Är det någon som vet en Bra mäklar firma för mig?? Har ett radhus på 5 rum och kök, som ska säljas. Någon som vet vad arvodet kan bli. Det är ett par i området som försökte sälja sitt i Juni.
Deras utgångspris var: 1895000.

Vad är rimligt i arvod?:S
 
jag drar till me 40´ .inkl flyttstäd....
 
När jag sålde min bostadsrätt så hade mäklaren 6 % av köpeskillingen och ett min belopp som var 12500:-
Men vad som är rimligt det vet jag ej.
Är nog bara att gilla läget eller kolla runt lite hos olika mäklare och spela ut dom mot varandra.
 
Beror på var i sverige, men generellt ska det vara lägre procent på villor än lägenheter. Vi fick 3.5% inkl flyttstädd för en villa som såldes för 2.6 miljoner.
 
3,5%!!! på 2,6Mkr???? Jösses.
Vi sålde i våras och de ville ha 2,25%, vilket vi förhandlade ner till 2%. Inkl. flyttstäd. prisnivå 2,9-3Mkr
 
Verkar som arvodet skiftar rejält i Sverige ...

säljs huset på första visningen eller behövs det många omvisningar är väl något som man skall ta i beaktande!
Vi hade 2.25% i början på året slutpriset blev 3,5 och vi fick inget extra som styling eller flyttstäd. Var en närkommun till sthlm.
Träffade flera mäklare och eftersom de var av skiftande kvalité så kan det vara värt kanske att ha lite högre arvode och få något bättre. T ex så en del mäklare snåla på prospekten och bilder där, t ex har inte med båda badrummen om det finns två osv.
 
Jag kan verkligen inte förstå varför denna tjänst skulle kostar mer än 10 000:-
Det är ju inte så att de har betyngande ansvar eller ett riskfyllt arbete ...
 
tallmilan skrev:
Jag kan verkligen inte förstå varför denna tjänst skulle kostar mer än 10 000:-
Det är ju inte så att de har betyngande ansvar eller ett riskfyllt arbete ...
Annonskostnader kan väl vara omfattande (jag har ingen aning). Men nuförtiden letar väl varenda människa hus på Hemnet, så en tidningsannons är nog av begränsad betydelse för kunden.
 
Skulle vara kul att höra en mäklare svara på hur många timmar han lägger ner på t ex ett hus ca 140 kvm.
Vad gör mäklaren 1 första besök värdering tar ut en del papper om hus objektbeskrivning 1 besök samt skriver ihop, betalar fotograf, minst 2 visningar, möte 2 ggr ihop med försäljning tar fram prospekt. en del annonser budgivning tar fram kontrakt
 
vi har haft 2.25% på 2.1 mkr resp. 3.4% på 950 kkr på de senaste fösäljningarna (radhus utanför Sthlm resp landställe i Håbo)
Exl städning...
/K
 
Hmm. Funderar på att ta in flera mäklare. Så kan jag ju se vad de olika tar i arvode.
Vårat radus är ju en bostadsrätt som ligger Norr om Göteborg.
Är det någon som kan rekomendera en bra mäklarfirma och mäklare?
 
Bra förslag för ang mäklare så är det nog viktigare att kemin stämmer än att de är från den eller den mäklarfirman. Ang arvode så har jag uppfattat att det är högre i Göteborgstrakten än i Stockholm.
 
Vi sålde vårt radhus i Stockholmsområdet med samma utgångspris som era grannars till ett fast mäklararvode på 35.000 kr och då ingick flyttstäd. Omräknat till procent av slutpriset borde det blivit ca 1,5% om jag räknat rätt.
 
2,1% villa 1,5 mil öster om göteborg som såldes för 2.8milj nu i sommar.
 
AXS
2% på det upp till 2,25mille, 10% på överstigande.

Utgångspris vara 1,6 och gick för 2,5 vilket jag aldrig trodde.

Sthlm, 30m2.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.