Jag har en åker på ca 16000 kvm mellan malmö och trelleborg, bonden som arrenderar marken har ett kontrakt som går ut i höst. Om jag ska skriva under ett nytt kontrakt, var bör det nya kvm-priset hamna på då? Den summan som bunden har betalat hittills är skrattretande liten, förmodligen eftersom kontraktet skrevs under 60talet.
 
vet inte vad som är skäligt, vad används marken till?
här i jämtland kan man få mellan 0-1000 kr per ha(10 000 m2) fast odlas det spannmål eller så kanske du kan få några hundralappar mer... bäst på betala är som vanligt hästägarna, där görs det sällan några ekonomiska kalkyler...
 
Jag skulle rekommendera att prata med lämplig person på LRF Konsult (www.konsult.lrf.se) som har kunskap om området och arrendepriser.
 
Idag används åkern till att odla vete, så den hundring mer jag får idag är nog på grund av veten. Tack för tipset om lrf, men jag ska nog inte gå och tro att jag kommer få mycket mer än vad som var skrivet i kontraktet tidigare!
 
Du kan ju roa dig med att kolla vad din arrendator inkasserar per hektar i gårdsbidrag från EU. Uppgiften är offentlig handling.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.