Vi ska bygga uterum och vill ha trätrall både inne och som fortsätter ut på altanen brevid. Vilken trall funkar att ha både inne och ute? Har sett att det finns rillad trall mycket nu. Vad är fördelen med det? Nackdel? Eller har det endast med utseende att göra?
Sen undrar jag om man bygger ett golv ute och ett ute eller om allt kan hänga ihopa? Jag tänker på om det regnar ute och trät suger vatten, förs det då vidare in i utrerummet om träet "hänger ihopa"?
 
Inga råd?
 
Hej

Beror lite på vad för uterum som ska byggas ... isolerat eller som i vårt fall ta bort blåst och förlänga utevistelsen "lagom mycket". Dvs lösningen nedan gäller snarast uterum som är oisolerade.

Som sagt, det viktigaste är att veta hur skjutdörrspartiet kommer se ut, i mitt tycke sticker spåren upp för högt på de flesta fabrikat för att skruva direkt i golvet (tex 28x120 tryckt eller annat). Därför rekommenderar jag att du redan när du reglar under tänker på att fälla ner undre profilen på skjutdörrarna. Det o andra sidan gör att golver kommer "kapas" över profilen med merjobb men du kommer mer känna som uterummet binds i hop med altanen utanför samt slipper slå i foten eller snubbla efter några öl. Andra lösningen som sagt är att bygga uterummet samtidigt som altanen med ett enda flytande golv, sedan skruva profilerna i golvet, detta innebär dock att tak, sidor allt måste klaffa från början. Det senare exemplet finns ofta att skåda hos de flesta byggvaruhus som visar skjurdörrspartier.



Hoppas det inte blev för rörigt.
 
jag skulle inte rekomendera att fälla in nedre profilen i golvet då det finns avrinningshål i profilen för att dränera vatten från skjutpartierna, om du fäller in dessa profiler i golvet så täcker du dessa dräneringshål med trallen.
Därimot skulle jag rekomendera att lägga dubbla golvreglar där profilen skall ligga och sedan kapa ett spår genom trallen under profilen för att undvika att regn vatten läcker in.
 
alltså man lägger profilen på trägolvet eller direkt på betongen?
 
Norea skrev:
alltså man lägger profilen på trägolvet eller direkt på betongen?
ja direkt på golvet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.