Hej!

Skall bygga fritidshus och begöver lite nya maskiner (borr, stick-, tiger- och cirkelsåg). Har kommit på att Varbergsortens Elkraft vill ha ca 3800 SEK per år i fast avgift för tillfälligt abonnemang och på några år (bygger i min egen takt på helgerna) betalar ju detta för ett par extra batterier och en billaddare samt en 2kW generator för betongblandaren.

Nu är frågan - DeWalt, Makita eller Milwaukee. DeWalt har ju numera fått Li-Ion på vissa maskiner men fortfarande säljs många maskiner (tänkte importera från U.S.A.) med Ni-Cd , 9096 t ex som i och för sig håller 2.6Ah och går att snabbladda, men går det att använda? Går inte Ni-Cd sönder efter ett par år. Ni-Cd är ju billigare än Li-Ion men man kanske skall skippa DeWalt och köpa ett annat märke? Eller se till att köpa DeWalt Li-Ion?

Vore kul att höra från DeWalt-användare, tycker ni att ert märke går att borra och såga med? Hur många batterier behöver man för att bygga på fritiden (gör allt själv i lösvirke)? Klarar batterierna att ligga stilla (eller åtminstone användas mindre) på vintern?

Mvh,

Anders
 
Utan att ha nån erfarenhet av DeWalts skruvdragare låter det trots allt som att en litiummaskin vore bättre för din del. Kör du nätmaskinerna på generatorn?
 
Jag är ingen vertygsexpert, men jag har två 18v DeWalt, en slagskruvdragare och sticksåg, och är mycket nöjd med dessa. Speciellt sticksågen är kanon. Har två batterier till dessa och det räcker.
Har också en 28v milwakuee borrmaskin, då jag skruvar allt jag kommer över så är denna suverän, det går fort på högsta växel och det är inga problem med att borra med träborr och dosfräs. Nackdelen är att den kan vara något tung om man skall skruva ex mycket osb och gips. Men till 120x6 skruv går det undan.
Milwakuees 28v tigersåg är också redigt rejäl, men vid nybygge så används den väl inte så mycket?

Battridriven cirkelsåg är väl bra ibland, men satsa på en sänksåg istället tycker jag.

Batterityp har jag ingen åsikt om, men maskinerna har gått mycket de senaste tre åren.
Så här i efterhand hade jag nog kört fullt ut på DeWalts 18v serie, då blir det inte så dyrt den dagen batterier skall förnyas inbillar jag mig.
 
Ska du inte ha kraft i fortsättningen också?
Permanent kraft behöver bara en stolpe för ett mätarskåp
eller att man snabbt bygger ihop en vägg där fasadmätarskåpet kan sitta
(sedan går det att flytta)

Protte
 
Hej!

Tackar för snabba svar! Jo, det låter som att Li-Ion är vad man skall köpa, märket spelar kanske mindre roll så länge det är ett av toppmärkena och det säljs i Sverige också för reservdelarnas skull. Jag kommer som pbengtsson antyder att köpa alla verktyg med samma batterityp så man får bättre ekonomi.

El: Jo, givetvis skall jag ha el när stugan är färdig, men det kostar alltså 3800 kr om året under byggtiden (som blir några år eftersom jag tänker göra allt själv), sedan skall man ha intyg från behörig elektriker (som skall ut och koppla) för byggelen, sedan kostar det 1500 kr i inkopplingsavgift, och så skall man köpa en byggcentral för några tusen.

Fast utan el så åker man på ett par tusen på Jula för en 2kW generator för de nätnslutna verktygen.

Skåp på stolpe godkänns inte utan allt skall intygas steg för steg av elektriker (föranmälan byggel, färdiganmälan byggel, föranmälan permanent installation, färdiganmälan permanent installation. Tydligen kommer kraftbolaget ut och kollar också. Allt enligt handläggaren jag pratade med. Annars var dom helt OK, kunniga och trevligt bemötande.

Kort sagt, om man bara har en generator för tunga verktyg (borrhammare, ger/kap, betongblandare) och sedan kan klarar sig med batteridrivet så får man en bra uppsättning för pengarna man sparar under byggtiden.

Mvh,

Anders
 
Jag tycker att det låter vettigt. Ett tips är att skaffa en lite större generator av lite bättre kvalisort. Men en sådan kan man köra kompressor till spikpistol och lite andra verktyg samtidigt. Tungstartade maskiner, typ kompressorer, gör annars att generatorn stannar. Om du köper en bra kompressor med exempelvis hondamotor, kommer den att vara lättare att sälja begagnad efter bygget. Jag tror att du får bättre totalekonomi på så sätt. Vi har en GEBE 5600 med Hondamotor från Jula, och den har aldrig stannat pga trögstartade elmaskiner. Den stod till och med under vatten (bräckt) i några dagar av översvämning. Den går ändå som en klocka.

Om din adress stämmer kan du kanske kolla vad för batterimaskiner du kan ta med därifrån?
 
Redigerat:
Anders_Nilsson skrev:
Vore kul att höra från DeWalt-användare, tycker ni att ert märke går att borra och såga med? Hur många batterier behöver man för att bygga på fritiden (gör allt själv i lösvirke)? Klarar batterierna att ligga stilla (eller åtminstone användas mindre) på vintern?
Visst fanken funkar det att borra och såga med maskinerna. Jag tycker det är lagom med fyra batterier. Egentligen bara tre men det är bra att ha något i reserv. Satsa på Li-Ion. Vill du kan du köpa till både ni-cd och ni-mh om du vill ha fler Ah. Låt dig inte skrämmas av att DeWalt's Li-Ion-batterier "bara" har 2Ah medans bl a Makita har 3Ah. DeWalts motorer ska tydligen vara mer effektiva och därmed dra mindre ström. Detta tycker jag mig även uppleva även i praktiken (har både Makita och DeWalt skruvardragare).

Ett måste är sladdlös tigersåg. Jag har inte använt min 230V-tiger många minuter sedan jag köpte batteriversionen.
 
H
Köp nakna maskiner och batteri på Ebay så sparar du stora summor. Köpte just 2 batteri + laddare för 1800:- Det är vad ett Lion kostar i Sverige. En stor fördel med Dewalt är att Lion funkar även till de gamla 18V maskinerna. Har köpt 5 nakna maskiner men mina batteri NiMh är nu 4 år och börjar lägga av så därav Lion inköpet. Dewalt tigersåg är båda stark och effektiv. Sågade en limträbalk 190 * 190 och det var som att såga i smör. Ska du skruva mycket så är en slagskruvdragare ett måste. Dewalt 827 naken för c:a 800:- är ett bra pris.

Ska du skruva med mindre skruv så titta på Dewalt.se. De har ett nytt 10,8V Lionpaket, skruvdragare och slagskruvdragare. Köper man i England för c:a 2000:-, mycket prisvärt. Jag skulle vilja köpa ett sådant men hyllorna är redan fulla=(
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.