Vi ska renovera hallen hemma och funderar på att lägga in värmegolv samtidigt ca 4-5kvm. Vi vill ha klinkers då trägolv inte går så bra med den mängd grus barn (barnvagn) och hund drar in. Vi har direktverkande el i huset (luft-luft värmepump och 400v oljefyllda elradiatorer) Den el som finns dragen i hallen är till takbelysningen och till entrébelysningen samt 400v till elementet. Vad ska man välja för värmegolv? Då det fungerar bra med värmepunpen och vi inte använde elementet i hallen på hela vintern 09-10, så räcker det bra med komfortvärme för fötterna. Hur löser man det så att golvet är varmt men inte jobbar för att värme huset?
 
Går väl bra med elvärmegolv där termostaten enbart går på golvets temperatur?
 
Men är golvet varmt så avges en hel del effekt. Jag tycker komfortvärme klingar illa, det är ju snarare så att ett rum blir onödigt varmt om golvet (klinker) är behagligt varmt.
 
Det enkla svaret är att om man vill att golvet skall vara varmt utan att värmen sprids till rummet så kan man lägga på en tjock isolerande matta. Dock kommer den inte hindra att värme läcker ut nedåt. Det var kanske inte ett seriöst svar, men oavsett vad man haft för avsikt med att värma golvet så kommer det att resultera i en högre elförbrukning och värmeläckage.

Termostaterna för värmegolv brukar ha en avkännare ingjuten i golvet. Är luften i rummet kallare än golvet så kommer golvet att värma luften.

Erik
 
Lägg en elgolvvärme, använd en slinga som är ca 35 meter lång, använd golvgivare, lägg slingan lite tätare där skorna står. Du ska ha JFB, slingan drar ca 350 Watt NÄR den går, lite värme går neråt men nästan allt kommer rummet till godo. Anlitar du en elektriker till jobbet kan du få upp till 12 års garanti, där du får alla kostnader betalda om slingan slutar fungera (även nytt klinker). Vill du lägga slingan själv bör du veta att det är inte enligt regelboken (ej tillåtet) ytterst få elektriker vill befatta sig med anläggningar som andra utfört.
 
v-g skrev:
Går väl bra med elvärmegolv där termostaten enbart går på golvets temperatur?
Vad finns det för alternativ på såna golv? Nåt att rekomendera?

Matss skrev:
Men är golvet varmt så avges en hel del effekt. Jag tycker komfortvärme klingar illa, det är ju snarare så att ett rum blir onödigt varmt om golvet (klinker) är behagligt varmt.
Hallen ligger öppet på övre plan i en suterräng villa ca70kvm per plan. Att det blir värmespridning till övriga delar av våningen förstår jag. Frågan är om man kan låta golvet hålla värmekänsla, (1-2grader högre än de 20grader som luftvärmepumpen håller) men att golvet inte går hela tiden för att det är kallare än i rummet, utan att golvet slår av och på utifrån golvet tempratur och inte rummets. Ett värmegolv på 4-5kvadrat ser jag har svårigheter i att värma övriga 65kvm.

Avemo skrev:
Det enkla svaret är att om man vill att golvet skall vara varmt utan att värmen sprids till rummet så kan man lägga på en tjock isolerande matta. Dock kommer den inte hindra att värme läcker ut nedåt. Det var kanske inte ett seriöst svar, men oavsett vad man haft för avsikt med att värma golvet så kommer det att resultera i en högre elförbrukning och värmeläckage.

Termostaterna för värmegolv brukar ha en avkännare ingjuten i golvet. Är luften i rummet kallare än golvet så kommer golvet att värma luften.

Erik
Att golvet värmer luften är förståligt men det är ju en bieffekt. Frågan är fortfarande om golvet är tillräckligt smart för att vara varmt och lite strunta i vad luften är för tempratur. (Såklart kyler luften golvet, det är ju därför jag vill ha extra värme där)


elmont skrev:
Lägg en elgolvvärme, använd en slinga som är ca 35 meter lång, använd golvgivare, lägg slingan lite tätare där skorna står. Du ska ha JFB, slingan drar ca 350 Watt NÄR den går, lite värme går neråt men nästan allt kommer rummet till godo. Anlitar du en elektriker till jobbet kan du få upp till 12 års garanti, där du får alla kostnader betalda om slingan slutar fungera (även nytt klinker). Vill du lägga slingan själv bör du veta att det är inte enligt regelboken (ej tillåtet) ytterst få elektriker vill befatta sig med anläggningar som andra utfört.
Vad är JFB? Ursäkta en nybörjare på värmegolv...
 
JFB= Jordfelsbrytare, obligatorisk i golvvärmeanläggningar.
 
mehe skrev:
Att golvet värmer luften är förståligt men det är ju en bieffekt. Frågan är fortfarande om golvet är tillräckligt smart för att vara varmt och lite strunta i vad luften är för tempratur. (Såklart kyler luften golvet, det är ju därför jag vill ha extra värme där)
Om du har termostat med golvgivare så har inte den någon aning om hur varm luften är. Så som jag förstått saken kan man i stängda utrymmen ha golvvärme med termostat som känner luftens temperatur. Det är då en dålig nödlösning som man tar till om golvgivaren gått sönder. För din tillämpning måste du ha golvgivare, och då är termostaten tillräckligt smart för att strunta i vad luften har för temperatur.

Erik
 
Då till nästa fråga, nån som känner till någon duktig butik/person i Norra Stockholm som man ska prata med?
 
Såhär 3 år senare så kan jag meddela att vi har lagt en elslinga med golvgivare. Vi siktar på en rumstemperatur på 20 grader med llvp, har jag golvet ställt på 18 grader blir det ljummet vilket var det jag var ute efter. :)
 
  • Gilla
Huvudbrytaren
  • Laddar…
Jättebra, mehe, när du som trådstartare återkommer och ger oss trådläsare "facit" (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.