Hur har det gått?

Vi har bara en bärlina längst ut i slänten på vår altan, för allt det andra vilar varje regel på en 50*50 sjöstensplatta. Har funkat fint i 5 år nu. Den gamla låg direkt på sanden på dubbla trallbrädor, det funkade också bra.

Den som tittar lite noga på bilderna ser att vi satte upp bärlinan i ytterkanten efter att vi lagt ut reeglarna, inte helt ortodoxt, men det funkar fint. En sektion av den gamla altanen kan man också se på en bild. Den sviktade inte heller.

http://www.fluffen.nu/pictures/HTML/Bilder 2005/Altan/slides/D70_2005-07-30 14.38.18_.html

I höjd med de blå stolparna har vi "kortlat" för att inte få en gigantisk kattlåda. Framför det som synes fyllt ut med sten av samma orsak.

Annars har de ju en bra variant i senaste Vi i villa, där bärlinan inte heller bygger 20 centimeter extra på höjden.
 
Hej och tack för svaret estwing,

Innebär det att om jag bytar bärlinan ifrån 45x195 till 45x220 så funkar min konstruktion bättre avseende plint och bärlineavstånd samt överhäng i sidled och i framkant?

Om jag går upp till 45x220 i bärlinan kan jag gå ner till klenare golvreglar eller jag ska fortfarande ligga kvar på 45x170 i golvreglar och bärlinan som jag skruvar in i huset?

Mvh
NiclasR

estwing skrev:
kör bärlinan 45x220 istället för 45x195..

mvh
estwing
 
Då var projektet igång efter diverse velande och planerande :)

DSC02290.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En "före grävaren bild"

DSC02302.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter det att grävaren har fått bort matjorden och resterna av den gamla uterumsgrunden (som har tjänat som sandlåda till barnen).
 
DSC02307.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här har två rännor grävts ur för plintarna till bärlinorna.

DSC02308.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tyvärr stötte vi på problem eftersom marken en bit ner var väldigt hård och en hel del stora stenar var i vägen för plintarna :(

DSC02400.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter mycket slit med mejselhammare och spett samt lite justering av plintarnas placering var då plintarna nere och på plats.
 
DSC02408.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då var markduk samt makadam på plats.

DSC02834.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För att justera så att bärlinan kommer i rätt nivå och i lod har jag kapat till träklossar av regelspillet och naturligtvis tjärpapp underst. Golvreglarna har sedan fästs i bärlinan med vinklar och "skråskruvning"

DSC02830.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC02843.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och här har jag skruvat ihop hela stommen, fortsättning följer... :)
 
Ser mycket bra ut NiclasR, noterat att Du inte glömt pappen mellan plint/regel, något man gör när man visar på TV och i hustidningar, hur man skall bygga. Dimensioneringen av däcket är helt rätt. men det innebär en massa jobb och kostnader, att göra det riktigt. Ditt trädäck kommer att stå där, även om 30 år.
Kul att du delar med dig med bilder, kommer väl till användning som tips till andra, som tycker det räcker med att slänga ut trallen på gräsmattan.
 
Nu har jag kommit fram till en klassiker som har stötts och blötts här på forumet, vilket mellanrum ska man ha mellan trallbrädorna!?!

Jag har nu kapat av en bit trallbräda och lagt den under vatten i ett dygn vilket resulterade att brädan ökade ca 1mm i bredd.

Jag tolkar merparten av de trådar i ämnet på forumet att man ska slå ihop brädorna helt, men får jag några problem om jag slår ihop brädorna helt eller ska jag ha 1mm avstånd mellan brädorna?:S
 
saturnus skrev:
Kul att du delar med dig med bilder, kommer väl till användning som tips till andra, som tycker det räcker med att slänga ut trallen på gräsmattan.
Det gjorde grannen i våras! Nu får han klippa altanen med trimmern,men det gör inte så mycket säger han :D
 
NiclasR skrev:
Nu har jag kommit fram till en klassiker som har stötts och blötts här på forumet, vilket mellanrum ska man ha mellan trallbrädorna!?!

Jag har nu kapat av en bit trallbräda och lagt den under vatten i ett dygn vilket resulterade att brädan ökade ca 1mm i bredd.

Jag tolkar merparten av de trådar i ämnet på forumet att man ska slå ihop brädorna helt, men får jag några problem om jag slår ihop brädorna helt eller ska jag ha 1mm avstånd mellan brädorna?:S
Ja det är inte enkelt det där med avståndet mellan brädorna, det har att göra med hur fuktiga de är vid monteringen. Jag har kollat med de jag satt upp 28X120, några månader gamla, men fortfarande våta, de minskar med 3-5mm på bredden, när de suttit uppe och torkat. Andra har visat bild på Forumet där trallen var torr vid montering, men efter ett tags regnande, ökade de på bredden och "klättrade" på varann, inte kul precis. Du får göra en avvägning med avseende på hur fuktigt ditt virke är vid monteringen, men nog är det bättre med någon millimeter för mycket, än för lite avstånd.
 
Redigerat:
Sen kommer kanske nästa fråga.... ska trallen vara glad eller ledsen..
Därom tvistar de lärde.
 
saturnus skrev:
Ja det är inte enkelt det där med avståndet mellan brädorna, det har att göra med hur fuktiga de är vid monteringen. Jag har kollat med de jag satt upp 28X120, några månader gamla, men fortfarande våta, de minskar med 3-5mm på bredden, när de suttit uppe och torkat. Andra har visat bild på Forumet där trallen var torr vid montering, men efter ett tags regnande, ökade de på bredden och "klättrade" på varann, inte kul precis. Du får göra en avvägning med avseende på hur fuktigt ditt virke är vid monteringen, men nog är det bättre med någon millimeter för mycket, än för lite avstånd.
Tror att det blir ett litet avstånd på 1-2mm ändå så hoppas jag att det klarar sig.
 
Steksmar skrev:
Sen kommer kanske nästa fråga.... ska trallen vara glad eller ledsen..
Därom tvistar de lärde.
Just nu är jag inne på "kärnvirket" uppåt om inte brädan är för "skålad" då blir det till att lägga den så att skålningen ligger så att vattnet kan rinna av.
 
om du handlat virket iår å all trall legat i en fin staplad hög så kan du ta bort översta lagret å lägga undan.
träet under e fuktigt, slå ihop allt.
mvh
estwing
 
estwing skrev:
om du handlat virket iår å all trall legat i en fin staplad hög så kan du ta bort översta lagret å lägga undan.
träet under e fuktigt, slå ihop allt.
mvh
estwing
Jo så är det, tack för tipset:)
 
jag är väl av skolan att jag hellre tar lite större springor med tiden så jag brukar satsa på 2-3 mm jag också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.