Y
På ett ställe i villan så drog de rör genom taket upp till vinden, vilket mängder av möss har haft som trappnedgång...

Denna passage får vara kvar, men jag fasar för att jag behöver ha detta på fler ställen.

Hur gör man för att stoppa mössen? Gör ni på något speciellt vis när ni tvingas gå genom isolering?
 
Möss kan du inte stoppa, dom bygger med glädje gångar i all isolering och gnager sig igenom allt trä, om dom vill. Skaffa Kobra rax eller katt
 
Y
så, ni gör bara hål och drar igenom? bah, det tar emot..
 
Det blir ju inte så stort hål det har väl samma diameter som röret/rören, görs ett stort hål för många rör bör det väl tätas med isolering och bryter man kondensskyddet i klimatskalet ska man täta med tape. Men som sagt lite isolering, plast och trä stoppar inte möss och råttor, dom stortrivs inne i den varma isoleringen.
 
Man kan väl sätta finmaskigt metallnät där röret går ut på vinden. Då får mössen gnaga sig in någon annanstans och det är inte säkert de fattar det, korkade som de är. Plus att det är lättare att gnaga vid en öppen kant. Jag har just haft en antimus-kampanj på vinden och hittat gnagspår där elrör kommer upp, och där spånskivorna fått glipor. De skulle nog kunna gnaga sig ner genom spånet även om de började mitt ute på en skiva, men det kräver ju en insikt i vad som finns under spånet.
 
Y
jag har kallvind, ifall ni skulle korsa rördragningen från ena öångsidan till andra långsidan... hade ni gjort det vid glespanelen på bottenplan... eller varit uppe på vinden, dragit rör mellan golvspånskivorna och isoleringen... eller gått på gavlarna, eller gått via taket... haha

jag lät mig påverkas att dra upp telefonkabeln till centralen istället för serienät....
 
Redigerat:
Det är i mineralullsisolering, denna kliande produkt som råttor och möss trivs, däremot i ecofiber, gamla tidningar där trivs de inte. Byter man isolering så minskar råttproblemet.

Protte
 
Det smartaste är ju att göra ett hål för varje rör och att hålen har lagom storlek så får inga möss plats.
 
Om en mus slutar gnaga så svälter den ihjäl... Deras tänder växer nämligen konstant så får den inte slitit ner dem så kommer de till slut bli så långa att de inte kan använda dem vettigt och svälter. Därför gnager möss med glädje på saker och ting i sin väg även om det inte verkar finnas någon större logik i det hela. Det behöver alltså inte vara något ätbart eller någon trevlig boplats som lockar, bara det är roligt att gnaga på så kommer det gnagas på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.