Har ett hus av "standardtyp" byggt 1972, dvs enplans med källare.
Då det under sommaren aldrig blir mer än runt 20 grader varmt i källaren blir det lätt fuktigt, och i synnerhet då i tvättstugan vilket gör att tvätten torkar långsamt.
Jag funderar därför på att införskaffa en avfuktare med placering i tvättstugan. Tanken är dock att den ska hjälpa upp miljön i hela källaren.
Källaren är på 123 kvadrat, och uppdelad på några stora rum där dörrarna alltid står öppna, samt några mindre (typ matkällare) där dörrarna är stängda.
Min fuktmätare á la Clas Ohlson säger RF uppåt 70% i tvättstugan och ca 65% i gillestugan nu på sommaren. På vintern sjunker nivån till nivåer som mätaren ej reagerar på (dvs under 10%) men jag vet inte om jag riktigt litar på mätaren.

Min fråga, främst till folk med liknande hur menäven till andra, vad har ni valt förmaskiner, och vilkeneffekt har det haft på källarmiljön (både upplevd och i siffror)?

Velar lite mellan lite dyrare modeller (typ Woods eller Mitsubishii 5000:- klassen) eller lite billigare (för kanske 1500-2000:). Jag lutar år de dyrare alternativen men om någon med liknande förutsättningar som mina fått lysande resultat med billigare alternativ är det såklart intressant.

Så, vad har den samlade expertisen för tips?

/C
 
Vi hade problem med att tvätten aldrig torkade i tvättstugan så vi köpte en KCC 820 för 3000:- på Elon. Vi har haft ca 20 grader i tvättstugan nu i sommar och fuktigheten brukar gå upp till ca 65-70% när vi hänger tvätt och/eller använder duschen. Med avfuktaren inställd på 55% torkar tvätten fint och klimatet känns trevligare i hela källaren. Jag har kopplat en bit trädgårdsslang för att leda kondensvattnet ner i golvbrunnen, annars får man tömma tanken ganska ofta (3 liter).

Vi är alltså mycket nöjda med den, även om jag var sugen på den snyggare (och dyrare) Mitsubishin.
 
Lutar nog ändå mest åt Mitsubishin för min del, men ska väl höra lite i butik också och se vad de kan lura i en. :)

Har också en fråga om priser. Är detta en typ av vara som brukar reas ut exempelvis efter sommaren (då ju "högsäsongen" är över för just källaravfuktare) eller om det är konstantpris som gäller?
Jag tippar väl på det senare, men skulle inte gilla att se ett inköp jag gjort för 5500:- finnas tillgängligt en tusenlapp billigare två veckor senare (kan det ju göra ändå såklart, men ändå...).

/Olof
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.