Har tittat en del på IKEA-kök för att hålla priset på snickerierna nere men är även nyfiken på KVIK. Har läst en del recensioner här på forumet men tyvärr är de mesta synpunkterna på KVIK-köken flera år gamla.
Finns det någon som nyligen köpt kök från KVIK med lite färska erfarenheter och synpunkter tack?!

//D

p.s. kan tillägga att jag bor i Stockholm.
 
Har köpt och monterat från platta paket till stommar på plats , dock med lite snickarhjälp vid stommonteringen på plats.
Men ihopsättningen från paketen var mycket enkelt tycker jag , bakstyckena skjuter man ner i färdigfrästa spår , vet ej exakt med IKEA men har för mig att man får spika bakstyckena med dyckert? Om det är så med IKEA är det plus till Kvik där.
Vad det gäller byggkvalitén har jag iaf ingenting att anmärka på, leveransen sköttes bra och jag tror det fattades endast två gångjärn vilket dom skickade hem på någon dag.
Vad det gäller monteringen i själva köket så verkade iaf snickarhjälpen som monterat diverse kök från flera märken inte ha något att invända, dock använde vi inte monteringsanvisningarna utan vi gjorde det med hjälpens rutin från tidigare jobb. Det som skiljer rent fysiskt är väl att höjden på Kviks bänkar är lite högre, våra är ca 96 cm hög. Sockel 12cm , skåp 80cm och bänkskiva 38mm, väldigt skönt för mig som är lång (1,91).
Bänkskivan(laminat) kom färdigkapad och med diskho monterad, man slapp även IKEAs "kantlist" i bänkskivan i skarven i hörnet.
Mitt köp gjordes i Gävle , sammanfattningsvis är jag väldigt nöjd och har egentligen inget riktigt problem att rapportera från monteringen , eller köpet och kontakten med säljarna för den delen heller. Är ruskigt nöjd med 120cm lådorna , dom sväljer alla bestick + skafferiet i de två nedersta. Kanon att inte behöva leta efter bestick eller andra verktyg då allt får plats i översta lådan!
 
Redigerat:
Kvaliten och finishen på luckor, lådor och bänkskivor är mycket högre på Kvik-köken. Dessutom kör de med äkta Blum-grejor. Det kan vara lite skillnad i service mellan de olika butikerna, eftersom de jobbar på franchisebasis, så om du, som du skriver bor i Stockholm, rekomenderar jag att du besöker dom i Barkarby.
 
Jag håller på att färdigställa ett nytt Kvik-kök, har bara lite passbitar kvar att sätta.

Vi fick alla stommar och lådor färdigmonterade så jag kan inte uttala mig om den biten. Vad gäller kvaliteten på luckor och lådfronter så tycker jag att Kviks generellt sett håller högre standard. Själva skåpsstommarna är något tunnare på Kvik, men det har ingen betydelse när köket väl är på plats. Det gäller bara att ha tålamod och vara nogrann när man sätter stommarna på plats och se till så att sidorna inte bågnar. Benen på Kvik-köken är bättre och det går faktiskt att flytta ett Kvik-skåp utan att plasten på benen går sönder, till skillnad från IKEA. Å andra sidan flyttar man inte skåpen så ofta.

Leveranstiden är det som talar för IKEA. Det är ju "bara" att åka till närmaste varuhus och hämta hem grejerna. På Kvik kan det ta lite längre tid. Vi fick vänta några veckor, men allt som vi hade beställt kom. Det är om man ska komplettera med någon passbit, sockel eller extra inredningsdetalj som man kan få vänta någon vecka, vilket kan vara drygt. Det skiljer sig dock på vad de olika Kvik-återförsäljarna har på lager.

En sak som jag gillar med Kvik är de extra höga bänkskåpen. Vi har bänkskivan på ca 91cm höjd och endast 9cm sockel. Jag förstår inte varför de flesta andra kökstillverkarna ska envisas med 16cm sockel. Waste of space tycker jag. De höga Kvik-skåpen möjliggör montering av spishäll i ett lådskåp och ändå kunna använda lådan längst upp. Är inte säker på att det går på IKEA.
 
Hej!

Vi köpte Kvik för 1½ år sedan och jag är HELNÖJD!! Vi valde kvik pga XXL-skåpen, dvs extra djupa + extra höga, och det är det absolut bästa vi gjort!!

Vi valde att montera skåpen själva och ja, det var minst sagt tidskrävande, men det gick och det blev riktigt snyggt!! Så ett mått av tålamod krävs om man väljer att montera själv..

Jag tycker det "känns" att KVIK har högre kvalitet än ikea. Bara dra ut en låda så känns skillnaden.... :)
 
Jag är lite orolig efter att ha läst lite historier om att köken kostat mer pga Kviks felmätningar bla och att det beror väldigt mycket på just den specifika Kvik-butiken. Vi ska dessutom ha lite specialbeställningar på bänkskivor med extra djupa mått vilket blir väldigt dyrt om man misslyckas med.
Är det någon/några Kvik-butiker i Stockholm man ska hålla sig undan från?
Är tex Kvik i Länna bra?

<//D
 
Nu är jag inte riktigt med hur du menar Darren. Hade du tänkt dig att Kvik skulle komma hem till dig och mäta? I så fall är väl ansvaret helt deras? Själv har jag ingen erfarenhet av detta, jag har mätt själv och lämnat uppgifterna till Kvik. Skulle måtten inte stämmt enligt ordern det fått, hade de fått leverera en ny skiva.

Fråga i butiken om detta innan du beställer. Och framförallt kontrollmät skivan innan du betalar och hämtar ut den. Det förenklar mycket.

Vet ingenting om hur de är i Länna.
 
Raceman skrev:
Nu är jag inte riktigt med hur du menar Darren. Hade du tänkt dig att Kvik skulle komma hem till dig och mäta? I så fall är väl ansvaret helt deras? Själv har jag ingen erfarenhet av detta, jag har mätt själv och lämnat uppgifterna till Kvik. Skulle måtten inte stämmt enligt ordern det fått, hade de fått leverera en ny skiva.

Fråga i butiken om detta innan du beställer. Och framförallt kontrollmät skivan innan du betalar och hämtar ut den. Det förenklar mycket.

Vet ingenting om hur de är i Länna.

Nja, min info är från ett hopkok av flera trådar där författarna har fått dyrare kök pga Kviks planeringsmissar. Då Kvik tillsammans med tex IKEA och HTHs Gör-det-själv-erbjudanden verkar vara lösningar som lägger mycket ansvar på kunden är jag mån om att förstå vad som kan gå fel, med tanke på att jag själv har tummen mitt i handen. Helst av allt skulle jag vilja ha de dyrare leverantörernas entrepenadskap och totalansvar men tex Kviks produkter. Men jag kanske har missförstått Kviks erbjudande. Jag ska dit på onsdag och då kanske jag förstår bättre vilken service och vilka garantier de kan ge mig.

//D
 
Har just kollat med min Kvik-kontakt om dina frågor Darren. Det kan ju vara bra att ha lite på benen när du kollar med Länna.

1) Vanliga bänkskivor kommer de inte hem och mäter, undantaget är stenskivor där det alltid kommer hem en gubbe som mäter på plats.

2) Skulle fabriken inte ha skurit till skivan efter dina måttuppgifter, kommer det en ny skiva.

3) Du kan alltid kontrollmäta skivan på plats innan du betalar och hämtar.
 
Raceman skrev:
3) Du kan alltid kontrollmäta skivan på plats innan du betalar och hämtar.
Tack för hjälpen!!

Så med Kvik hämtar man allt själv då?
Går det att få "helentrepenad" med Kvik överhuvudtaget? Dvs att de kommer med kökets alla delar och monterar det och att jag bara kan stå och peka?
 
DarrenB skrev:
Tack för hjälpen!!

Så med Kvik hämtar man allt själv då?
Det är det som är tanken, precis som med IKEA. De har visst någon hemkörningstjänst också, som man får betala för.

DarrenB skrev:
Går det att få "helentrepenad" med Kvik överhuvudtaget? Dvs att de kommer med kökets alla delar och monterar det och att jag bara kan stå och peka?
Har ingen aning, men att de kan skicka hem en gubbe och montera köket åt dig har jag bestämt för mig går, de har i alla fall montörer i organisationen.
Det här är väl annars saker som du får kolla med Länna om. Skriv gärna här och berätta hur det gick. Det finns säkert fler som läser detta som är intresserade. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.