När man bygger altan med trädäck ut från husvägg måste altanen luta då? Är det bara själva trädäcket som lutar eller är det även marken under grunden? Om man har springor mellan bräderna så rinner ju regnet ner under altnanen. Rinner vattnet även undan därifrån?
Om man har springor mellan trädet måste man då ha lutning?

vi ska ha halva altanen inglasad och där den är inglasad ska vi ha betongplatta under. Har man lutning där också eller kommer då golven ha olika nivåhöjder när man står med ena foten inne och andra ute?
 
En altan ska naturligtvis ha sina golv i våg.
 
  • Gilla
Bävern3
  • Laddar…
i våg??
 
Norea skrev:
i våg??
"I våg" är när det inte lutar.

Det finns nån byggbeskrivning på nätet som jag läst som rekomenderar lutning av trädäcket, men jag förstår inte varför, vattnet rinner ju av ändå om det är springor. Kanske var syftet att få bort vattnet från husgrunden men jag vet inte. Bygg ditt däck i horsontellt (i våg alltså). Börja utifrån och bygg inåt så slipper du klyva virke som syna så tydligt. Rama in ditt trädäck också så har du inget ändträ synligt! :)
 
P
i våg = plant. Bygg altanen plan

Men som alltid så ska marken runt ett hus luta utåt från huset så vatten inte rinner mot huset.
Så även marken under altanen dvs den del som inte är pensionärskuvös-golv
Du behöver inte någon nivåskillnad.
 
mexitegel skrev:
"I våg" är när det inte lutar.

Det finns nån byggbeskrivning på nätet som jag läst som rekomenderar lutning av trädäcket, men jag förstår inte varför, vattnet rinner ju av ändå om det är springor. Kanske var syftet att få bort vattnet från husgrunden men jag vet inte. Bygg ditt däck i horsontellt (i våg alltså). Börja utifrån och bygg inåt så slipper du klyva virke som syna så tydligt. Rama in ditt trädäck också så har du inget ändträ synligt! :)
Åhnej precis så sa min man och jag argumenterade emot att det ska luta för det har jag läst på internet. Nu måste jag ju erkänna att han hade rätt. jäklar ;)
 
ni som e kunniga. altanen, som inte ska var inglasad har idag betongplattor. men även en bit av gräsmattan ska bli altan. ska man använda plattorna som grund eller ska de bort och grävas och stoppa ner makadam och sånt?
 
Män har i regel rä....., nä skoja bara :)
 
Kurtivan skrev:
Män har i regel rä....., nä skoja bara :)
ja i alla fall utom när jag lagt mig i. för då har jag alltid rätt d^_^b
 
Norea skrev:
ni som e kunniga. altanen, som inte ska var inglasad har idag betongplattor. men även en bit av gräsmattan ska bli altan. ska man använda plattorna som grund eller ska de bort och grävas och stoppa ner makadam och sånt?
Ska ni göra enligt boken så ska ni ställa altanen på plintar som är på frostfritt djup för att undvika sättningsskador. Ligger betongplattorna bra så hade jag nog inte gjort det, då är risken för sättningar rätt liten. Glöm isåfall inte papp mellan "altanbenen" och betongplattorna..
 
mexitegel skrev:
Ska ni göra enligt boken så ska ni ställa altanen på plintar som är på frostfritt djup för att undvika sättningsskador. Ligger betongplattorna bra så hade jag nog inte gjort det, då är risken för sättningar rätt liten. Glöm isåfall inte papp mellan "altanbenen" och betongplattorna..
njae de är lite vinga på sina ställen. tror nog att det kanske inte blir så bra i alla fall att göra så. altanen kommer nog för högt upp i förhållande till dörrtrösklarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.