ingår även lite spill ;). Lite bättre än 6500,va ? :)
 
Kanon! Då köper jag nog S80-frigolit för ca 25m och 15m färdig isolåda för dom lite trixigare partierna. Ska nerför ett berg så höjdskillnaden gör det lite problematiskt. Får bygga lådor med byggplyfa för visa partier. Vad anv man för att sätta ihop frigolit, spik, skruv? Tack för tipset!!!

H/Z

 
varför isolerlåda.........lägg en värmekabel......lätt o billigt
 
El_-micke skrev:
varför isolerlåda.........lägg en värmekabel......lätt o billigt
Det skall i en värmekabel i isolådan åxå. Kommer inte ner så djupt så jag måste ha både och. Vad skall man ha för värmekabel, har inte köpt ngn ännu?
 
http://www.thorin-thorin.se/frames/framefro.html

den kan jag rek. inte den billigaste men den bästa anser jag..........thorin har bra suport o garanti

ska du ha avlopps ledning ner för en sluttning tänk på att inte få för mycket fall på ledningen...
 
Det blir rena hanemkahnrenen ca 35 graders lutning. Lägger 110 röret, vatten ledningen och värmekabeln i ett 6m långt 220 rör nedför berget. Fyller givetvis röret med sand åxå. Då slipper jag bygga en låda för alltihop, smart va :) Hoppas det funkar, vad tror du?

Synd att inte FrostGuard fanns med längre ledning än 25m om den är bra, jag behöver ca 40m.  Kommer nog att köpa den röda som finns på skandinavisk kommunal teknik. Tack för tipset!
 
35grader låter brant...........risk att att vattnet rinner så snabbt att det inte tar papper o"annat" med sig ???........verkar vara en bra lösning annars ;)
 
  • Gilla
ddalia
  • Laddar…
Bob_the_builder
Jag har också rejäl lutning. Har inte kommit så långt att det är aktuellt att prova avloppets funktion (...) men hoppas att det funkar om vi installerar toalettstolar utan snålspolning. Jag undrar ju hur det går till på andra håll i den så kallade verkligheten. Man lär ju inte spränga sig ner till lägstanivån redan vid ledningens början för att få liten och bra lutning på rören.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.